School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram

Slenkstraat 50 1441 MS Purmerend

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

(Tussen)resulaten worden twee maal per jaar aan de hand van de Leerling in beeld getoetst.
Halverwege het schooljaar is dit de M(idden)toets (tussenresultaten). Aan het einde van het schooljaar is dit de E (ind)toets (eindresultaten). Daarnaast vinden gedurende het gehele schooljaar methodegebonden toetsen plaats. Daarbij, indien van toepassing, vinden er ook tussensignaleringstoetsen plaats. Welke toetsen of tussentoetsen cyclisch worden afgenomen, staan beschreven in een toetsingskalender. Deze is in te zien bij de intern begeleider. De school werkt als uitgangspunt aan de hand van een ondersteuningsplan. Hierin staat beschreven op welke manieren wij zorgdragen voor de kwaliteit van ons onderwijs. Dit gebeurt onder andere door middel van groepsgesprekken, individuele gesprekken, leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen. Dit vindt plaats in een cyclische vorm; doelen stellen, ondersteuningsvragen onderzoeken, de juiste hulp erbij zoeken, inzetten, evalueren, bijstellen van de doelen etc. Gemaakte afspraken zijn bij een volgend overleg het uitgangspunt. Dit te samen met de zichtbare opbrengsten. Er wordt in overleg besproken of de ingezette acties tot gewenst resultaat hebben geleid.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviezen en toelating voortgezet onderwijs 
Het is de taak van de basisschool om een onderwijskundig eindrapport aan te leveren aan de school waar uw kind geplaatst gaat worden. Naast de schoolresultaten en relevante gegevens (o.a. groeidocument) bevat dit rapport de uitkomsten van de diverse onderzoeken, inclusief het bindend verwijzingsadvies. Het eindrapport wordt zorgvuldig samengesteld en vormt de afsluiting van een lang traject.  

Het eindonderzoek, beschreven in bovengenoemd onderwijskundig eindrapport, bestaat uit drie onderdelen. Dit gaat na een interne bespreking (leerkracht, intern begeleider en de orthopedagoog) en met schriftelijke toestemming van de ouders naar de vervolgschool. De vervolgschool behoudt zich het recht voor eventueel opnieuw te toetsen.  

Drie onderdelen van het eindonderzoek 
1. Het psychologisch (groeps)onderzoek. Het betreft een intelligentie- en motivatieonderzoek dat een voorspellend vermogen heeft over het succespercentage voor een bepaalde vorm van onderwijs. Alle scholen die aangesloten zijn bij OPSPOOR maken gebruik van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor onderwijsniveau)  en de PMTK-2 (Prestatie en MotivatieTest). De PMTK-2 is een test die de prestatie, motivatie en mate van faalangst meet. 

2. De didactische (groeps)onderzoeken. Spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. De toetsen worden grotendeels afgenomen door de groepsleerkracht van de klas. Er wordt gebruikt gemaakt van de leerlingvolgsysteemtoetsen van CITO. 

3. Het verslag van de leerkracht. Over werkhouding, gedrag en sociaal-emotioneel functioneren op school en in de groep. 

Tijdens de eerste informatieavond in september legt de groepsleerkracht van de groepen 8 het hele traject en de daaraan verbonden voorwaarden aan de ouders uit. Wij verwachten dat ouders bij de informatieavond aanwezig te zijn. 

Het psychologisch- en motivatie gedeelte wordt op school afgenomen door een extern bureau. Dit zal in november plaats vinden. Daarna zullen in januari de didactische onderzoeken afgenomen worden. De interne bespreking  van de resultaten vindt plaats in februari.  Daarna vinden de oudergesprekken plaats en zal de leerkracht het eindadvies met de ouders (en kinderen) bespreken.  

Alle resultaten worden vastgelegd in het onderwijskundig eindrapport. Tijdens het adviesgesprek ontvangen de ouders een exemplaar van het eindrapport, waarin alle uitslagen van het eindonderzoek vermeld staan. De afronding van dit hele traject vindt in maart plaats. 

De toelatingscriteria voor het voortgezet onderwijs zijn omschreven en liggen vast. Het uiteindelijke besluit of een kind wordt toegelaten ligt altijd bij het VO. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed begeleid worden. Deze begeleiding kent duidelijke afspraken en een vaste structuur. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht in zijn dagelijks handelen met de leerlingen. Samen met de leerkracht zorgt de intern begeleider ervoor dat voor de leerling en de groep een programma wordt ontwikkeld. Voor elke leerling wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief)t opgesteld en in elke groep heeft een plan voor de groep. In dit plan staat beschreven hoe het onderwijs binnen de groep georganiseerd wordt. Regelmatig wordt overleg gepleegd over de voortgang van individuele leerlingen. Daarnaast vinden er voor elke groep 2 keer per jaar uitgebreide groeps- en leerlingenbesprekingen plaats.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven