Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Van elkaar leren
De leerlingen zijn bij ons in homogene óf heterogene groepen geclusterd. De keuze om in combinaties (heterogene groepen) te werken wordt vooral gemaakt als gevolg van de leerlingaantallen per leerjaar. In alle gevallen (homogeen én heterogeen) zijn kinderen van verschillend ontwikkelingsniveau en ongelijke leeftijd samengebracht in één groep. Dit stimuleert onder andere de samenwerking met verschillende leeftijden, het vergroten van de sociale redzaamheid en rekening leren houden met elkaars verschillen.Ons team
Basisschool Oeboentoe heeft een hecht team, dat bestaat uit een ondernemende directeur en enthousiaste leerkrachten, een intern begeleider, een zorgspecialist, twee leraarondersteuners, een administratief medewerkster en vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, kunst- en cultuureducatie en muzikale vorming. Gezamenlijk staat ons team garant voor kwalitatief goed en uitdagend onderwijs.Lerende organisatie
Wij hebben de deskundigheid van ons personeel hoog in het vaandel staan. Uitgangspunt is dat een organisatie zich alleen maar kan verbeteren als mensen zichzelf ontwikkelen. We hebben professionele leerteams waarin leerkrachten in tweewekelijkse bijeenkomsten en tijdens studiedagen zich bezig houden met het verbeteren van ons onderwijs. We maken gebruik van elkaars expertise en wisselen ervaringen uit. Hiermee bouwen we verder aan onze professionele cultuur van de lerende organisatie. Dit schooljaar 2023-2024 werken wij aan onze professionalisering door regelmatig samen instructielessen voor te bereiden, bij elkaar te bekijken en samen te evalueren. Ook krijgen de kleuterleerkrachten een eigen scholingsprogramma, waarin de implementatie van Mijn Kleutergroep en nog andere speerpunten in de onderbouw worden begeleid. Het management team (Directie, IB, Bouwcoördinatoren) wordt begeleid door Zien in de Klas.
In het cluster Jonge Kind (groepen 1/2) wordt de onderwijstijd voor de jonge kinderen hoofdzakelijk ontwikkelingsgericht verzorgd. Vanuit spel wordt tot betekenis gekomen. De leerdoelen zijn in één doorgaande leerlijn gevat en worden vanaf het nieuwe schooljaar 2023-2024 nauwgezet gevolgd met Mijn Kleutergroep. Door de kinderen in groep 1, 2 en soms ook 3 samen te laten spelen en leren ontstaat een gemeenschappelijke beleving. Dit heeft een positief effect op de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van de groep. We leren met elkaar én van elkaar. In onze thema's krijgen de reken- en taalactiviteiten een belangrijke plaats. Verder werken wij met voorbereidende rekenactiviteiten van de methode Getal & Ruimte en wordt LOGO3000 gebruikt voor een stevige basis in woordenschat. Als aanvulling op de spelend leren verzorgen de kleuterleerkrachten wekelijks één of meerdere EDI-activiteiten (expliciete directe instructie) om bepaalde doelen gestructureerd aan te bieden. Hiermee zorgen we voor een goede aansluiting op het aanbod in groep 3.
In de groepen 3 t/m 8 krijgen de kinderen dagelijks bij de vakken taal, lezen en rekenen instructies aan de hand van gerenommeerde lesmethoden. Zo werken we voor rekenen met Getal & Ruimte Junior en voor taal/spelling/technisch en begrijpend lezen met Nieuw Nederlands Junior, methodes die uitgaan van een expliciete directe instructie (EDI) en die uitstekend aansluiten bij de lesstof van het VO. In groep 3 wordt gewerkt met de leesmethode Lijn 3 en met het remediërende leesprogramma Bouw!. Hiernaast besteden wij in d egroepen 3 t/m 7 aandacht aan technisch schrijven met de methode Pennenstreken. Ook besteden we tijd en aandacht aan de wereld om ons heen en komen vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, leefstijl, creativiteit, expressie, burgerschap en sociale redzaamheid thematisch aan de orde. We sluiten daarbij aan bij de belevingswereld van de leerlingen en er worden creatieve en technische verwerkingsopdrachten gebruikt. In de thema's gebruiken wij de methode Naut Meander Brandaan om een kennisbasis aan te leggen waarop ons onderzoekend leren is gefundeerd. Elk thema wordt afgesloten met een activiteit rondom het thema, waarvoor soms ook de ouders worden uitgenodigd. Het is mooi om te zien dat kinderen een thema niet alleen op school maar ook na schooltijd verder oppakken. Zo wordt hun ontwikkeling breed gestimuleerd. Op Oeboentoe werken we met Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren dat tegelijkertijd ook een anti-pestprogramma is en burgerschapslessen aanbiedt. Onze Kwaliteitskaart burgerschap nemen wij op in het Schoolplan 2023-2027.
