Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Onze school heeft van de inspectie het predicaat "goed" gekregen. Daar zijn we zeker trots op!
Wij hebben op onze school in alle groepen veel te maken met zij-instromers van andere scholen, kinderen die onlangs in Nederland zijn komen wonen en kinderen met een min of meer aangepast programma, bijvoorbeeld tgv een laag IQ. Wij mogen en kunnen gebruik maken van de beleidsruimte die de Inspectie hierin (terecht) biedt, want ook in groep 8 hebben wij elk jaar weer te maken met zulke uitzonderingen. Bij herberekening volgens deze maatstaven blijkt over het algemeen dat wij als school met onze populatie het gewoon prima doen en dat er alles uit de kinderen wordt gehaald wat erin zit (en vaak nog meer dan dat)!
Een enkele keer halen wij de ondergrens niet doordat er bijvoorbeeld relatief veel kinderen in de groep zitten met e aangetoond laag IQ
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken met het leerlingvolgsysteem van Focus PO en CITO (CITO vervangen wij komend schooljaar door IEP)
Nadat de leerlingen de toetsen hebben gemaakt bekijken wij met het hele team de resultaten.
We kijken waar we tevreden over zijn maar, belangrijker is, wat hebben we nog te doen? Waar zetten we de komende tijd extra op in?
Per jaar hebben wij 4 evaluatiemomenten; 2 kleinere en 2 grote schoolevaluaties.
Ongeveer 50 tot 60% van onze leerlingen komt op VMBO-T, Havo of VWO terecht. Dat is (veel)hoger dan wat je op grond van onze instroomgegevens en ons schoolgewicht mag verwachten. Daaruit trekken wij ook de conclusie dat wij alles uit de kinderen halen wat erin zit en liefst/vaak nog een beetje meer!
Nu zie je vaak dat scholen veel hoger adviseren dan de leerlingen eigenlijk aankunnen. Het hoge uitstroomadvies staat natuurlijk prachtig in de schoolgids en op scholen op de kaart. Maar is die leerling na drie jaar nog gelukkig met dat advies en zit het wel op de juiste plek? Het gaat er toch om dat het kind op de meest passende plek zit, waar het kan floreren zonder enorm op zijn tenen te moeten lopen?
Wij durven te zeggen dat wij op 't Prisma zeer goede en passende vervolgonderwijsadviezen geven! Dat kunt u ook terugzien in alle grafieken op deze website.
Wij zien dat ook op langere termijn onze adviezen kloppend zijn. Dwz het advies dat de kinderen ontvangen in groep 8, maken zij 3 jaar later nog steeds waar. Ze zitten nog steeds op het geadviseerde niveau of hoger. Van afstroom (naar een lager onderwijsniveau moeten) is nauwelijks sprake.
Wij hopen dat ouders die een goede school voor hun kind willen kiezen, niet alleen kijken naar de adviezen die gegeven worden in groep 8, maar ook of de oud-leerlingen van een school de uitgesproken verwachtingen waarmaken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op ‘t Prisma wordt gewerkt met de methode Leefstijl om deze persoonlijkheidsontwikkeling te bevorderen.
We richten ons ook bewust op de sociaal-emotionele, creatieve en culturele vorming.Onze kernwaarden daarin zijn:
Liefdevol; we willen goed voor elkaar zorgen
Vertrouwen; wij denken in kansen, niet in belemmeringen
Respect; iedereen mag er zijn en wordt gewaardeerd
Ontwikkeling; we durven onze grenzen te verleggen
Eigenheid; een ieder mag zichzelf zijn om daarmee optimaal tot zijn/haar recht te komen
Inspiratie; we laten ons verwonderen en uitdagen
Verbondenheid; we zijn er vóór en mét elkaar
Lopende schooljaar 2017-2018 deed 't Prima mee aan het excellentie traject van de inspectie.
Helaas hebben wij het predicaat net niet behaald, maar we zijn trots op het uiteindelijke excellentie rapport!
Tevens beschikken wij als school over het predicaat "goed".
Voor meer informatie hierover, kunt u op het Inspectierapport klikken.