Openbare Basisschool De Ranonkel

Boterbloem 3 1441 TT Purmerend

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Ranonkel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het schooljaar 2022-2023 is normaal verlopen. De twee voorafgaande schooljaren hebben we vanwege Corona enkele weken onderwijs gemist, op afstand aangeboden en deels op school/afstand aangeboden. Het is moeilijk om te duiden of en zo ja in hoeverre dat gevolgen heeft gehad voor de ontwikkeling van de leerlingen. Uit eerste analyses blijkt dat dat nogal verschilt per leerling. Het welbevinden, zo blijkt uit diverse landelijke studies, heeft met name onder druk gestaan. 

De eindtoets van groep 8 is conform de verwachtingen (adviezen) gemaakt. We hebben kansrijk geadviseerd en op basis van de resultaten bij twee leerlingen het advies naar boven toe bijgesteld. Het is echter de vraag of we het maximale uit de leerlingen hebben gehaald, mede gezien de onderwijskwaliteit van de afgelopen jaren. We zullen de ontwikkeling van de leerlingen in het VO zorgvuldig monitoren om antwoord op onze vraag te krijgen. Dat biedt ons namelijk inzicht in hoeverre de leerlingen na twee jaar nog functioneren op het niveau waarop zij zijn uitgestroomd. Als meerdere leerlingen na twee jaar voortgezet onderwijs op een hoger niveau functioneren, dan kan de vraag gesteld worden in hoeverre de basisschool wellicht iets heeft laten liggen. Als meerdere leerlingen na twee jaar voortgezet onderwijs op een lager niveau functioneren, dan kan de vraag gesteld worden in hoeverre wij beter tegemoet konden komen aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen dan het voortgezet onderwijs.   

  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

(Tussen)resulaten worden twee maal per jaar aan de hand van de Cito getoetst. Halverwege het schooljaar is dit de M(idden)toets (tussenresultaten). Aan het einde van het schooljaar is dit de E(ind)toets (eindresultaten). Daarnaast vinden gedurende het gehele schooljaar methodegebonden toetsen plaats. Daarbij, indien van toepassing, vinden er ook tussensignaleringstoetsen plaats. Indien er een kortdurende interventie plaats vindt, wordt deze hiermee getoetst. 

Welke toesten of tussentussen cyclisch worden afgenomen, staan beschreven in een toetsingskalender. Deze is in te zien bij de Intern begeleider. 

De school werkt  als uitgangspunt aan de hand van een ondersteuningsplan. Hierin staat beschreven op welke manieren wij zorg dragen voor de kwaliteit van ons onderwijs. Dit gebeurt onder andere door middel van groepsgesprekken, individuele gesprekken, leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen. 

Dit vindt plaats in een cyclische vorm; doelen stellen, ondersteuningsvragen onderzoeken, de juiste hulp erbij zoeken, inzetten, evalueren, bijstellen van de doelen etc. Gemaakte afspraken zijn bij een volgend overleg het uitgangspunt. Dit te samen met de zichtbare opbrengsten. Er wordt in overleg besproken of de ingezette acties tot gewenst resultaat hebben geleid.

De leerkracht zet ook individuele leerlinggesprekken in. De leerling wordt aangesproken en uitgedaagd om eigen doelen te stellen en hiermee eigenaarschap, verantwoordelijkheid en hun invloed op hun leerproces hierover uit te spreken. De gedachten is dat zij hiermee meer eigenaar worden van hun leerproces. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van de gegeven schooladviezen zit na drie jaar voortgezetonderwijs nog ruim 90 % op school van plaatsing (op basis van het gegeven advies). Deze informatie komt tot stand in samenwerking met de Purmerendse Scholen Groep (PSG).



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij handelen vanuit de kernwaarden vertrouwen, verbinden en meesterschap. 

Gezamenlijk zorgen wij voor een veilige omgeving voor ieder kind ongeacht zijn/haar afkomst of culturele achtergrond. Iedereen is welkom. 

Gezamenlijk zorgen wij ervoor dat het kind in verbinding komt met anderen waarbij door aanspraak te doen op de autonomie en competenties van het kind er relaties ontstaan. Hiermee wordt beoogd dat het welbevinden groeit. 

Gezamenlijk zorgen wij ervoor dat door een rijke context te bieden alle kinderen tot leren komen op het sociaal emotionele als op het cognitieve vlak. 

Aan de hand van KIJK bij de groepen 1 en 2 worden alle leerlingen in o.a. hun sociaal emotionele ontwikkeling gevolgd. Indien aan de hand van observaties, gesprekken en eventueel onderzoek blijkt dat er op dit vlak extra aandacht nodig is, kan een ondersteuningsplan worden opgesteld. 

Aan de hand van ZIEN bij de groepen 3 t/8 worden alle leerlingen in hun sociaal emotionele ontwikkeling gevolgd. Vanaf groep 5 worden kinderen actief bevraagd aan de hand van dit middel. Waar nodig kan een ondersteuningsplan worden opgesteld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verbinden
  • Meesterschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een Voldoende beoordeling van de onderwijsinspectie. Dit betekent dat er sprake is van voldoende basiskwaliteit.

De directie en het team zijn trots op de zichtbare ontwikkelingen en verbeteringen waarbij de onderwijsinspectie deze zichtbare resultaten onderkent en het onderwijs als voldoende heeft beoordeeld. De feedback -en forward van de onderwijsinspectie met daarin mogelijke verbeterpunten worden in het jaarplan 2020-2021 geconcretiseerd in doelen en daaraan verbonden acties.

Daarnaast worden ook in het komende schoolplan de doelen en keuzes uiteen gezet. Hiermee wordt zichtbaar wat de school de komende jaren wil ontwikkelen en verstevigen in het belang van alle kinderen op school.

Terug naar boven