School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram

Slenkstraat 50 1441 MS Purmerend

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram

Het team

Toelichting van de school

Begeleiding van leerlingen  
Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed begeleid worden. Deze begeleiding kent duidelijke afspraken en een vaste structuur. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht in zijn dagelijks handelen met de leerlingen. Samen met de leerkracht zorgt de intern begeleider ervoor dat voor de leerling en de groep een programma wordt ontwikkeld. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en elke groep heeft een plan voor de groep. In dit plan staat beschreven hoe het onderwijs binnen de groep georganiseerd wordt. Regelmatig wordt overleg gepleegd over de voortgang van individuele leerlingen. Daarnaast vinden er voor elke groep 2 keer per jaar uitgebreide groeps- en leerlingenbesprekingen plaats.   
De groepsleerkracht kan een leerling ook aanmelden voor een bespreking in het ondersteuningsteam (OT) van de school. Dit gebeurt als de leerkracht zich zorgen maakt en/of er ontwikkelingen zijn die met de diverse betrokkenen besproken moeten worden.  

Deze commissie bestaat uit: 
De groepsleerkracht van de betreffende leerling 
De intern begeleider van de bouw
De orthopedagoog  
De maatschappelijk werkster 
De jeugdarts  
De directeur (voorzitter) 

Daarnaast kunnen  externe begeleiders van de leerling (bijvoorbeeld: Ambulant Begeleider, voogd, specialist, ….) en adviseurs (bijvoorbeeld medewerkers vanuit BOOT, ….) uitgenodigd worden.  In de meeste gevallen worden betreffende ouders uitgenodigd voor een overleg met het ondersteuningsteam.   
Onderstaande vragen staan tijdens de bespreking centraal:  
1. Wat heeft deze leerling nodig? 
2. Wie kan deze ondersteuning het beste bieden? 
3. Waar kan deze ondersteuning geboden worden?  

Twee keer per jaar wordt een schoolonderzoek afgenomen waarbij de leerlingen op tal van aspecten getoetst worden. Hiervoor maken wij o.a. gebruik van de citotoetsen (vooralsnog niet de eindtoets) welke ook door de reguliere basisscholen worden gebruikt. De resultaten van deze onderzoeken worden per leerling en per groep geanalyseerd. Deze gegevens gebruiken wij om het groeidocument (verwachtingen) eventueel bij te stellen. Tijdens de rapportbesprekingen worden ouders geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht door bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden, bijscholing, compensatieverlof of een andere vorm van verlof, spant de schooldirectie zich in om voor vervanging te zorgen.

Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd om vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval kinderen naar huis sturen. Uiteraard worden onze ouders/verzorgers ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

- Is er geen invaller beschikbaar, dan worden parttime leerkrachten benaderd met de vraag, of zij op de betreffende dag (niet de eigen werkdag) in kunnen vallen.

- Het ondersteunend personeel wordt gevraagd om de groep over te nemen onder verantwoordelijkheid van een leerkracht.

- Is dit niet mogelijk, dan verdeelt een medewerker van sbo het Tangram zonder groepsverantwoordelijkheid (Ondersteuner/IB-er/directeur/administratief medewerker) de groep over meerdere groepen. Hiervoor is vooraf een verdeelroosters opgesteld door de groepsleerkracht. De leerlingen krijgen op de dag dat ze verdeeld zijn een aangepast pakket werk mee.

- Alleen in uiterste gevallen worden de kinderen naar huis gestuurd. In dat geval wordt er altijd eerst contact met thuis opgenomen. Wanneer ouders/verzorgers de opvang niet kunnen organiseren, dan vangen wij de kinderen op en gaan ze naar hun verdeelgroep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Referentieniveaus taal en rekenen 

De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. Alle referentieniveaus samen vormen het referentiekader voor taal en rekenen, dat de basis vormt voor het onderwijs in deze vakken. Dit referentiekader is van toepassing op het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S.) 

Het basisniveau 1F is het taal- en rekenniveau dat het merendeel van de leerlingen aan het einde van de basisschool ten minste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau.  

In de vervolgopleidingen zijn de referentieniveaus vereist om het diploma te kunnen behalen. 

Zo moeten vmbo-leerlingen aan het eind van de opleiding 2F beheersen om verder te kunnen naar het mbo. 

Leerlingen op de havo moeten 3F halen bij hun eindexamen en vwo-leerlingen 4F (taal) en 3S (rekenen) om door te kunnen stromen in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs.  

Meer informatie over de referentieniveaus is te vinden op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/referentiekader-taal-en-rekenen  

 

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

 

Algemene organisatie 
Wij werken met groepen met een 1 (of 2) vaste groepsleerkracht(en). Een belangrijke basis voor de indeling van de groep vormt de leeftijd van de leerling. Elke dag worden binnen de groep de vakken taal, lezen en rekenen aangeboden. De eigen groepsleerkracht verzorgt de instructie en er is regelmatig ondersteuning van de onderwijsassistent.  
Twee momenten per week bieden wij de meer praktische vakken aan in de vorm van ateliers in de groep. Er zijn in de groep en buiten de groep verschillende ateliers gericht op koken, digitale geletterdheid en techniek.

De ateliers:
Creatief 1 en creatief 2 
Natuur en Techniek en Techniek 2 
Koken (onder voorbehoud) 
Drama en dans 
Muziek 
ICT
Textiel

De onderbouw:
‘De Kleine Karekiet’ en groep 3.
“De Kleine Karekiet” is speciaal bedoeld voor 4- tot 7-jarigen kinderen die op één of meerdere ontwikkelingsgebieden een achterstand vertonen. Door individuele benadering, gerichte observaties en directe begeleiding krijgt deze groep leerlingen de aanpak die nodig is. Sinds enige jaren is er sprake van toenemende samenwerking tussen het SKC en De Kleine Karekiet. Dit betekent o.a. dat de (extra) ondersteuning vanuit het SKC ook op school plaatsvindt. Daarnaast vindt in individuele situaties samenwerking (binnen ons gebouw) plaats met Ambulante Begeleiders van REC scholen en/of collegiale ondersteuning.  Na de kleuterperiode krijgen deze kinderen een eindadvies. Uw kind blijft dus niet automatisch op Het Tangram. Afhankelijk van dit eindadvies zult u op zoek moeten naar een nieuwe school voor uw kind. De leerkrachten en de intern begeleider begeleiden dit hele proces, zodat u vooraf goed op de hoogte bent van de mogelijkheden voor uw kind. De kleuterafdeling heeft een eigen intern begeleider. Wanneer de kinderen naar groep 3 (SBO) gaan is er een intensieve samenwerking tussen de kleuterbouw en groep 3. Dit zorgt ervoor dat kinderen vertrouwd en veilig en de stap kunnen maken.  


De middenbouw  
De groepen 4 t/m 6 worden bij ons op school de middenbouw genoemd. Hoewel de indeling van de groepen voornamelijk op basis van leeftijd plaatsvindt wordt er ook veel samengewerkt met de bovenbouw. Bijvoorbeeld bij het werken in ateliers.  

De bovenbouw 
De groepen 7 en 8 worden bij ons op school de bovenbouw genoemd. Ook hier vormt leeftijd voornamelijk de basis voor de indeling. Het gaat in de bovenbouwgroepen om de uitbouw van de cognitieve, sociale, praktische - en expressieve vaardigheden. De bovenbouw werkt volgens dezelfde uitgangspunten als de onderbouw en middenbouw. Voor de leerlingen vanaf groep 7 geldt dat een belangrijk deel van de lessen in het teken staan van de overgang naar het voortgezet onderwijs. De inhoud van het onderwijs wordt uitgebreid met het vak Engels. Het leerstofaanbod blijft afgestemd op het uitstroomprofiel dat in de voorgaande jaren met elkaar is afgesproken. Daarnaast wordt in algemene zin rekening gehouden met de eisen waaraan leerlingen bij hun intrede in de verschillende vormen van voortgezet onderwijs moeten voldoen. Kinderen in de meer theoretisch gerichte stroom leren met een agenda om te gaan en worden voorbereid op het maken van huiswerk. Veel aandacht wordt  besteed aan het op zelfstandige wijze leren oplossen van probleemsituaties t.a.v. school en omgeving. De leerlingen van groep 8 hebben een eigen intern begeleider die het hele traject van de verwijzing naar het voortgezet onderwijs volgt en begeleidt. Ook worden er kennismakingsmomenten gepland met andere VO scholen. Doel is om de leerlingen mede hierdoor een betere voorbereiding te geven op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Enerzijds maken de leerlingen kennis met de school voor voortgezet onderwijs waar ze mogelijk het volgend cursusjaar naar toe zullen gaan, anderzijds is deze kennismaking bedoeld om mede de keuze te kunnen bepalen. De leerlingen maken dan na de zomervakantie een overstap naar een voor hen al min of meer vertrouwde omgeving.  

