O.S.V.O. Martin Luther Kingschool

Dr. J.M. den Uyllaan 10 -12 1442 VS Purmerend

Schoolfoto van O.S.V.O. Martin Luther Kingschool

Het team

Toelichting van de school

Naast een vakleerkracht gymnastiek beschikt de Martin Luther Kingschool ook over een aantal praktijkdocenten. Zij geven op de VSO afdeling praktijkonderwijs in onderstaande vakken:

  • Plant & dier 
  • Techniek
  • Horeca & kantine
  • Facilitair
  • Beeldende vorming
  • Wonen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht door bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden, bijscholing, compensatieverlof of een andere vorm van verlof, spant de schooldirectie zich in om voor vervanging te zorgen. Bij vervanging van het personeel putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur OPSPOOR. Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs en lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval een groep thuis laten werken.

Uiteraard worden onze ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

  • Allereerst wordt een aanvraag gedaan voor een invaller bij een invalpool.
  • Is er geen invaller beschikbaar, dan worden parttime leerkrachten benaderd met de vraag, of zij op de betreffende dag (niet de eigen werkdag) in kunnen vallen.
  • Lukt dit niet, dan wordt het ondersteunend personeel gevraagd om de groep over te nemen onder verantwoordelijkheid van een collega
  • Alleen in uiterste gevallen moeten we besluiten om leerlingen een dag thuis te laten. In dat geval wordt er altijd eerst contact met thuis opgenomen. Gelukkig is dat tot nu toe zelden voorgekomen

Wij proberen in alle gevallen het onderwijs aan de leerlingen zoveel als mogelijk doorgang te laten vinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het aanbod in de aanvangsgroep (leerjaar 1 & 2) wordt aangeboden via de methode Piramide. Deze methodiek is gericht op spelend leren aan de hand van verschillende thema's

Piramide is het complete aanbod voor peuters en kleuters door spelen, ontdekken en leren. Jonge kinderen ontwikkelen zich als een speer. Met Piramide helpen wij de kinderen op een speelse en veilige manier de wereld te ontdekken, zodat alle ontwikkelingsgebieden, cognitieve en sociaal-emotionele, ruimschoots aan bod komen. Met dit educatieve programma organiseren wij elke dag nieuwe activiteiten rondom thema’s die jonge kinderen aanspreken passend bij wat er op dat moment leeft in de groep. In combinatie met de expertise van de leerkrachten leggen we een stevige basis voor de toekomst van ieder kind.

Met Piramide werken we volgens vier vaste stappen:

  • Oriënteren
  • Demonstreren
  • Verbreden
  • Verdiepen.

In elke stap wordt elk thema telkens verder verkend en gaan we de verdieping in met de groep. De ontwikkelingsgebieden worden altijd in samenhang behandeld. Op deze manier leren kinderen op een fijne manier met elkaar om te gaan, zelfstandig te worden en vooral veel plezier te hebben in het spel. Daarnaast leren ze ook sociale en motorische vaardigheden. Piramide wordt bij ons ingezet in de onderbouw groepen.  

Lotte en Max

Lotte en Max is een methode die is gebaseerd op het spelenderwijs aanbieden van ondersteunende gebaren met een routinematige aanpak. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gebaren geleerd hebben ook eerder praten. Verreweg de leukste manier om gebaren te leren, is gebaren met Lotte en Max. De vrolijke liedjes, herkenbare filmpjes en heel veel gebaren zorgen voor oneindig veel plezier.   Door Lotte en Max leren kinderen spelenderwijs gebaren waardoor ze al kunnen communiceren, voordat ze kunnen praten. Al vanaf 7 maanden kunnen baby’s -horend of niet horend- leren gebaren. Lotte en Max leren kinderen bijna 300 gebaren, waardoor ze zich beter kunnen uiten. Een leuke manier om samen een hechte band op te bouwen en de taalontwikkeling te stimuleren. We merken dat deze methode heel helpend is voor kinderen met spraaktaalproblemen, maar ook voor NT2 kinderen. Daarnaast letten kinderen beter op wanneer je gebaren gebruikt en passen ze de gebaren ook zelf toe om zichzelf te kunnen uiten.  

LOGO 3000

LOGO 3000 is een slimme en goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. 

Bron

Overige leerjaren

Toelichting van de school

De Martin Luther Kingschool heeft een SO en een VSO afdeling.

Op het SO bieden wij leerlingen tussen de 4 en 12 jaar onderwijs vanuit verschillende leerroutes. Zo is er een praktische en theoretische leerroute waarin we leerlingen op basis van hun cognitieve mogelijkheden en ondersteuningsbehoefte passend aanbod bieden.

De leerlingen zijn in het schooljaar 2023-2024 verdeeld over:

  • 1 Onderbouwgroep
  • 4 Middenbouwgroepen
  • 4 Bovenbouwgroepen
  • 1 Onderwijs- en Ondersteuningsgroep ( in samenwerking met de Prinsenstichting)

Elke groep wordt bezet door een leerkracht en een onderwijsassistent. De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijsaanbod en krijgt in de uitvoering hiervan ondersteuning van de assistent. Daarnaast wordt de leerkracht begeleid door de Internbegeleider, Zorg-coördinator, Gedragsspecialist en Orthopedagoog. Zij ondersteunen de leerkracht bij kind- of groep specifieke vragen en bieden hierin ondersteuning vanuit hun specialisme.

Leerlingen die in de praktische leerroute zitten en uitstromen naar de VSO afdeling van de school krijgen onderwijs aangeboden m.b.v. onderstaande methodieken:

  • Taal/lezen -> Methode Leespraat, Lotte & Max & Logo 3000
  • Rekenen -> Methode Rekenboog (CED leerlijnen)
  • Sociaal emotionele ontwikkeling -> Vreedzame school
  • Seksuele en relationele vorming -> Kriebels in je buik
  • Muzikale vorming -> 1,2,3, Zing!

Lotte en Max 

Lotte en Max is een methode die is gebaseerd op het spelenderwijs aanbieden van ondersteunende gebaren met een routinematige aanpak. Door Lotte en Max leren kinderen spelenderwijs gebaren waardoor ze al kunnen communiceren, voordat ze kunnen praten.

Lotte en Max leren kinderen bijna 300 gebaren, waardoor ze zich beter kunnen uiten. Een leuke manier om samen een hechte band op te bouwen en de taalontwikkeling te stimuleren. We merken dat deze methode heel helpend is voor kinderen met spraaktaalproblemen, maar ook voor NT2 kinderen. Daarnaast letten kinderen beter op wanneer je gebaren gebruikt en passen ze de gebaren ook zelf toe om zichzelf te kunnen uiten.  

LOGO 3000 

LOGO 3000 is een slimme en goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden.?  

Rekenboog 

Rekenboog gaat uit van de principes van betekenisvol en zinvol leren. Bij Rekenboog gaat het om handelen rekenen in betekenisvolle situaties en voor leerlingen herkenbare contexten (betalen in een winkel, pizza verdelen…). Bij het handelend rekenen wordt een ‘rekenprobleem’ voorgelegd aan de leerlingen wat moet worden opgelost. Rekenboog bevat katernen met uitwerkingen voor de gehele groep van zeer moeilijk lerende leerlingen van 4 tot 20 jaar. Een katern is een serie samenhangende lessen met een doordachte opbouw. De katernen bevatten lessen op 3 niveaus: 1-4 (ongeveer 4-8 jarigen), 5-8 (ongeveer 8-12 jarigen) en 9-12 (ongeveer 12-16 jarigen). Bij de Rekenboog lessen denken we vanuit doelen in plaats vanuit activiteiten. De door Cito ontwikkelde observatietoetsen sluiten aan bij de cruciale leerdoelen uit het leerlijnenoverzicht. Deze zijn gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem in ParnasSys waarin wij de ontwikkeling van onze leerlingen volgen. Rekenboog wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een praktisch leeraanbod. 

Leespraat 

Leespraat begint vanuit het globaal herkennen van woorden uit de dagelijkste communicatie van het kind. Van daaruit ontwikkelt het kind in stapjes de vaardigheid om woorden visueel te analyseren. Leespraat is een holistische methode, waarin het leren lezen hand in hand gaat met het leren praten en communiceren, het ontwikkelen van sociaal gedrag en begrip van emoties, het uitbreiden van de passieve woordenschat en de kennis van de wereld met daarnaast vaardigheden op het gebied van zelfredzaamheid, planning en zelfstandigheid. Bij Leespraat is sprake van ‘partners in leren’. Het leren komt voort uit een gesprek, een ontwikkelingsgerichte interactie, waarbij de inbreng van het kind belangrijk is. De methode en materialen worden op maat ontworpen in interactie met het kind. Leespraat wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een praktisch leeraanbod. 

Pennenstreken 

Pennenstreken is de meest gebruikte schrijfmethode van Nederland. Leerlingen leren vlot en leesbaar schrijven. Wij leren onze leerlingen met behulp van deze methode het blokschrift aan. Deze methode leert kinderen op hun eigen niveau leesbaar en vlot schrijven. Van een speels kleuterpakket naar intensieve, uitgebreide en leerzame programma’s in de volgende jaargroepen. Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, blijven pen en papier onmisbaar. Met pennenstreken maken leerlingen een immense schrijfontwikkeling door. Van ‘hoe hou je het beste een pen vast?’ tot het ontplooien van een eigen vlot en leesbaar handschrift.  

Vreedzame school 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Voor het SO is er een aparte lessenserie: “Beste Vrienden”. De Vreedzame School wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.  

