Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er is een duidelijke organisatiestructuur, waarin wordt samengewerkt om onze visie gestalte te geven. Dat wil zeggen dat er overleg is om een goede doorgaande lijn te ontwikkelen. Regelmatig zijn er momenten van overleg binnen de directie, leerlingbesprekingen en bord- en werksessies met het team.
De groepsindeling wordt gedaan op basis van jaarklassen. Dat wil zeggen dat de kinderen (voor zover wenselijk) van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. Als het voor de leerling wenselijk is passen we ook 'horizontaal roosteren' toe. In dat geval volgt de leerling bijvoorbeeld een rekenles in de groep die beter aansluit bij zijn niveau. Onze ambitie is om, naast de (combinatie)groepen, ook meer groepsdoorbroken activiteiten te organiseren. Hierbij valt te denken aan het thematisch werken. De jaarlijkse groepsindeling wordt voorbereid door het gehele team. De indeling van de groepen voor het schooljaar 2023-2024 is als volgt: groep 1/2, 3, 4, 5/7, 6 en 8.
Op basis van groepszwaarte en intensiteit van de onderwijsvragen worden keuzes gemaakt in het toekennen van extra ondersteuning. Hierbij kunt u denken aan inzet van een leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent.
In principe zijn de lestijden in groep 1 en 2 hetzelfde. Hierin kan wel aanpassing komen in de loop van het jaar als uit de leerlijnen blijkt dat er op een bepaald gebied extra leertijd nodig is.
We werken met thema's en koppelen daaraan de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind vanuit ParnasSys. Hierbij staat spelenderwijs ontdekkend leren centraal. In ons aanbod willen we kinderen zo uitgebreid mogelijk uitdagen naar hun mogelijkheden. Binnen het thematisch werken wordt aandacht besteed aan de motoriek, taal- en rekenontwikkeling, spel en sociaal emotionele vorming.
Elk blok (6-8 weken) staat een thema centraal. Aan begin van elke periode wordt het thema ingericht. Gedurende de weken daarna wordt het thema met de leerlingen verder vorm gegeven om zo goed mogelijk aan te sluiten op de belevingswereld van de leerlingen. We zetten hiervoor 'hoeken' in. Het klaslokaal en de gang zijn ingericht in hoeken, zodat leerlingen worden gestimuleerd in hun persoonlijke ontwikkeling d.m.v. verschillende materialen en activiteiten.
Aanbod
Op onze school gebruiken we eigentijdse methodes waarmee we een passend aanbod bieden dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. De onderwijstijd kan per jaar, maar ook per periode iets verschillen. We bekijken per vak wat nodig is voor deze groep, daarbij gebruik makend van observaties, resultaten van de methodetoetsen en de analyses van de IEP-toetsen.
Identiteit
De Bijbelse uitgangspunten bepalen onze visie op mens en maatschappij, onze omgang met elkaar, ons pedagogisch en didactisch handelen, de regels die we op onze scholen hanteren en ook onze methodes en materialen. Binnen het schoolprogramma vieren we de christelijke feest- en gedenkdagen. Dat betekent dat alle kinderen meedoen aan de identiteit-gerelateerde activiteiten die binnen het reguliere schoolprogramma worden aangeboden en in het kader van christelijk onderwijs gebruikelijk zijn. Feest- en gedenkdagen van andere godsdiensten worden op onze scholen niet gevierd.
Burgerschap
Het is een verlangen van ieder mens om van betekenis te zijn, te weten waarvoor je leeft, wie je bent en wat je wilt. We leven in een wereld waar klimaatverandering en duurzaamheidsvraagstukken onderwerp van gesprek zijn en waar we met elkaar voelen dat we een verantwoordelijkheid dragen voor deze wereld. Respect voor elkaar is daarbij een belangrijke waarde. Vanuit onze Bijbelse visie vinden we het belangrijk om de leerlingen (mede) op te voeden tot verantwoordelijke burgers. Burgers die niet alleen goed voor zichzelf kunnen zorgen, maar die ook goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. We maken hierbij gebruik van de Bijbellessen, lessen Wonderlijk Gemaakt en de methode Kwink. Burgerschap gaat bij ons nog een stap verder, verder dan alleen deze maatschappij willen wij leerlingen richten op 'christelijk burgerschap' in Gods Koninkrijk.
Taalleesonderwijs
Het vakgebied Nederlandse taal krijgt veel aandacht in ons curriculum. We leren de kinderen taal om goed met anderen om te kunnen gaan en om effectief te kunnen communiceren. Ook bij veel andere vakken heb je taal nodig. Het is belangrijk dat kinderen snel goed kunnen lezen, omdat ze daardoor de informatie bij de andere vakken sneller kunnen begrijpen en gebruiken. Het leesplezier van de leerlingen wordt bevorderd door de klassenbibliotheek en het voorlezen. Vanaf groep 5 worden de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid verder ontwikkeld door het houden van boekbesprekingen, spreekbeurten en het maken van werkstukken. We hebben een specifieke aanpak voor kinderen met dyslexie.
Rekenen en wiskunde
Het rooster borgt dat we expliciet aandacht besteden aan rekenen en wiskunde en aan het memoriseren en automatiseren van het geleerde. Er is veel extra oefenmateriaal beschikbaar voor de minder goede rekenaars en kinderen die moeilijkere lesstof aankunnen. Voor kinderen met problemen met rekenen werken we uit 'met sprongen vooruit'. Extra uitdaging is te vinden in de boekjes Rekenmeesters, Kangoeroe rekentoppers, Redactiesommen en Plustaak rekenen. Daarnaast bieden we extra uitdaging aan in educatieve spellen. In de bovenbouw worden chromebooks ingezet voor een adaptief aanbod van de lesstof.
Wereldoriëntatie
Op veel momenten in ons onderwijs wordt gesproken over de wereld om ons heen en brengen we kennis bij over het heden en verleden van de aarde. We zorgen een integraal aanbod van aparte vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur/techniek We streven ernaar dat het geen droge, saaie kennis is, maar dat de kinderen zoveel mogelijk betrokken raken bij hetgeen ze leren. Dit doen we door veel in (actuele) thema's te werken met eventueel passende workshops of excursies.
Kunstzinnige vorming
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich breed ontwikkelen en dat ze zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in hun leefwereld. In de onderbouw zijn er tal van mogelijkheden voor expressieactiviteiten. Deze zijn vaak verweven met allerlei leer- en verwerkingssituaties. In de midden- en bovenbouw zijn er wekelijks expressiemomenten rondom muzikale vorming, handvaardigheid en tekenen. Daarnaast maken wij ook gebruik van CMK als externe partner ter verrijking van dit vakgebied. In groep 8 voeren de leerlingen een musical op.
Bewegingsonderwijs
Voor ons bewegingsonderwijs maken wij gebruik van de inzet van ActiefPutten. Wij kiezen bewust voor de inzet van een vakleerkracht om de kwaliteit te verhogen. Naast de gymlessen wordt er in groep 4 en 5 ook zwemles aangeboden.
Engels
Beheersing van de Engelse taal vinden we van belang, omdat kennis van deze taal steeds belangrijker wordt door de toenemende internationalisering, de groeiende mobiliteit en het veelvuldige gebruik van nieuwe media. We geven Engels vanaf groep 5 en richte Buitenschoolse activiteiten Naast bovenstaande vakken zijn er diverse buitenschoolse activiteiten. Bijzondere activiteiten zoals kamp, avondvierdaagse en schoolreisje, sportactiviteiten zoals schoolvoetbal, schaken, dammen en korfbal, een voorleeswedstrijd, Bijbelse themaweek, maar ook excursies binnen het kader van het lesprogramma.
