Oecumenische basisschool De Marimba

Limbostraat 5 1448 TP Purmerend

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Marimba
  • Wie zich veilig voelt komt tot leren!
  • Samen kom je verder!

Het team

Toelichting van de school

Onderbouw
Locatie: Hoofdgebouw

Groep 1/2a juf Glines (ma-di) en juf Marianne (woe-do-vrij)/ juf Maythe (LIO) do-vrij

Groep 1/2b juf Laura  (ma-vr)

Groep 1/2c juf Fanny (ma,di) en juf Ilona (woe-do-vrij) 

Groep 2-3 juf Femke (ma-di-woe) en juf Linda B. (do-vrij)

Groep 3 juf Jenna


Middenbouw
Locatie: Pieklocatie (naast het hoofdgebouw)

Groep 4a  juf Ilona (ma-di) en juf Karin (woe-do-vrij)

Groep 4b juf Iris (ma-woe) en juf Monique (di-do-vrij)

Groep 5a juf Lizzy (ma t/m vrij.)

Groep 5b Meester Mark (ma t/m do) en juf Linda G. (vrij)


Bovenbouw

Locatie: Hoofdgebouw

Groep 6a juf Vianne (ma-di) en juf Bianca (woe-do-vrij)

Groep 6/7 juf Tessa (ma-di) en juf Esther W. (woe-do-vrij)

Groep 7 juf Andrea (ma-di-woe) en juf Iris (do-vrij)

Groep 8a juf Linda (ma-di-woe) en juf Esther (do-vrij)

Groep 8b Juf Anita (ma t/m vrij) en meester Frank (LIO) do-vrij.

Interne begeleiding door: Esther B. (di en woe) en juf Marja Dral (di-do-vrij)
Vakleerkracht bewegingsonderwijs: meester Kris

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een groepsleerkracht absent/ziek is kijken we eerst of de duo-collega in de mogelijkheid is om te komen werken. Als dit niet mogelijk is of de collega werkt fulltime dan kijken we of er een andere collega de groep wellicht kan overnemen. Als er geen interne leerkrachten beschikbaar zijn, benaderen we de vervangingspool om te kijken of er externe leerkrachten kunnen invallen. Als dit niet mogelijk is dan zijn er diverse scenario's die dan worden bekeken:

  • Indien mogelijk kijken wij ook naar creatieve- en sportieve oplossingen. Hierbij valt te denken aan: Oproep aan ouders met een onderwijsbevoegdheid om zo nu en dan in te vallen. Samenwerking zoeken met Wherelant (verzorging “kunstdag” bij absentie leerkracht) Samenwerking zoeken bij SPURD (verzorging sport/spel bij absentie leerkrachtl) Inzetten van kunstenaars projecten voor een dag via de stichting Lukida.
  • De groep zonder leerkracht wordt naar huis gestuurd. Bij het niet kunnen opvangen van een groep volgen wij de volgende stappen:
    - Het team wordt op de hoogte gesteld van het besluit.
    -  Ouders worden middels Social schools geïnformeerd (door de directie) Ouders worden verzocht om zelf opvang te regelen voor hun kind.Mocht dit niet mogelijk  zijn, zal de school voor opvang zorgen in een andere klas. Hierbij is dan sprake van opvang en zal er mogelijk geen onderwijsinhoudelijke les verzorgd worden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn samengesteld als combinatiegroep 1/2 en in een groep 2-3.

Dit schooljaar zijn er in groep 3 tot en met 8 twee heterogene groepen (groep 2-3 en 6-7), 
de andere 8 groepen zijn homogeen. 

Groepen worden door de school samengesteld. Hierbij wordt streven wij ten alle tijden naar een evenwichtige samenstellingen; denkende aan een evenwichtige verdeling jongens meisjes, evenredige zorgzwaarte en leerlingaantallen. 

In groep 5 wordt muziek gegeven door een vakdocent van de muziekschool Waterland.

Er is een plusklas voor meer- en hoogbegaafden. In deze plusklas krijgen leerlingen vanaf groep 5  1 uur per week uitdagende opdrachten aangeboden. De leerlingen krijgen opdrachten die een beroep doen op het ontwikkelen van vaardigheden, kennis en houding met betrekking tot het leren leren. Hiervoor wordt o.a. een vreemde taal aangeboden (Spaans), werken de leerlingen aan diverse onderzoeken, filosoferen en er komen er diverse oefeningen aanbod gericht op de leerkuil en de leerformule. Marieke Storm is onze HB-specialist en heeft haar opleiding tot RITHA specialist afgerond, een specialistische opleiding gericht op hoogbegaafdheid.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

ONDERSTEUNING OP DE MARIMBA
De kern van Passend Onderwijs (Vreedzame school, adaptief onderwijs, kindplan, excellentie) is het uitbreiden van de kansen op de beste ontwikkeling voor ieder kind. Het gaat om het leveren van maatwerk in het onderwijs voor zowel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben als ook voor de kinderen die zonder extra ondersteuning onderwijs volgen. Om maatwerk te leveren is een passend onderwijsaanbod nodig, vandaar de naam.  

