Oecumenische basisschool Trifolium

Pinksterbloem 67 -69 1441 RJ Purmerend

Schoolfoto van Oecumenische basisschool Trifolium

Het team

Toelichting van de school

Het Team
Het team van Trifolium bestaat uit medewerkers die zich kenmerken door sterke onderlinge verbondenheid en gezamenlijk enthousiasme. Ieder teamlid werkt vanuit de waarden van onze visie GROEI.Op dit moment werken we met 10 groepen. De groepsleerkrachten worden in hun onderwijs ondersteund door de intern begeleider. In alle groepen is er een aantal dagdelen in de week extra ondersteuning, gegeven door onderwijsassistenten en stagiaires. De directie wordt versterkt door een administratief medewerkster. Daarnaast wordt ons team versterkt door: een schoolmaatschappelijk werkster, een ondersteuningsadviseur vanuit het ABC, een vakleerkracht voor bewegingsonderwijs en een schoolopleider voor de stagiaires.

Team schooljaar '23/'24
Groep 1/2a: Bonnie Taam (di t/m vrij) en Michel van Bavel (ma)
Groep 1/2b: Marijn Kous (ma, di) en Riemke Quarré (woe, do, vrij)
Groep 1/2c: Marieke Zwiers (ma, di, woe) en Michel van Bavel (do, vrij)
Groep 2/3: Christel Woudstra (ma, woe, do, vrij) en Chantal Bergman (di)
Groep 3: Kim Walraven (ma, do, vrij) en Marion Dijkgraaf (di, woe)
Groep 4: Chantal Bergman (ma, vrij) en Mirjam Tamminga (di, woe, do)
Groep 5: Demi Tol (ma t/m vrij)Groep 6: Eelco Tuinstra (ma, di, woe, do*) en Sanja Huisman (woe*, do, vrij)
Groep 7: Marisa Bond (ma, di, woe*) en Maxime Vleeshhouwer (woe, do, vrij)
Groep 8: Jeroen Boddeke (ma*, woe, do, vrij) en Daphne Bronkhorst (ma, di)

* Ondersteunende werkzaamheden
Onderwijsassistenten: Eva Langereis (onderbouw en middenbouw)

Directie: Femke Tump (ma, di, woe, do)
Intern Begeleidster (IB): Jeannette Reesen (di, woe, do)
Bouwcoördintaor groep 1-3: Michel van Bavel (woe om de week)
Bouwcoördinator groep 4-8 & ICT coördinator: Jeroen Boddeke (di of do)
Schoolmaatschappelijk werkster: Myra Timmerman (afwisselende tijdstippen, werkdagen zijn ma, di, do).
Gymleerkracht: Ricardo Appelman (di, do, vrij)
Schoolopleider: Ingrid Brands (dagdeel per week)
Administratief medewerkster: Bianca van Arkens (ma)

Voor groep 5 biedt Muziekschool Waterland jaarlijks instrumentale muzieklessen, deze worden één keer per week gegeven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook wij merken dat er een groot tekort is aan leerkrachten. Dat maakt dat de vervanging van collega's in de meeste gevallen opgevangen wordt door collega's uit het eigen team. Mocht dit niet mogelijk zijn dan wordt er gewerkt met een invalpool van vaste invallers. Wanneer er echt geen invallers te vinden zijn, wordt de groep opgedeeld. In het uiterste geval blijven de kinderen thuis. Kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden, worden op school opgevangen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met moderne lesmethodes om de kinderen goed en gedegen onderwijs te bieden. Naast deze kennis hechten wij een groot belang aan het verwerven van vaardigheden als leren samenwerken en samen leren, een actieve leerhouding ontwikkelen en oplossingsgericht leren denken en handelen. De kernwaarden Ondernemend en Intrinsiek Gemotiveerd staan hierbij centraal. We willen dat de kinderen zelf inbreng en keuzes hebben in de leerstof, betrokken zijn bij de inhoud van ons onderwijs. In het spelend/ontdekkend leren hebben wij aspecten gevonden die hierbij aansluiten en die we hebben geïntegreerd in ons onderwijs.

In ons onderwijsjaarprogramma staan diverse thema’s gepland. Het zijn onderwerpen waarin we betekenisvolle, samenhangende en uitdagende activiteiten aanbieden. De inbreng van de leerlingen wordt gestimuleerd. In de kleuterklassen staat altijd een thema centraal. Aan de hand hiervan worden de verschillende vaardigheden ontwikkeld en uitgediept. 

