Openbare Basisschool Oeboentoe

Zambezilaan 278 1448 PN Purmerend

  • Onder andere met behulp van moderne ict-middelen.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Oeboentoe
  • 's Ochtends is er aandacht voor rekenen, taal, lezen en schrijven.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Oeboentoe
  • Onze leerlingen maken mooie kunstzinnige en technische creaties. Hierbij werken we samen met Cultuurhuis Wherelant.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 maakten de leerlingen in groep 8 de eindtoets van IEP. Met een score van 81 werd een bovengemiddelde score behaald (landelijk gemiddelde 79). 100% van onze leerlingen behaalde het fundamenteel niveau 1F en 69 % behaalde het streefniveau 1S/2F. 

Op Obs Oeboentoe werken wij in de groepen 7-8 met een PDCA-plan voor de eindtoets. Hiermee analyseren we structureel alle leerlingresultaten en leerlingkenmerken en stemmen we ons aanbod af op de referentieniveaus. Ook brengen we zoveel mogelijk de factoren in beeld die een rol kunnen spelen bij het succesvol maken van de eindtoets. Met een zorgvuldige communicatie naar onze leerlingen, ouders en andere betrokkenen zetten wij in op een succesvolle en plezierige toetservaring

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We vinden het van belang dat we uit de leerlingen halen wat erin zit en dat hun talenten zo optimaal mogelijk tot ontplooiing komen. We monitoren - met methodegebonden toetsen en de landelijk genormeerde Cito Leerling in Beeldtoetsen - gedurende alle schooljaren de resultaten die leerlingen behalen. Uit de toetsen en alle taken die kinderen maken, halen we veel informatie. Natuurlijk willen we het beeld van de leerling compleet maken. We hechten dan ook belang aan de mening van de ouders en leerlingen. In een open gesprek over de ontwikkelingen van het kind worden de bevindingen van de leerkracht, leerling en ouders aan elkaar gekoppeld. Zo wordt in gezamenlijkheid een beredeneerd aanbod voor elk kind gerealiseerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de uitstroompercentages naar het voortgezet onderwijs kunnen een graadmeter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, maar we moeten hier voorzichtig mee omgaan. Naar onze mening zeggen cijfers vooral iets als je die afzet tegen de eigen mogelijkheden van het kind. Wij zijn dan ook trots op de terugkoppeling die wij krijgen van de scholen waar onze kinderen naar toe gaan: "Leerlingen van de Oeboentoe zijn gewend zelfstandig te leren."
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen graag dat kinderen emotioneel vrij zijn bij alles wat zij doen.
Gevoelens mogen getoond worden en aan de kinderen wordt geleerd hoe zij met de emoties om kunnen gaan.
Succesbeleving zal ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Daarom heeft expliciete directe instructie en brede talentontwikkeling (in het reguliere lesprogramma én in de Talent Labs) een belangrijke plaats in onze schoolontwikkeling.  
Met de sociaal-culturele activiteiten die plaatsvinden binnen de thema's willen we ervoor zorgen dat de kinderen zich - door hun eigen talenten en die van een ander te leren kennen en benutten - in sociaal opzicht optimaal ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige omgeving
  • Voor elk talent
  • In relatie met anderen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Oeboentoe heeft al geruime tijd een voldoende inspectie-beoordeling. In het schooljaar 2019-2020 leverde Oeboentoe een bijdrage aan het bestuursgerichte toezicht door aan inspectie inzicht te geven in de verbetercultuur die de afgelopen jaar middels een verbeterplan CET (Centrale Eindtoets, PDCA-cyclus) is neergezet. Hiervoor oogstten team en directie lof van de inspecteurs. In september 2020 werd een Thema-onderzoek afgenomen door de inspecteur van het onderwijs. Hierin hebben wij onze teamprofessionalisering in de vorm van EDI-scholing naar voren gebracht.

Terug naar boven