UITGANGSPUNTEN PASSEND ONDERWIJS  
Het kind moet centraal staan. Dat betekent dat het aanbod moet worden afgestemd op de behoeften van elk kind afzonderlijk. Passend Onderwijs houdt in dat een kind, door middel van overleg tussen schoolbestuur en ouders, op een school wordt geplaatst waar de mogelijkheden van het kind het meest tot zijn recht kunnen komen. Dat kan zowel binnen het regulier of het speciaal onderwijs zijn, maar tussenvormen zijn ook mogelijk.  

Leerkrachten moeten voldoende bekwaam zijn om Passend Onderwijs in de klas te realiseren. Elk jaar weer verdiept het team zich in het verbeteren van de ondersteuningsaanpak bij kinderen.  Het ondersteuningsaanbod van de school en de jeugdondersteuning (SMW-ondersteuning) voor kinderen die ondersteuning nodig hebben moeten goed op elkaar afgestemd zijn.   

Het proces van indicatiestelling moet minder bureaucratisch en moet meer handelingsgericht zijn. Dat wil zeggen dat het antwoord moet geven op de volgende vraag: Wat willen we met deze leerling bereiken in het onderwijs en wat is daarvoor nodig?   

VOLGEN VAN DE ONTWIKKELING VAN DE LEERLINGEN 
Voor alle kinderen in onze school moet een zo goed mogelijk ontwikkelingsproces gegarandeerd zijn. Elk kind heeft recht op de ondersteuning die hij of zij nodig heeft. De leerkracht speelt een centrale rol binnen het ondersteuningssysteem.We vinden het van wezenlijk belang dat de kinderen een ondersteuning op maat aangeboden krijgen, zodat zij:  In principe in eigen tempo en naar eigen aard en vermogen het leer- en ontwikkelingsproces kunnen volgen. Hierbij houden wij onze algemene onderwijsdoelstellingen aan, waarbij wij gericht zijn op het behalen van de streefdoelen (voorheen “kerndoelen” genaamd) van de afzonderlijke vakken. Indien dit niet mogelijk is wordt er per vakgebied gekeken of in ieder geval de minimumdoelen te bereiken zijn.  Om de ondersteuning voor onze leerlingen goed te organiseren, hebben wij twee interne begeleiders (IB-ers). De interne begeleiders hebben een ondersteunende/coachende taak naar leerkrachten. Daarnaast zijn interne begeleiders de spil waar de leerlingenondersteuning, organisatorisch gesproken, om draait. Zij coördineren de ondersteuning van alle leerlingen op school.    

ONDERSTEUNING VOOR DE KINDEREN  
De Marimba werkt vanuit adaptief onderwijzen. Hierbij proberen we tegemoet te komen aan de drie basisbehoeften van ieder kind, te weten de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Dit willen we bereiken door een organisatievorm neer te zetten waarbij de zelfstandigheid van het kind verder ontwikkeld wordt. Dit is terug te vinden in het werken met een dagtaak (staat op het bord en indien nodig komt er een aangepaste dag- en weektaak voor een individuele leerling), het zelfstandig werken en samenwerken, het gebruik van de instructietafel en het “stoplicht”, de vraagkaartjes van de kinderen, de vaste looprondes van de leerkracht en het stellen van doelen per vakgebied.  Deze organisatievorm werkt positief ten aanzien van de zelfstandigheid van de leerlingen. Daarnaast krijgt iedere leerkracht zo meer armslag om aan te sluiten bij de individuele behoeftes van kinderen.  

BASISONDERSTEUNING VOOR DE KINDEREN  
De basisondersteuning vindt in de klas plaats. De leerkracht stelt a.d.h.v. o.a. het LOVS IEP, methodengebonden toetsen, observaties en de overdracht van de vorige klassenleerkracht een groepshandelingsplan op, voor de verschillende vakgebieden, voor de gehele klas. Dit is gebaseerd op het 3-ledig instructie model: Instructie onafhankelijke, instructie gevoelige en instructie afhankelijke kinderen daarbij aangepast met werk/hulpmiddelen naar behoeften. De groepshandelingsplannen worden ten minste 2x per jaar met de ib-er besproken. Het functioneren van de klas wordt doorgesproken a.d.h.v. een groepsbesprekingsformat.  Sprint-blok  Binnen de basisondersteuning en de extra ondersteuning is er op de Marimba een ondersteuningsblok georganiseerd. Dit vindt 2x per week plaats en is verdeeld in 2 blokken van 20 minuten. Hierin krijgen kinderen ondersteuning op het gebied van automatiseren met rekenen (rekensprint), ralfi lezen, flitsen van letters en woorden, woordenschat uitbreiding bij de kleuters d.m.v. voorlezen, BOUW!  Het mes snijdt aan meerdere kanten. Een tutor, die een andere leerling ondersteunt, ervaart zijn kwaliteiten (dat wat hij/zij al geleerd heeft). De leerkracht heeft tijd om aandacht en ondersteuning te geven aan de kinderen die op dat moment in de eigen klas zijn.  