Methodes
- Godsdienstonderwijs: groep 1 t/m 8 Hoor het woord
- Rekenen: groep 1-2 Leerlijnen ParnasSys, groep 3-8 Pluspunt 4
- Lezen: groep 1-2 Leerlijnen ParnasSys, groep 3 Lijn 3, groep 4-8 Estafette
- Begrijpend lezen: groep 4 t/m 8 Grip op Lezen
- Taal: groep 1-2 Leerlijnen ParnasSys, groep 3 Lijn 3, groep 4-8 Staal Taal
- Spelling: groep 3 Lijn 3, groep 4-8 Staal Spelling
- Schrijven: groep 1-2 Leerlijnen ParnasSys, groep 3-8 Klinkers
- Wereldoriëntatie: groep 1-2 Thema's, groep 3-8 Blink geïntegreerd
- Engels: groep 5-8 Take it Easy
- Kunstzinnige en creatieve vorming: groep 1-2 Thema's en Leerlijnen, groep 3-8 Moet je doen en CMK
- Sociale vaardigheden en Burgerschap: groep 1-8 Kwink
- Verkeer: groep 1-8 materialen van Veilig verkeer Nederland
- Bewegingsonderwijs: groep 1-8 aanbod van ActiefPutten
- Studievaardigheden: groep 5-8 Blits
- Seksuele vorming: groep 1-8 Wonderlijk gemaakt
Passend onderwijs
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Op onze school geven we passend onderwijs; onderwijs dat is afgestemd op de mogelijkheden en talenten (de onderwijsbehoeften) van de leerlingen. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. Passend onderwijs krijgt (ook) gestalte in de klas. Onze leraren stemmen hun handelen af op de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Hierbij hebben we de uitdaging om het zo uit te voeren dat het voor de leerkracht werkbaar is.
Ondersteuningsprofiel (SOP)
We nemen elke aanvraag van nieuwe leerlingen serieus en bekijken welke mogelijkheden er zijn. We bekijken of wij als Ichthusschool het onderwijs kunnen bieden dat het kind nodig heeft. Dat is afhankelijk van de specifieke zorg die een leerling nodig heeft, maar ook van de samenstelling van een groep.
Onze school levert basisondersteuning en daarnaast extra ondersteuning. Hieronder een algemene indruk welke ondersteuning wij kunnen bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Voor meer specifieke informatie kunt u het SOP vinden op onze website of door het bij de Intern Begeleider van de school op te vragen.
- Dyslexie: de school hanteert een sluitende ondersteunings- en zorgaanpak voor leerlingen met dyslexie. (tijdige signalering, op leerling afgestemde aanpak, hanteren van het dyslexieprotocol
- Aanpak voor minder begaafden: de school hanteert onderwijsprogramma’s en leerlijnen die goed zijn afgestemd op leerlingen met minder dan gemiddelde intelligentie.
- Aanpak voor meerbegaafden: voor leerlingen die structureel extra uitdaging nodig hebben wordt het Plusprogramma ingezet. Daarnaast is er ook een bovenschoolse plusklas beschikbaar.
- Meervoudig lichamelijke beperking: de school is fysiek toegankelijk voor en heeft beschikking over hulpmiddelen voor leerlingen met een (meervoudig) lichamelijke beperking. Aangepaste werk- en instructieruimtes en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen die dit nodig hebben. De hoofdingang is rolstoeltoegankelijk en is er een automatische deur gerealiseerd.
- ADHD/ADD
Ouderbetrokkenheid
Onze school vindt het belangrijk bij de ondersteuning van leerlingen goed samen te werken met de ouders. Daarom vinden we het van belang dat ouders direct betrokken worden bij gesprekken als hun kind individueel besproken wordt. In sommige situaties zijn er niet alleen zorgen op school, maar ook thuis. Om tot een goede ondersteuning te komen vinden we het belangrijk om met de ouders daarover in alle openheid en vertrouwelijkheid te spreken. We beseffen dat dit soms moeilijk kan zijn, maar in het belang uw kind is het wel nodig. Wanneer u als ouder(s) vindt dat er voor uw kind meer hulp nodig is, is het uiteraard belangrijk om u tot ons als school te wenden. School en ouders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om eensgezind het beste voor uw kind, onze leerling te zoeken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het kader van ons SOP zien we - in relatie tot onze begeleiding en ondersteuning - voor de komende vier jaren een aantal kansen (intern en extern) en bedreigingen (intern en extern) voor wat betreft de school, het personeel en de leerlingen. We willen daarmee nadrukkelijk rekening houden in ons beleid en onze beleidskeuzen. Deze sterkte- zwakteanalyse staat beschreven in ons SOP.
Wij volgen het jonge kind op basis van de 'leerlijnen jonge kind' in Parnassys. Ons aanbod en de doelen worden afgestemd om de behoefte en ontwikkeling van het jonge kind.