Het volgen van de ontwikkeling
In de klas volgen de leerkrachten de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, bespreken ze de resultaten met de intern begeleider en rapporteren ze de vorderingen. De vorderingen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem (CITO Leerling in Beeld LOVS) waardoor we beschikken over nauwkeurige, geobjectiveerde overzichten van de ontwikkeling van ieder kind. Aan de hand van landelijke cijfers kunnen we bepalen of de prestaties van het kind voldoende in lijn liggen met die van hun leeftijdsgenoten uit het land. Vervolgens bieden we leerstof aan die passen bij de mogelijkheden van het kind.Speciale begeleiding
Soms is de hulpvraag ingewikkeld en hebben we hulp van buitenaf nodig. We kunnen dan met toestemming van de ouders een beroep doen op bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk of de schoolarts. Ook kunnen we om ondersteuning vragen bij het regionale Samenwerkingsverband Waterland. Het ondersteuningsarrangement geeft het antwoord op de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheden van de school valt, zal in overleg met ouders/verzorgers plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden.Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid?
Uw kind ontwikkelt zich heel snel en makkelijk? Heeft hij of zij belangstelling en kennis die leeftijdsgenootjes nog lang niet hebben? Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging, omdat wij ons er van bewust zijn dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoeftes, tempo en leerstijl. Dit betekent dat de leerling minder aandacht besteedt aan het reguliere werk en uitdagender werk krijgt aangeboden. Indien wij onvoldoende uitdaging kunnen bieden, bestaat de mogelijkheid om een dagdeel onderwijs te volgen in de Bovenschoolse Plusklas VOSTOK. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door school aangemelde leerling wordt toegelaten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school ziet een toenemende vraag naar vroegschoolse educatie en vooral naar NT2-onderwijs. Onze onderbouw is daarom gestart met LOGO3000. In de toekomst hopen wij samen met onze opvangpartner SKOP te gaan voorzien in VVE.
De zorg voor het jonge kind
De eerste schoolweken let de groepsleerkracht extra op:
- de sociale vaardigheden, zoals het leggen van contacten met andere kinderen/volwassenen (leerkracht) en het omgaan met anderen;
- het omgaan met lesmaterialen
- het zelfstandig zijn
- het emotioneel stabiel zijn, bijvoorbeeld bij het afscheid nemen en het verkennen van nieuwe ruimten
- de ontwikkeling binnen het spel (binnen en buiten)
- de taalontwikkeling.
Na zes weken volgt een eerste gesprek met de ouders. Tijdens dit gesprek worden de observaties van de groepsleerkracht, maar ook de ervaringen van de ouders besproken. Bij een normale ontwikkeling worden de gesprekken met de ouders/verzorgers vervolgd door de reguliere besprekingen. Indien nodig zal een extra observatie van genoemde aspecten plaatsvinden en worden er vervolgafspraken gemaakt.
Makkelijk doorstromen van peuteropvang naar groep 1
Wij werken samen met Peuteropvang Watoto die in ons schoolgebouw gevestigd is. Op Watoto is veel aandacht voor de (taal)ontwikkeling van uw kind. Bijvoorbeeld tijdens rollenspellen, kringactiviteiten, zingen en (voor)lezen. Zo wordt goed aangesloten bij de belevingswereld van de kinderen. Oeboentoe en Watoto werken met enige regelmaat samen aan thema's en feesten. Uw peuter kan zo ook op een speelse manier kennismaken met de basisschool. Dat verkleint de 'grote' stap naar het basisonderwijs.Als uw kind doorstroomt van Watoto naar Oeboentoe, of vanuit het kinderdagverblijf van Kids vindt er met toestemming van de ouders een warme overdracht plaats. De ontwikkeling van het kind wordt besproken en eventueel gesignaleerde leer- en ontwikkelingsproblemen worden overgedragen. Zo werken wij samen met de VVE-taalcoack van SKOP, die de overgang kan begeleiden indien nodig. Door deze vroegtijdige onderkenning van eventuele problematiek, kan het juiste onderwijsaanbod sneller tot stand komen. Zo is de overstap naar de basisschool voor u en uw kind vanzelfsprekend.