Onze school heeft een continurooster  
Wij hebben er bewust voor gekozen om het buitenspelen en de lunchtijd ook als onderwijstijd in te vullen. Het buiten spelen vindt plaats onder toezicht van de vaste groepsleerkracht en onderwijsassistent. In veel gevallen is “het spelen” voorbereid in de groep, zodat kinderen gericht kunnen gaan spelen. Daarnaast is sprake van begeleid spelen. Een leerkracht begeleidt het spel dat gespeeld wordt. Na afloop wordt het spelen (een sociale vaardigheid) nabesproken. De lunchtijd wordt gebruikt voor diverse onderwijskundige activiteiten.  

Leidend hierbij zijn de doelstellingen m.b.t: 
1a. Mondelinge taalbeheersing
2a. Bevordering gezond gedrag 
2b. Actief Burgerschap. Hierbij moet concreet gedacht worden aan: voorlezen, evalueren van de atelieractiviteiten (verslag doen) SOVA activiteiten (SOVA = sociale vaardigheden) jeugdjournaal kijken en nabespreken presentatie werkstukken en spreekbeurten.  

De inspectie van het onderwijs hanteert onderstaande uitgangspunten bij de beoordeling van de vraag of de lunchtijd gerekend kan worden tot onderwijstijd:  
De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (art. 9 van de WPO). De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs die de school zich stelt. Ze zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid van de WPO).

Transparantie over Privacy  
Op SBO Het Tangram wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om leerlingen goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens, zoals medische informatie (dyslexie of ADHD), geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling.
Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te identificeren. Met de leveranciers van deze leermiddelen zijn duidelijke afspraken gemaakt over het gebruik van de gegevens die ze van de school krijgen. Een leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als de school daar toestemming voor geeft.   

De leerlinggegevens worden op school opgeslagen in het digitale administratiesysteem ParnasSys en leerlingvolgsysteem ParnasSys en toetsen worden afgenomen middels Leerling in Beeld. Deze programma’s zijn beveiligd en de toegang tot de persoonsgegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Omdat SBO Het Tangram onderdeel uitmaakt van OPSPOOR, worden daar ook een (beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie en het plaatsingsbeleid.   

Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien, te laten corrigeren of te verwijderen (als die gegevens niet langer nodig zijn). Voor vragen of het uitoefenen van deze rechten, kan contact worden opgenomen met de leraar/lerares van de leerling of met de schooldirecteur. Op onze school is de privacy toelichting van OPSPOOR van toepassing. Hierin is beschreven hoe op school wordt omgegaan met leerlinggegevens en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen.  
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school, wordt toestemming gevraagd. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. Zie ‘Toestemming gebruik beeldmateriaal’. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leraar/lerares van de leerling of bij de schooldirecteur.  

 

 

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het waarom
In het kader van de Wet op passend onderwijs wordt van iedere school verwacht dat zij een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opstelt. In een SOP wordt minimaal eens in de 4 jaren vastgelegd welke mogelijkheden een school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Zo weten ouders, leerlingen, collega-scholen, het samenwerkingsverband en inspectie vooraf wat ze kunnen verwachten van de school.

Vormen van ondersteuning
De ondersteuning die een school kan bieden is te beschrijven op twee niveaus: basisondersteuning en extra ondersteuning. Basisondersteuning omvat vier aspecten:
- Basiskwaliteit (de minimale onderwijskwaliteit die de Inspectie van het onderwijs meet door middel van het toezichtkader. Scholen die onder basistoezicht van de inspectie van het onderwijs vallen hebben hun basiskwaliteit op orde).
- Preventieve en lichte curatieve interventies (zoals een aanbod voor leerlingen met dyslexie en dyscalculie).
- Onderwijsondersteuningsstructuur (onder andere de manier waarop de school de ondersteuning heeft georganiseerd en met andere organisaties en externe partners en specialisten samenwerkt).
- Planmatig werken; onder andere de manier waarop de school nagaat welke onderwijsbehoefte leerlingen hebben, daarop een passend onderwijsaanbod organiseert en dat evalueert.

