Oecumenische basisschool De Marimba

Limbostraat 5 1448 TP Purmerend

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Wie zich veilig voelt komt tot leren!
  • Samen kom je verder!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gebruikt om ons onderwijs te evalueren en bij te stellen.

We vinden het belangrijk dat de leerling hier bij wordt betrokken. Daarom bespreken wij de resultaten

in het rapport met de ouders en de leerling samen tijdens het rapportgesprek.

Na het afnemen van de toetsen maken leerkrachten nieuwe plannen voor het komende

halfjaar. Samen met de leerling bepalen we wat de leerdoelen worden voor de komende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsystemen
De vorderingen en resultaten van onze kinderen worden o.a. bijgehouden en bewaard in het IEP Leerling Volg Systeem (LVS). Deze toetsen hebben een landelijke normering en geven een beeld van de ontwikkeling op de leergebieden: taal, (begrijpend)lezen en rekenen.Per groep wordt jaarlijks een aantal toetsen afgenomen. Het LVS wordt vanaf groep 3 tot en met groep 8 (M8) bijgehouden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gebruiken we IEP hart en handen en het sociogram. Voor de leerlingen van groep ½ wordt hiervoor KIJK gebruikt. Hiermee volgen we de betrokkenheid, het welbevinden en de sociale vaardigheden. Onder deze laatste kijken we naar de mate van initiatief nemen, autonomie, flexibiliteit, inlevingsvermogen en impulsbeheersing.

Advisering/Voortgezet onderwijs
Binnen het samenwerkingsverband is afgesproken dat bij alle leerlingen die een advies gaan krijgen voor het VO, de NIO (intelligentietest), het drempelonderzoek en de PMT-K wordt afgenomen. De NIO test de leerlingen op intelligentieniveau, het drempelonderzoek test de kinderen op leestempo, spelling, begrijpend lezen en rekeninzicht. Het gaat hierbij dus om de cognitieve kennis (= leerbare kennis). Het prestatie/motivatie onderzoek is een test waarmee men inzicht krijgt in de motivatie, het welbevinden en het zelfvertrouwen van de leerling. Het gaat hierbij dus om de sociaal-emotionele kant van het kind. De uitslag van de toetsen staat nooit op zichzelf, maar wordt gecombineerd met andere gegevens van de leerling zoals: de inzet, de motivatie, de schoolvorderingen (waar onder het LVS en de drempeltoets) en het sociaal-emotioneel functioneren.Hier kan een mogelijke indicatie uitkomen voor leerwegondersteuning (LWOO) in het Voortgezet Onderwijs.

De leerkracht heeft natuurlijk een goed beeld van de mogelijkheden van uw kind, door de praktijk van alle dag en jaren. De uitkomsten van de bovengenoemde toetsen en het advies van de basisschool komen in de meeste gevallen overeen. Samen kunnen deze gegevens ons helpen een verstandige keuze te maken voor het type voortgezet onderwijs waar u uw kind voor aanmeldt.

Het Schooladvies wordt gebaseerd op de gehele schoolloopbaan. Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij kijkt de school onder andere naar:- Aanleg en talenten van een leerling; - Leerprestaties; - De ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode; - Concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling.

Doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 zijn de basisscholen verplicht de doorstroomtoets in februari af te nemen. Voor deze toets wordt landelijk een datum vastgesteld.

Als de uitslagen hiervan bekend zijn wordt het definitief advies besproken met ouders en leerling. Als de uitkomst van de doorstroomtoets hoger is dan het advies, dan is school verplicht om het advies in heroverweging te nemen. Hierover volgt dan een gesprek om dit samen te bespreken.

Er is sinds dit jaar eind maart een landelijke begindatum van aanmelding om kansengelijkheid te bevorderen. Middelbare scholen laten leerlingen op basis van het schooladvies toe tot één van de schooltypen in het voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen dan de kans om in het voortgezet onderwijs te laten zien dat ze het geadviseerde schooltype aankunnen. Als een middelbare school een leerling plaatst, baseert de school zich op het schooladvies van de basisschool. Een middelbare school mag een leerling niet weigeren, omdat de middelbare school de toets scores te laag zou vinden. Een school moet bijvoorbeeld een leerling die VMBO-T-advies krijgt minimaal op VMBO-T niveau plaatsen.

Schooladvies 

Sinds het schooljaar 2014-2015 baseren scholen voor voortgezet onderwijs de toelating van leerlingen op het schooladvies. Middelbare scholen mogen toelating dan niet meer af laten hangen van het resultaat van de eindtoets. Schooladvies gebaseerd op gehele schoolloopbaan Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij kijkt de school onder andere naar: 

- Aanleg en talenten van een leerling;
- Leerprestaties;
- De ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode;
- Concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling.    

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Marimba is een Vreedzame school.
De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Doelen van De Vreedzame School

De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:
- Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan;
- Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen;
- Constructief conflicten op te lossen;
- Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap;
- Open te staan voor verschillen tussen mensen. Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat.

http://www.devreedzameschool.net/

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Conflict-hantering (proactief)
  • Sociale omgang, iedereen erbij
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven