Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
De wet Veiligheid op school heeft als doel dat scholen zich inspannen om pesten tegen te gaan. En dat scholen zorgen voor sociale veiligheid. Wij werken daarom met het pestprotocol van ons schoolbestuur OPSPOOR en voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Pesten, waaronder cyberpesten, moet onderkend worden door alle direct betrokken partijen: leerlingen (gepeste kinderen, pester(s) en de zwijgende groep), leerkrachten en de ouders.
- De school moet proberen pesten te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is, moet het onderwerp pesten met de kinderen bespreekbaar worden gemaakt, waarna met hen regels worden vastgesteld.
- Als pesten optreedt, moeten leerkrachten (in samenwerking met de ouders) dat kunnen signaleren en duidelijk stelling nemen.
- Wanneer pesten ondanks alle inspanningen toch weer de kop opsteekt, moet de school beschikken over een directe aanpak.
- Wanneer het probleem niet op de juiste wijze wordt aangepakt of de aanpak niet het gewenste resultaat oplevert dan is de inschakeling van de (externe) vertrouwenspersoon nodig. De vertrouwenspersoon kan het probleem onderzoeken, deskundigen raadplegen en het bevoegd gezag adviseren.
Op Oeboentoe werken we met de 5 schoolregels Zo doen wij het op Oeboentoe:
- Wij zijn lief voor elkaar
- Wij zijn zuinig op onze spullen
- Wij doen rustig in school
- Wij helpen elkaar
- Wij zijn samen Oeboentoe
Op Oeboentoe werken wij met de wetenschappelijk onderbouwde methode Kwink. Dit is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid. De methode wordt gebruikt voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Het sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).
Kwink:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
In alle groepen wordt regelmatig over een onderwerp, gerelateerd aan het pesten, gesproken en gewerkt. Onderwerpen als veiligheid, omgaan met elkaar, rollen in een groep, aanpak van ruzies etcetera komen aan de orde. Leerkrachten (en ouders) geven het goede voorbeeld en stellen de norm. Al met al hebben we een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies niet met geweld worden opgelost, maar uitgesproken.
Mocht het zo ver komen dat alle onze preventieve inspanningen tevergeefs zijn en er sprake is van 'ontoelaatbaar gedrag', zoals omschreven in ons bovenschoolse protocol Time Out, schorsing en verwijdering, dan zal directie altijd in contact treden met ouders van de leerling die het ontoelaatbare gedrag vertoont en passende ordemaatregelen nemen.