EXTRA OF SPECIALE ONDERSTEUNING VOOR DE KINDEREN  
Vanuit de groepsbespreking volgen er afspraken over individuele kinderen die extra ondersteuning behoeven. Er kunnen plannen gemaakt worden voor bijv. een kindgesprek, oudergesprek, acties en observaties binnen de klas en te nemen stappen richting het inschakelen van externen waarbij in alle gevallen ouders op de hoogte worden gesteld en toestemming wordt gevraagd.  

EEN KINDGESPREK  
De leerkracht bespreekt met de leerling a.d.h.v. een kindplan een zorg die zij beide delen. De inbreng van de leerling is groot. Dit kindplan wordt door het kind in een gesprek met u als ouder(s) en de leerkracht besproken. Dit kindplan omvat een bepaalde tijd die leerling en leerkracht afspreken. Daarna wordt er geëvalueerd en wellicht een vervolg-kindplan opgesteld. Hierdoor bundelen we de kracht van de leerling, ouder en leerkracht door samen te praten en te kijken naar kansen en kwaliteiten om het ontwikkelingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen. De leerling wordt/is meer eigenaar van het zijn/haar eigen ontwikkelingsproces en ouders zijn daarbij een belangrijke partner en ervaringsdeskundige in het meedenken in en tijdens dit proces.  

EXCELLENT LEREN  
Het gaat hierbij om leerlingen die wat hun intellectuele vermogens betreft boven het niveau van een gemiddelde leerling uitsteken. De gewone manier waarop de leerstof wordt aangeboden, is niet altijd geschikt voor de meer-begaafde of excellent lerende leerling. Deze leert vaak met grotere stappen dan de gemiddelde leerling.    

De meer-begaafde of excellent lerende leerlingen kunnen doorgaans veel meer aan dan andere leerlingen, o.a. door hun grote creativiteit in het vinden van oplossingen, hun concentratievermogen en/of hun taakgerichtheid. De leerstof zal dus op aan hen op een aangepaste manier moeten worden aangeboden. Te beginnen met het compacten/verrijken van de leerstof (o.a. m.b.v. levelwerk) en het eventueel plaatsen van de leerling in de plusklassen binnen de school.   

Ook leerlingen die zeer perfectionistisch zijn, last hebben van faalangst of zich gewoonweg aanpassen aan het tempo van de groep, de zogenoemde onderpresteerders, worden in kaart gebracht door de leerkracht a.d.h.v. de sidi-screening en/of de quickscan van het Diagnostisch Handelen Hoogbegaafdheid. We volgen het protocol meer/hoogbegaafdheid (inzage op school).

Op De Marimba is Marieke Storm onze hoogbegaafdheidsspecialist. Zij begeleidt zowel leerling in de onder-midden als bovenbouw. 

OVERLEG MET EXTERNEN  
De intern begeleiders van de scholen kunnen de hulp van externen inroepen als dat van belang is voor een kind. Ouders worden op de hoogte gesteld en er wordt toestemming gevraagd voor de inschakeling van externen als het hun kind betreft.  

OSA/AB  
De OSA, ondersteuner schooladvies, is vaak een orthopedagoog die vanuit het samenwerkingsverband meedenkt en ingeroepen kan worden om een casus van een leerling te bespreken.  De APO-er, adviseur passend onderwijs is gespecialiseerd en kan vanuit een hulp vraag van ouders en leerkracht meekijken en handvatten bieden.  

GROOT-ONDERSTEUNINGSOVERLEG (GOO)  
Als wij, bij alle hulp die er wordt geboden binnen school en/of buiten school, het raadzaam vinden om een leerling in een breder verband te bespreken is daar het GOO voor. Er vindt 5 x per jaar een Groot Ondersteuningsoverleg (GOO) plaats. Bij dit overleg kunnen meerdere disciplines, die ertoe doen, uitgenodigd worden. Denk hierbij aan de ambulante begeleider, de schoolmaatschappelijk werkster, de leerkracht, de IB-er, de OSA, psycholoog, logopedist, andere therapeuten en natuurlijk ook de ouder(s). Een directielid is ook aanwezig. Zij/hij zit het overleg voor. Van tevoren worden de benodigde papieren hiervoor ingevuld, waarop ook de hulpvragen van leerkrachten, ouders en de leerling kenbaar worden gemaakt. De inhoud van deze papieren wordt altijd eerst met ouders overlegd.  

IB-NETWERK
Regelmatig ontmoeten de intern begeleiders elkaar in zgn. "IB-netwerken" waar zij informatie en ervaringen uitwisselen met andere IB-ers om al doende te leren van en met elkaar.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onder de kwaliteitszorg staan de ambities met betrekking tot zicht op ontwikkeling. Hierin kunt u terug lezen hoe we de extra ondersteuningsbehoeften nog beter in kaart willen krijgen met daaraan gekoppeld de acties die hiervoor nodig zijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven