Openbare Basisschool 't Carrousel

Flevostraat 2 1442 PZ Purmerend

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool 't Carrousel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool 't Carrousel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool 't Carrousel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool 't Carrousel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool 't Carrousel

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 13 leerkrachten, 4 onderwijsondersteuners, een IB-ers en een directeur. Daarnaast hebben wij diverse vakdocenten op school, zoals u hieronder kunt zien.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging van verlof of ziekte van het personeel putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur OPSPOOR. Op dit moment zijn er enorme personeelstekorten in het onderwijs en lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inschakelen van uitzendbureau Lukida (onderwijs door kunstenaars). Andere mogelijkheden zijn het inzetten van ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval kinderen naar huis sturen. Uiteraard worden onze ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen

De leerlingen zitten bij ons in homogene groepen, waarbij ze als leeftijdsgenoten bij elkaar zitten.

De leerdoelen voor de kinderen op school zijn gericht op:

  • het leren van begrippen en het opdoen van kennis en vaardigheden, waarbij aangesloten wordt bij de SLO kerndoelen
  • het toepassen van die kennis en vaardigheden, die nodig zijn voor probleemoplossend handelen
  • het ontwikkelen van sociale vaardigheden
  • een stabiele emotionele ontwikkeling
  • het ontwikkelen van fantasie en creativiteit
  • het verkennen van hun eigen leef- en belevingswereld 

Naast de al genoemde "kerndoelen voor het basisonderwijs" vinden wij het belangrijk tijdens de lessen op school zo veel als mogelijk aan te sluiten bij:

  • de individuele mogelijkheden van een kind
  • de ontwikkelingskenmerken van de leeftijdsgroep waartoe een kind behoort
  • de ervaringen en behoeften van de kinderen

De omvang van de leerstof kan daarbij per kind verschillen. Gezocht wordt naar die omvang die een kind in de gegeven beschikbare tijd, maximaal aankan. 

Ons team

Basisschool 't Carrousel heeft een hecht, enthousiast en stabiel team, dat bestaat uit een directeur en enthousiaste leerkrachten, een interne begeleider, meerdere onderwijsassistenten, vakdocent voor bewegingsonderwijs, muzikale en creatieve vorming. Gezamenlijk staat ons team garant voor kwalitatief goed en uitdagend onderwijs en bouwen wij aan een professionele cultuur in een lerende organisatie.

Samenstelling team

• Groepsleerkrachten: soms heeft een groep één groepsleerkracht en soms twee. In dat geval zijn beiden verantwoordelijk voor de groep. Het spreekt voor zich dat zij elkaar op de hoogte houden van de zaken die spelen in de klas. De leerkrachten hebben naast hun groepstaken ook andere taken binnen de school. De extra taken voor het personeel worden jaarlijks vastgelegd in het taakbeleid.

• Intern begeleiders (IB-ers): zijn belast met het coördineren van de extra zorg en begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Dit kan zijn op cognitief, sociaal of gedragsmatig gebied. De begeleiding richt zich op de leerling, de ouders, de leerkrachten of een combinatie hiervan. Ook de contacten met hulpverleners lopen via de intern begeleiders.

• Onderwijsassistenten: ondersteunen de groepsleerkrachten daar waar nodig. Zij begeleiden kleine of grotere groepjes leerlingen, bereiden werk voor en zijn letterlijk de extra handen in de klas.

• Leerkrachtondersteuners: ondersteunen de leerkracht bij onderwijsinhoudelijke taken, voeren mede lestaken uit, begeleiden leerlingen, bereiden lessen voor en kunnen een groep overnemen onder verantwoordelijkheid van de (parallel)leerkracht. Dit is een leerkracht uit de andere groep.

• Vakleerkrachten: vakleerkrachten voor gym, muziek en creatieve vorming. 

• Stagiairs: ontvangen wij elk jaar van verschillende beroepsopleidingen, maar vooral van de opleidingen voor leraar in het basisonderwijs en onderwijsassistent. De verantwoordelijkheid voor de lessen van de stagiair ligt bij de begeleidende leerkracht. De mentoren krijgen een speciale scholing om de studenten de ondersteuning te kunnen bieden die zij nodig hebben.

• Directie: De directeur zorgt voor een efficiënte en effectieve organisatie. Ze coördineert het onderwijsprogramma, begeleidt leraren en onderhoudt contacten met ouders en externe partijen om een positief leerklimaat te creëren. De directeur is eindverantwoordelijk.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt gewerkt volgens het principe van de rijke leeromgeving. In een rijke leeromgeving is het materiaal uitdagend en de omgeving uitnodigend ingericht. Er wordt gestreefd naar een omgeving waarin de kinderen goed kunnen samenwerken, zelfstandig kunnen werken en eigen keuzes kunnen maken. Jonge kinderen zijn geïnteresseerd in de wereld en willen er zo veel mogelijk deel van uit maken. We maken hier optimaal gebruik van door te werken met thema’s. Een thema duurt circa 6 tot 8 weken. Tijdens een thema onderzoeken we samen met de kinderen een bepaald onderwerp. Hierbij verbindt de leerkracht de doelen van het kleuteronderwijs met de activiteiten die aangeboden worden tijdens een thema, waarbij de ervaringen van kinderen en hun inbreng belangrijk zijn. Spel speelt hierbij een belangrijke rol. In het klaslokaal wordt gewerkt met verschillende hoeken. Tijdens ieder thema worden er nieuwe activiteiten ontworpen voor in de hoeken, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze leerlingen krijgen instructies aan de hand van gerenommeerde lesmethoden. Vanaf groep 4 verwerken de leerlingen hun opgedane kennis deels in werkboeken en deels digitaal. De leerstof voor de "belangrijkste vakken" (taal, lezen, rekenen, schrijven) wordt zo gekozen, dat leerlingen in ieder geval een minimum programma volgen, dat afgestemd is op de mogelijkheden van de leerling. Door te differentiëren in het aanbod wordt zoveel mogelijk aangesloten bij het kind, onze digitale programma's sluiten adaptief aan bij de leerbehoefte van de leerling.

Burgerschap

Op ‘t Carrousel werken we vanaf het begin aan de vorming van jonge mensen die zich bewust zijn van regels, van waarden en normen en samenwerking. We ontwikkelen kinderen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel van eigenwaarde, die respectvol en eerlijk met elkaar omgaan en op die manier een steentje bij kunnen dragen aan onze maatschappij.

In het algemeen kan worden gesteld dat onze school, gezien de samenstelling van de populatie, automatisch al een broedplaats is voor goed burgerschap. Op school leven veel kinderen samen met allerlei verschillende culturele achtergronden, dat levert mooie gesprekken op. We zijn een openbare basisschool en dragen dit ook uit. Alle kinderen zijn bij ons welkom en we vragen van leerlingen, leerkrachten en ouders de ander dit gevoel ook te geven. Sinds 2022 hebben we ook een burgerschapsplan, deze is te vinden in ons ouderportaal of op papier te verkrijgen bij de directie.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling

Kinderen ontwikkelen zich gedurende de jaren op de basisschool op allerlei gebieden. Van elk kind wordt gedurende deze jaren nauwkeurig bijgehouden hoe de ontwikkeling op elk gebied verloopt. In de klas volgen de leerkrachten de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, bespreken ze de resultaten met leerlingen, ouders en intern begeleider en rapporteren ze de vorderingen. De vorderingen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem, daarin wordt gekeken of de prestaties van het kind in lijn liggen met wat er verwacht mag worden binnen de capaciteiten van het kind. Vervolgens bieden we leerstof aan die past bij de mogelijkheden van het kind.

Een groepsplan vormt voor de leerkracht het uitgangspunt van handelen. Voor kinderen die onvoldoende van dit groepsplan kunnen profiteren, moet een individueel werkplan opgesteld worden.

Hulpvragen kunnen, met toestemming van de ouders, voorgelegd worden aan het ondersteuningsteam (OT). Het team wordt gevormd door de leerkracht en/of de interne begeleider van school, schoolmaatschappelijk werk en een leerlingbegeleider (APO) van de schoolbegeleidingsdienst. De ouders worden altijd uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het overleg van hun kind. Doel van het overleg is om te komen tot een passend plan van aanpak.

Als de leerling daarna extra zorg en begeleiding behoeft, wordt ondersteuning gevraagd bij het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT). Het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team maakt onderdeel uit van het samenwerkingsverband Waterland. Zij hebben de volgende taken:

  1. Consultatieve taak
  2. Onderzoekstaak
  3. Adviserende taak
  4. Trajectbegeleiding
  5. Ambulante begeleiding

Het ondersteuningsarrangement vanuit BOOT geeft antwoord op de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheden van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden. Uiteraard wordt u als ouders bij elke stap betrokken.

Dyslexie/ leesproblemen

Een van de meest voorkomende leerproblemen op de basisschool zijn taal- en leesproblemen. Hier wordt op ‘t Carrousel extra aandacht aan besteed. Vanaf groep 2 houden wij de ontwikkeling van kinderen nauwlettend in de gaten. Bij leerlingen waarbij in groep 2 reeds zorgen ontstaan werken wij preventief met de methode BOUW. Dit programma vervolgt zich in groep 3 en kan naast onze methode lopen. Daarnaast wordt in de groepen het protocol lees-/spellingproblemen gevolgd, waarin allerlei landelijk vastgestelde eisen voor goed lees- en spellingonderwijs zijn vastgelegd.

