Oecumenische basisschool Trifolium

Pinksterbloem 67 -69 1441 RJ Purmerend

Schoolfoto van Oecumenische basisschool Trifolium

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. Dit betekent dat de eindresultaten op de kernvakken Nederlandse taal en rekenen/wiskunde voldoen aan de gestelde norm.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan of de kinderen goed geprofiteerd hebben van het onderwijs wordt na elk aangeboden blok/thema een toets afgenomen. Aan de hand van deze toets wordt op groeps- en leerling niveau het vervolg aanbod bepaald. Bij de onderbouw worden data verzameld uit dagelijkse observaties vanuit ontwikkelings- observatiesysteem FOCUS PO. Aan de hand van deze observaties bepalen de leerkrachten hoe ze de leerlingen kunnen begeleiden in hun zone van naaste ontwikkeling.


De ontwikkeling van kennis en vaardigheden worden voor elke leerling gevolgd m.b.v.; IEP LVS voor gr. 3-8 (Leerlingvolgsysteem), Focus PO voor gr. 1-2 (observatie en registratiesysteem), Hart en Handen van IEP, NIO, PMT-K, drempelonderzoek en doorstroomtoets voor gr.8.
De informatie die uit deze leerlingvolgsystemen komt, wordt vergeleken met gegevens die de methode-gebonden toetsen (gr. 3-8) en observaties (gr. 1-8) opleveren. De analyse van deze informatie wordt gecombineerd met de specifieke kind- en groepsfactoren. Hierdoor wordt de onderwijsbehoefte van een individuele leerling en/of de groep zichtbaar en kan de leerkracht het onderwijs op deze onderwijsbehoeften afstemmen.  Leerkrachten hebben minimaal drie keer per jaar een structureel overleg met de IB’er (Intern Begeleider) om vast te stellen in welke mate een leerling van het aanbod profiteert.  Voor de start van een schooljaar vindt de groepsoverdracht naar de volgende leerkracht plaats middels de groepskaart van ParnasSys en de gegevens uit Focus PO. Hierdoor ontstaat er een doorgaande lijn in een effectief aanbod. Voor zij-instromers wordt informatie opgevraagd bij de vorige school. Zo kent de leerkracht de beginsituatie van zijn/haar groep en daarbinnen van de individuele leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de kinderen aan het einde van het schooljaar hun voorlopige advies. 
Dit voorlopig advies is tot stand gekomen na overleg tussen de leerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directeur. Vanuit de school is vooral gekeken naar de zelfstandigheid, het probleemoplossend denken, de concentratie, de motivatie, het doorzettingsvermogen en de tot nu toe behaalde resultaten. Al deze factoren hebben een advies opgeleverd, dat ons inziens het beste past bij uw kind.  

Rond de herfstvakantie in groep 8 wordt vanuit IEP leerlingvolgsysteem de referentietoetsen afgenomen, om te kijken welke ontwikkeling de kinderen hebben doorgemaakt. 

De NIO, PMT-K en het drempelonderzoek wordt afgenomen in november. 
NIO staat voor Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau toets. Deze toets geeft een indicatie van het niveau voor de middelbare school. PMT-K staat voor Prestatie Motivatie Test voor Kinderen. De PMT-K is een vragenlijst gericht op het vaststellen van prestatie/motivatie tot werken, positieve en negatieve faalangst en sociale wenselijkheid. De NIO wordt afgenomen door bureau SOS en de PMT-K toets door de leerkracht zelf.
Bij het drempelonderzoek wordt door middel van vijf toetsen op het gebied van technisch lezen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen en rekenen bekeken op welk didactische leeftijdsequivalenten (dle) uw kind zit in vergelijking met de leerlingen die in dezelfde periode de toets maakt. De leerkracht neemt het drempelonderzoek af.

Als de uitslag van de NIO, PMT-K en drempelonderzoek binnen is, ontvangt u deze uitslag op papier via uw kind. Eind november/begin december (afhankelijk wanneer de uitslagen binnen komen) wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt er over de leerontwikkeling van uw kind gesproken. 

