Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met moderne lesmethodes om de kinderen goed en gedegen onderwijs te bieden. Naast deze kennis hechten wij een groot belang aan het verwerven van vaardigheden als leren samenwerken en samen leren, een actieve leerhouding ontwikkelen en oplossingsgericht leren denken en handelen. De kernwaarden Ondernemend en Intrinsiek Gemotiveerd staan hierbij centraal. We willen dat de kinderen zelf inbreng en keuzes hebben in de leerstof, betrokken zijn bij de inhoud van ons onderwijs. In het spelend/ontdekkend leren hebben wij aspecten gevonden die hierbij aansluiten en die we hebben geïntegreerd in ons onderwijs.
In ons onderwijsjaarprogramma staan diverse thema’s gepland. Het zijn onderwerpen waarin we betekenisvolle, samenhangende en uitdagende activiteiten aanbieden. De inbreng van de leerlingen wordt gestimuleerd. In de kleuterklassen staat altijd een thema centraal. Aan de hand hiervan worden de verschillende vaardigheden ontwikkeld en uitgediept.
Groepering:
In de groepen 1/2 wordt het leerstofjaarklassensysteem niet toegepast; groep 1 en groep 2 zijn gecombineerd.
Schooljaar '23/'24 hebben we naast een groep 3 ook een groep 2/3. Vanwege het aantal kinderen én onze visie op onderwijs in de onderbouw hebben we deze combinatiegroep dit schooljaar geformeerd. Groep 4 t/m 8 zijn momenteel homogene groepen.
In de groepen 1-2 werken wij thematisch. Er is geen sprake van aparte vakken. Er is een beredeneerd aanbod dat vakoverstijgend door spelend en bewegend leren aangeboden wordt.
Het curriculum van SLO (landelijk kenniscentrum) en de daarbij behorende leerlijnen bepalen het programma. Middels het leerlingvolgsysteem van Focus PO wordt de ontwikkeling gevolgd.
Als school mogen we keuzes maken in de besteding van de onderwijstijd. Belangrijk hierbij is een evenwichtige verdeling van de aandacht voor de verschillende vak- en vormingsgebieden. Onnodig verlies van onderwijstijd en lesuitval wordt zoveel mogelijk tegengegaan. Dit betekent dat we de lessen op tijd laten beginnen.
Gelet op het belang van het aanleren van de basisvaardigheden nemen de Nederlandse taal, leesonderwijs en rekenen een belangrijk deel van de onderwijstijd in beslag.De dagelijkse schooltijden zijn voor alle groepen gelijk. Het vakantierooster en de overige vrije dagen worden vermeld in de nieuwsbrieven, staan op de website en in de schoolgids. De minimale onderwijstijd voor kinderen is door de overheid vastgesteld op minimaal 7520 uur gedurende de hele basisschoolperiode. Scholen kunnen er voor kiezen om meer uren les te geven, we mogen echter niet onder het aantal verplichte uren komen. De urenberekening wordt jaarlijks aan de Medezeggenschapsraad voorgelegd.Voor alle groepen geldt dat er minimaal 940 uur wordt lesgegeven (8 jaar x 940 uur = 7520 uur). Trifolium biedt per schooljaar tussen de 945 en 950 lesuren aan.
Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind dat extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft, altijd een passende plek krijgt. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek.
Op Trifolium worden ouders vanaf het begin meegenomen in de overleggen die plaatsvinden omtrent de ontwikkeling van hun kind. Wij zijn ons er van bewust dat de ouder de meeste kennis heeft van zijn/haar kind.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Jaarlijks evalueren we met de partners en kijken we waar nog eventuele ontwikkelkansen liggen.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: warme overdracht (in een vroeg stadium) van nieuwe leerlingen die doorstromen vanuit de peuteropvang die in de school gevestigd is, inzet plus-programma voor leerlingen in groep 2, die meer aan kunnen. We werken nauw samen met een kinderopvang in de buurt: PO De Twisters (Sportify Kids) en PO 't Boterbloempje Purmerend.
In de onderbouw wordt er vanuit leerdoelen gewerkt aan een beredeneerd onderwijsaanbod. Er staat altijd een thema centraal. Aan de hand hiervan worden de verschillende vaardigheden ontwikkeld en uitgediept.
Aan de volgende punten wordt in de kleuterbouw veel aandacht besteed:
- het gedrag van uw kind naar medeleerlingen en naar de leerkracht (normen en waarden);
- het gedrag van uw kind in de speel/werksituatie (concentratie, werkhouding, zelfstandigheid);
- het mondeling taalgebruik (tijdens kringgesprekken, tijdens speel- en werktijd);
- voorbereidende lees-/reken- en schrijfactiviteiten;
- bewegingsonderwijs: ontwikkeling grove en fijne motoriek en zintuigelijke oefening;
- expressie (creatief, muziekonderwijs).
Wanneer uw kind toe is aan extra uitdaging dan worden er plusdoelen aangeboden in het onderwijsaanbod.
Wanneer uw kind op een peuteropvang op kinderdagverblijf zit, dan ontvangen wij graag (een kopie) van de observatiegegevens, zodat wij zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften. Ook vragen wij om vooraf het 'Zo ben ik formulier' in te vullen en deze aan de groepsleerkracht te geven of te mailen, zodat wij voor de start van uw kind op Trifolium alvast informatie hebben.