We werken met de leesmethode Veilig Leren Lezen in groep 3 en voor de groepen 4-8 wordt gewerkt met de methode Estafette, die hierop aansluit. Als een leerling toch uitvalt bij het lees-/spellingsonderwijs wordt een extra oefenpakket ingezet of gaat deze leerling alsnog werken in BOUW. Als ook dit oefenpakket gedurende 2 achtereenvolgende toetsmomenten te weinig resultaat geeft, dan kan een dyslexieonderzoek volgen. Dit wordt na overleg met de leerlingbegeleider afgenomen door de Schoolbegeleidingsdienst.

Hoe werkt het bij meer dan gemiddeld begaafdheid?

Er is de laatste tijd landelijk steeds meer aandacht voor de kinderen die meer aan kunnen dan het gemiddelde. We noemen deze kinderen meer- en hoogbegaafd. Ook op ‘t Carrousel is hiervoor aandacht. We werken met een protocol hoogbegaafdheid. Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging, omdat wij ervan bewust zijn dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoeftes, tempo en leerstijl. Indien wij onvoldoende uitdaging kunnen bieden, bestaat de mogelijkheid om vanaf groep 5 een dagdeel onderwijs te volgen in de Bovenschoolse Plusklas VOSTOK. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door de school aangemelde leerling wordt toegelaten. 't Carrousel werkt intensief samen met de specialist Begaafdheid.

Zorg rondom voeding en gezondheid

Onze IB, Yvon van Veelen, heeft meerdere malen per jaar contact met de jeugdverpleegkundige en de jeugdarts. Deze specialisten werken bij centrum jeugd en gezin en kunnen op verzoek meedenken over zorgen op gebied van voeding en gezondheid. Vanuit dit overleg kunnen ouders benaderd worden indien er zorgen zijn omtrent hun kind op dit gebied. Ouders die zich zorgen maken over voeding en de gezondheid van hun kind en leerlingen die zelf zich zorgen maken, kunnen natuurlijk ook naar onze IB voor verdere informatie en eventueel persoonlijk contact met deze specialisten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naast het reguliere aanbod aan de leerlingen, zullen wij ook nog extra begeleiding verzorgen voor leerlingen die dat nodig hebben. Om dit aanbod allemaal te realiseren zijn 4 onderwijsassistenten bij ons op school om leerlingen vooral op cognitief vlak te ondersteunen. Dit kan zijn dat een leerling extra instructie moet krijgen op een bepaald vakgebied of extra uitdaging voor leerlingen die dat aankunnen. Onze NT2 leerlingen ontvangen ook extra aanbod, vooral op woordenschat.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De zorg voor het jonge kind

De eerste schoolweken let de groepsleerkracht extra op:

  • de sociale vaardigheden, zoals het leggen van contacten met andere kinderen/volwassenen
  • de taalontwikkeling
  • het omgaan met materialen
  • het zelfstandig zijn (de leerling dient zindelijk te zijn)
  • het emotioneel stabiel zijn, bijv. bij het afscheid nemen en ontdekken van nieuwe ruimten
  • de ontwikkeling binnen het spel (binnen en buiten)

Na zes weken volgt een eerste gesprek met ouders. Tijdens dit gesprek worden de observaties van de groepsleerkracht, maar ook de ervaringen van de ouders besproken. Bij een normale ontwikkeling worden de gesprekken met de ouders/ verzorgers vervolgd door de reguliere besprekingen, anders zal er extra observatie bij de genoemde aspecten plaatsvinden en worden er vervolgafspraken gemaakt.

In ons onderwijs ligt een grote nadruk op aanbieding van woordenschat. Woordenschat is verwerkt in diverse activiteiten die tijdens een thema worden aangeboden, daarnaast hebben wij diverse materialen aangeschaft ter bevordering van de woordenschat. Hier profiteren niet alleen VVE leerlingen van, maar alle leerlingen.

Overgang van Peuterspeelzaal naar groep 1

't Carrousel werkt samen met peuterspeelzaal Overwhere. PSZ Overwhere werkt met de methode piramide (VVE). Het doel van deze methode is om de peuters een extra impuls te geven bij hun taalverwerving. Deze methode sluit goed aan op onze manier van werken. 

Als een leerling vanuit een peuterspeelzaal doorstroomt naar 't Carrousel vindt er met toestemming van ouders een warme overdracht plaats. De ontwikkeling van het kind wordt besproken en eventuele gesignaleerde leer- en ontwikkelingsproblemen worden overgedragen. Door deze vroegtijdige onderkenning van eventuele problematiek, kan de juiste onderwijsbehoefte sneller tot stand komen.

Terug naar boven