In de eerste twee weken van februari 2024 maken de kinderen de doorstroomtoets. Dat is dit jaar voor het eerst. De exacte datum van afname zullen wij communiceren zodra deze bekend is. Tussen 15 maart en 24 maart 2024 ontvangt u de uitslag van de doorstroomtoets.

De overdracht en uitwisseling van allerlei gegevens van uw kind en de aanmelding bij het VO vindt digitaal plaats door middel van het programma ”Onderwijs Transparant”. Er wordt een onderwijskundig rapport opgesteld, het zogenaamde Inlichtingen- en Begeleidingsformulier. U ontvangt dit IB-formulier gezamenlijk met de uitslag van de doorstroomtoets en het definitieve advies op papier. Een gespreksronde volgt waarna de inschrijving op de vervolgschool gerealiseerd kan worden.   

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Van GROEI naar BLOEI:
Van groei naar bloei betekent voor ons dat we kinderen accepteren zoals ze zijn maar erop gericht zijn om het beste uit hen naar boven te halen, zodat ieder kind op zijn eigen wijze tot BLOEI komt!

Trifolium bereidt de leerlingen voor op het leven in de maatschappij. Met behulp van de methode ‘Vreedzame School’ creëert Trifolium daarvoor een oefenplaats die leerlingen ondersteunt bij het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. In de school doen leerlingen ervaring op met de omgang met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de pluriforme samenleving. Ook signaleert en corrigeert de school uitingen van leerlingen die met de basiswaarden in strijd zijn. Dit staat beschreven in de kwaliteitskaart ‘sociale veiligheid'. De kinderen uit de groepen 7 en 8 worden in de gelegenheid gesteld om een training te volgen tot mediator.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelukkig - Respectvol
  • Ondernemend - Empathisch
  • Intrinsiek gemotiveerd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie ziet namens het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) toe op de kwaliteit van het onderwijs. De Onderwijsinspectie betrekt ook signalen van ouders bij hun onderzoeken. Binnen de Onderwijsinspectie zijn ook speciale vertrouwensinspecteurs werkzaam.

Voldoende kwaliteit
Op basis van een risicoanalyse en eventueel nader onderzoek bepalen zij hoeveel toezicht een school nodig heeft. Het toezicht dat iedere school krijgt, is dus maatwerk. In hun onderzoekskaders staat hoe de Onderwijsinspectie werkt, wat zij beoordelen en wanneer het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Zij controleren daarnaast ook op de leerplicht en de financiële gezondheid van scholen en schoolbesturen.

Onderzoekskaders
Sinds enkele jaren heeft de Onderwijsinspectie de manier waarop de kwaliteit van de scholen beoordeeld wordt aangepast. Voor het toezicht op de kwaliteit van alle scholen in Nederland wordt gebruik gemaakt van onderzoekskaders. Het schoolbestuur moet laten zien hoe het de kwaliteitszorg voor zijn scholen heeft geregeld. Het schoolplan vormt daarbij het uitgangspunt. De inspectie checkt vervolgens op een aantal scholen of de bevindingen van het bestuur overeenkomen met de bevindingen van de inspecteur. De norm voor basiskwaliteit is dat een bestuur en zijn scholen voldoen aan de eisen voor onderwijskwaliteit, de kwaliteitszorg en het financieel beheer. De inspectie kan concluderen dat een school van basiskwaliteit, ‘onvoldoende’ of ‘zeer zwak’ is. De inspectie betrekt ook signalen van ouders bij het onderzoek. Dat kunnen klachten van ouders over de school zijn. Ook kan de inspecteur in het onderzoek in gesprek gaan met de medezeggenschapsraad en/of ouders om het beschreven beleid te toetsen.

Op Trifolium heeft er al geruime tijd geen inspectiebezoek plaatsgevonden.
De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. Dit betekent dat de eindresultaten op de kernvakken Nederlandse taal, lezen en rekenen/wiskunde voldoen aan de gestelde norm.
Op dit moment van schrijven (september 2023) vindt er een inspectiebezoek plaats bij ons schoolbestuur CPOW. Resultaten van dit onderzoek worden later gepresenteerd.   


Terug naar boven