Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonkindcentrum Het Parelhof bestaat uit:
- basisschool het Parelhof: 14 groepen en een peuter/kleutergroep
teamleden: (zie hieronder)- psz Pinkeltje: alle dagdelen een groep
teamleden: juf Mylene, juf Rana, juf Stephanie, juf Tessa en juf Chanelle- bso de Driesprong: jongste en oudste groep
teamleden: juf Mariska, juf Ingrid C. en juf Ingrid R.Unit 1-2
Fuut gr. 0/1 - juf Perlou
Kwikstaart gr. 1/2- juf Annemarie en juf Loïs
Meerkoet gr. 1/2 - juf Edith en juf Michelle
Tureluur gr. 1/2 - juf Madeleine en juf Loïs
Zwaan gr. 1/2 - meester Tyson
Ondersteuning: juf Dylaila en juf MichelleUnit 3-4-5
Reiger gr. 3 - juf Edel en juf Melanie T.
Valk gr. 3 - juf Angela en juf Susan
Rietzanger gr. 4-5 - juf Aaltje en juf Charissa
Zilvermeeuw gr. 4-5 - juf Sandra
IJsvogel gr. 4-5 - juf Melanie B.
Ondersteuning: juf NicoletteUnit 6-7-8
Waterhoen gr 6-7 - meester Melle
Fazant gr 6-7 - juf Anouschka
Buizerd gr 6-7 - juf Manon
Grutto gr 8 - juf Linda en juf Jaimie
Scholekster gr. 8 - meester Tim en juf Jaimie
Ondersteuning: juf AmyDirectie: juf Joke en juf Ellen
Intern begeleider: juf Lisette
Managementassistent: juf Nicole
Vakdocent gym: meester Tijmen
Conciërge: Meester Ali
Ondersteuning arrangementen: Worden op maat geboden door externe of interne specialisten.
Onderwijstijd in de groepen 1 en 2:
Het Kindcentrum gaat uit van een 5-daagse schoolweek door middel van een continurooster. De school start om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur.
Er zijn twee pauzemomenten voor de kinderen: een ochtendpauze en een middagpauze.In de groepen 1 en 2 wordt onderzoekend geleerd aan de hand van thema's. De kinderen leren spelenderwijs d.m.v. spel en doelgerichte taken en opdrachten. Binnen de thema's staan de basisvaardigheden vanuit taal en rekenen centraal. Daarnaast wordt verbinding gezocht met de andere vakgebieden. Vakgebieden die aan de orde komen zijn:
- Lezen: voorbereidend technisch en voorbereidend begrijpend
- Taal: gesproken en geschreven
- Voorbereidend rekenen/ wiskunde
- Voorbereidend Engelse taal
- Wereldoriëntatie
- Kunstzinnige en creatieve vorming: muziek, spel, beeldende vorming
- Levensbeschouwing
- Vreedzaam (voorheen: De Vreedzame School)
- Bewegingsonderwijs
Het kindcentrum gaat uit van een 5-daagse schoolweek door middel van een continurooster. De school start om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur. Er zijn twee pauzemomenten voor de kinderen: een ochtendpauze en een middagpauze.
De ochtenden (tot 12.00 uur) staan in het teken van werken aan de basisvaardigheden vanuit de domeinen taal en rekenen.
Hieronder vallen de volgende vakgebieden:
- Lezen: technisch en begrijpend
- Taal: gesproken en geschreven
- Rekenen/ wiskunde
- Engelse taal
De middagen staan in het teken van andere domeinen. Er wordt veelal vanuit thema's gewerkt. Hieronder vallen onder andere de vakken:
- Wereldoriëntatie
- Kunstzinnige en creatieve vorming
- Levensbeschouwing
- Vreedzaam
Met de invoer van passend onderwijs moeten scholen alle leerlingen het onderwijs bieden dat bij hen past.
De samenwerkende schoolbesturen binnen een samenwerkingsverband passend onderwijs hebben zorgplicht voor alle leerlingen. Binnen ons samenwerkingsverband vormt het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) de basis van deze zorgplicht. Dat betekent niet automatisch dat kinderen allemaal binnen het basisonderwijs moeten worden opgevangen. Met school, ouders en het samenwerkingsverband wordt er dan naar een school gezocht die beter past bij de onderwijsbehoefte van het kind.
Het samenwerkingsverband passend onderwijs bepaalt in samenspraak met de basisscholen welke extra ondersteuning er wordt geboden. de basis van het passend onderwijsbeleid is een onderwijskundig perspectief: de leerling, hun ouders en de leerkracht staan centraal. de ondersteuning binnen passend onderwijs zal zich vooral richten op de leerkracht met zijn/haar leerlingen en de desbetreffende ouders. Voor DKC het Parelhof betekent dit dat binnen het kindcentrum er mogelijk kinderen zullen zijn met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Hoe DKC het Parelhof hiermee om gaat, staat beschreven in het ondersteuningsplan. Deze is op de website terug te vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de kinderen zo goed mogelijk begeleiden op hun weg naar volwassenheid. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke vorming op intellectueel, sociaal en creatief gebied, waarbij we rekening houden met de aanleg, aard en tempo van ieder kind. Wij dagen de kinderen uit hun talenten te ontwikkelen en te laten zien wat ze kunnen. Dit gaat samen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en eigenaarschap van iedere leerling. Het Daltonconcept is de basis waar vanuit wij werken om deze doelen te bereiken.
Dit doen wij door:
- ons onderwijs efficiënt in te richten door de kerndoelen met betrekking tot de leerinhouden van het onderwijs af te stemmen op de behoeften, interesses en competenties van leerlingen.
- in alle groepen en binnen alle units worden effectieve instructies te geven.
- een vreedzaam Dalton Kindcentrum te zijn, waar iedereen samen werkt aan een sterk pedagogisch en positief klimaat en zich prettig en veilig voelt.
- leerkrachten, ondersteuners en pedagogisch medewerkers, die in units een professionele leergemeenschap vormen.
- in te zetten op het vergroten van de expertise van het team op het gebied van rekenen, taal en het welbevinden van onze leerlingen.
- samen onze Dalton kernwaarden nog beter in te zetten.
- in te zetten op de betrokkenheid van ouders en samen te werken in het belang van onze leerlingen.
Peuterspeelzaal Pinkeltje is voor veel kinderen in de Purmer-Noord de eerste kennismaking met een schoolse omgeving. Een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling. In een veilige, vertrouwde en warme omgeving leren kinderen samen spelen, samenwerken, bewustwording van het eigen lichaam en denkvaardigheden zoals taal en tellen. Onze pedagogisch medewerkers streven ernaar dat kinderen zich thuis voelen en langzaam maar zeker toegroeien naar de overstap naar groep 1.