Groepering:
In de groepen 1/2 wordt het leerstofjaarklassensysteem niet toegepast; groep 1 en groep 2 zijn gecombineerd.
Schooljaar '23/'24 hebben we naast een groep 3 ook een groep 2/3. Vanwege het aantal kinderen én onze visie op onderwijs in de onderbouw hebben we deze combinatiegroep dit schooljaar geformeerd. Groep 4 t/m 8 zijn momenteel homogene groepen.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 werken wij thematisch. Er is geen sprake van aparte vakken. Er is een beredeneerd aanbod dat vakoverstijgend door spelend en bewegend leren aangeboden wordt. 

Het curriculum van SLO (landelijk kenniscentrum) en de daarbij behorende leerlijnen bepalen het programma. Middels het leerlingvolgsysteem van Focus PO wordt de ontwikkeling gevolgd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Als school mogen we keuzes maken in de besteding van de onderwijstijd. Belangrijk hierbij is een evenwichtige verdeling van de aandacht voor de verschillende vak- en vormingsgebieden. Onnodig verlies van onderwijstijd en lesuitval wordt zoveel mogelijk tegengegaan. Dit betekent dat we de lessen op tijd laten beginnen.
Gelet op het belang van het aanleren van de basisvaardigheden nemen de Nederlandse taal, leesonderwijs en rekenen een belangrijk deel van de onderwijstijd in beslag.

De dagelijkse schooltijden zijn voor alle groepen gelijk. Het vakantierooster en de overige vrije dagen worden vermeld in de nieuwsbrieven, staan op de website en in de schoolgids. De minimale onderwijstijd voor kinderen is door de overheid vastgesteld op minimaal 7520 uur gedurende de hele basisschoolperiode. Scholen kunnen er voor kiezen om meer uren les te geven, we mogen echter niet onder het aantal verplichte uren komen. De urenberekening wordt jaarlijks aan de Medezeggenschapsraad voorgelegd.Voor alle groepen geldt dat er minimaal 940 uur wordt lesgegeven (8 jaar x 940 uur = 7520 uur). Trifolium biedt per schooljaar tussen de 945 en 950 lesuren aan. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind dat extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft, altijd een passende plek krijgt. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek.

Op Trifolium worden ouders vanaf het begin meegenomen in de overleggen die plaatsvinden omtrent de ontwikkeling van hun kind. Wij zijn ons er van bewust dat de ouder de meeste kennis heeft van zijn/haar kind. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Jaarlijks evalueren we met de partners en kijken we waar nog eventuele ontwikkelkansen liggen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: warme overdracht (in een vroeg stadium) van nieuwe leerlingen die doorstromen vanuit de peuteropvang die in de school gevestigd is, inzet plus-programma voor leerlingen in groep 2, die meer aan kunnen. We werken nauw samen met een kinderopvang in de buurt: PO De Twisters (Sportify Kids) en PO 't Boterbloempje Purmerend.

In de onderbouw wordt er vanuit leerdoelen gewerkt aan een beredeneerd onderwijsaanbod. Er staat altijd een thema centraal. Aan de hand hiervan worden de verschillende vaardigheden ontwikkeld en uitgediept. 
Aan de volgende punten wordt in de kleuterbouw veel aandacht besteed:
- het gedrag van uw kind naar medeleerlingen en naar de leerkracht (normen en waarden);
- het gedrag van uw kind in de speel/werksituatie (concentratie, werkhouding, zelfstandigheid);
- het mondeling taalgebruik (tijdens kringgesprekken, tijdens speel- en werktijd);
- voorbereidende lees-/reken- en schrijfactiviteiten;
- bewegingsonderwijs: ontwikkeling grove en fijne motoriek en zintuigelijke oefening;
- expressie (creatief, muziekonderwijs).

Wanneer uw kind toe is aan extra uitdaging dan worden er plusdoelen aangeboden in het onderwijsaanbod.

Wanneer uw kind op een peuteropvang op kinderdagverblijf zit, dan ontvangen wij graag (een kopie) van de observatiegegevens, zodat wij zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften. Ook vragen wij om vooraf het 'Zo ben ik formulier' in te vullen en deze aan de groepsleerkracht te geven of te mailen, zodat wij voor de start van uw kind op Trifolium alvast informatie hebben.   

Terug naar boven