Dit aanbod is volledig beschreven in het ondersteuningsplan. De extra ondersteuning geeft de mogelijkheden van de school weer die de basisondersteuning overstijgen. De extra ondersteuning wordt georganiseerd in de vorm van specialisaties of arrangementen. Dit zijn antwoorden op ondersteuningsvragen van leerlingen.

Specialiteiten
De gehele onderwijsleeromgeving van Sbo het Tangram is afgestemd op leerlingen die behoefte hebben aan een kleinschalige, duidelijke en voorspelbare leeromgeving. De strategie rond de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte wordt vastgesteld in het Ondersteuningsteam. Het Ondersteuningsteam van Sbo het Tangram bestaat uit:  orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk, schoolarts, de intern begeleider (bouwgerelateerd) en een directielid.   
De intern begeleider vervult een spilfunctie binnen de leerlingzorg.  De lessen bewegingsonderwijs worden (deels) verzorgd door een vakleerkracht. Binnen de school kunnen de leerlingen een extra aanbod krijgen voor:  
- groep 1 / 2: spraak-taal ontwikkeling  
- motorische ontwikkeling (MRT)  
- leerontwikkeling (RT),    
Via externen bieden wij binnen school aan: Logopedie, Fysiotherapie, Ergotherapie, SOVA-training.  
Sbo het Tangram biedt de leerlingen een structuurvolle schoolomgeving. Dit doen we door duidelijk te zijn over regels en afspraken in de school. Deze regels worden in lessen geoefend.  We maken de school hiermee voorspelbaar voor onze leerlingen. Het personeel is gericht op het bevestigen van gewenst en positief gedrag van de leerlingen. Dit wordt ondersteund middels gedragslessen gekoppeld aan onze kernwaarden. Binnen de school werken we met de methode \"PAD\" voor Sociaal Emotioneel Leren.  

Begeleiding van leerlingen  
Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed begeleid worden. Deze begeleiding kent duidelijke afspraken en een vaste structuur. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht in zijn dagelijks handelen met de leerlingen. Samen met de leerkracht zorgt de intern begeleider ervoor dat voor de leerling en de groep een programma wordt ontwikkeld. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en elke groep heeft een plan voor de groep. In dit plan staat beschreven hoe het onderwijs binnen de groep georganiseerd wordt. Regelmatig wordt overleg gepleegd over de voortgang van individuele leerlingen. Daarnaast vinden er voor elke groep 2 keer per jaar uitgebreide groeps- en leerlingenbesprekingen plaats.   

De groepsleerkracht kan een leerling ook aanmelden voor een bespreking in het ondersteuningsteam (OT) van de school. Dit gebeurt als de leerkracht zich zorgen maakt en/of er ontwikkelingen zijn die met de diverse betrokkenen besproken moet worden.  Deze commissie bestaat uit: De groepsleerkracht van de betreffende leerling, De intern begeleider van de bouw; De orthopedagoog; De maatschappelijk werkster; De jeugdarts; De directeur (voorzitter). Daarnaast kunnen externe begeleiders van de leerling (bijvoorbeeld: Ambulant Begeleider, voogd, specialist) en adviseurs (bijvoorbeeld medewerkers vanuit BOOT) uitgenodigd worden. In de meeste gevallen worden betreffende ouders uitgenodigd voor een overleg met het ondersteuningsteam.   
 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het Tangram is een Speciaal basis onderwijs. Het aanbod is gericht op diverse ondersteuningsbehoeften van kinderen. We zijn constant teambreed in overleg om te onderzoeken hoe we de ondersteuning nog passender kunnen maken. Zo hebben we trainers opgeleid, die SOVA- trainingen (club Pauw) verzorgen gericht op het welbevinden van kinderen.

In schooljaar 2024-2025 zullen er ook trainingen verzorgd worden aan kinderen met externaliserend gedrag (Alles Kidzz). Daarnaast zijn we teambreed ons aan het oriënteren op de executieve functies om beter achter het gedrag van kinderen te kijken. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Tangram heeft geen samenwerking met kinderopvangorganisaties.

Terug naar boven