Kriebels in je buik 

Kriebels in je buik is een digitale lesmethode seksuele en relationele vorming voor leerlingen op het SO. De leerkrachten kunnen in de online lespakket portal zelf lessen samenstellen op basis van de interesses en behoeften van de leerlingen. Elke les heeft een lesplan en handleiding met daarin de lesdoelen, benodigdheden, de begrippen die tijdens de les behandeld worden en de lesactiviteiten. Met leuke interactieve werkvormen op het digibord. De lessen volgen de seksuele ontwikkeling van kinderen en zijn zelf samen te stellen uit vaste en optionele onderdelen. De lessen ondersteunen de leerlingen bij hun seksuele ontwikkeling, passend bij de leeftijd en belevingswereld. Ze zijn onderverdeeld in vier thema’s: 

  • Lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld 
  • Voorplanting en gezinsvorming 
  • Sociale en emotionele ontwikkeling 
  • Seksuele weerbaarheid

1-2-3 Zing 

De methode voor podiumkunsten vol energie! Met 123ZING kan elke leerkracht structureel én met plezier muziek-, dans- en drama les geven in groep. De methode biedt energieke videolessen, liedjes en interactieve opdrachten. Door muziek, dans en drama te combineren, krijgen de vakken nog meer diepgang. Leerlingen ontwikkelen meer creatieve en communicatieve vaardigheden, komen beter tot hun recht en zitten lekkerder in hun vel. Dit heeft direct effect op de ontwikkeling van hun basisvaardigheden en het leerklimaat. 123ZING heeft een aanbod van ruim 650 lessen en liedjes waarin alle muzikale domeinen en genres aan bod komen. Door samen muziek te maken creëer je een groepsgevoel en bouw je aan de schoolcultuur. Samen muziek maken draagt bij aan het zelfvertrouwen van leerlingen en creëert een groepsgevoel.  

De zaakvakken in de praktische leerroutes worden voornamelijk thematisch aangeboden via afdelings-, bouw of klassenthema's. Een keer per jaar heeft de ML Kingschool een school-breed thema.

Daarnaast is het onderwijsaanbod voornamelijk gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid, samenwerken en praktisch handelen uitgaande van de talenten en mogelijkheden van de leerlingen. Praktisch aanbod in de klas maar ook via het "Doe-lab.

Het leeraanbod wordt gemonitord via de CED leerlijnen en is gericht op de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Leren leren
  • Mondelinge taal
  • Rekenen
  • Sociaal emotionele ontwikkeling

Leerlingen die in de theoretische leerroute zitten en uitstromen naar Praktijkonderwijs of een andere reguliere VO voorziening krijgen onderwijs aangeboden volgens de onderstaande methodes:

  • Taal/lezen -> Veilig leren lezen, Estafette, Nieuwsbegrip, Lotte & Max (OB) en Logo 3000 (OB)
  • Rekenen -> Rekenroute
  • Sociaal emotionele ontwikkeling & burgerschap -> Vreedzame school.
  • Seksuele en relationele vorming -> Kriebels in je buik
  • Muzikale vorming -> 1,2,3 Zing!

Rekenroute 

Met rekenroute werken de leerlingen op hun eigen leerlijn. Niet zomaar oefenen, maar een doorlopende leerlijn met instructie, zodat ze de rekenstrategieën gaan begrijpen en gemotiveerd blijven. Rekenroute biedt verschillende leerdoelen per leerjaar aan. Elk doel wordt in 5 lessen behandeld en geoefend. De leerdoelen zijn gebundeld per rekendomein. Hierdoor is Rekenroute niet alleen geschikt voor leerlingen die op een eigen leerlijn werken, maar kunnen de werkboeken ook worden ingezet tijdens extra rekentijd waarin leerlingen extra instructie en oefentijd krijgen op domeinen die ze nog niet beheersen. Rekenroute wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een theoretisch leeraanbod. 

Veilig Leren Lezen 

In Veilig leren lezen kim-versie vormen de klank en letter het uitgangspunt. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Door deze aanpak komen ze sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten. Het leren lezen met Veilig leren lezen is opgebouwd rondom 5 stappen: 

  • De nieuwe letter verkennen. 
  • De nieuwe letter meteen in steeds wisselende combinaties met bekende letters oefenen.
  • Herhalen in woorden en zinnen. 
  • Bekende letters blijvend herhalen in woorden zonder overlap en zinnen. 
  • Nieuwe woorden oefenen met bekende woorddelen om optimaal te automatiseren. 
  • Toepassen van geautomatiseerde leesvaardigheid door vloeiend lezen van teksten.

Veilig leren lezen heeft een efficiënt leerlingvolgsysteem waarmee je de vorderingen van leerlingen op de voet kunt volgen. Veilig leren lezen wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een theoretisch leeraanbod.  

Estafette 

Estafette is een voortgezet technisch leesmethode die op de Martin Luther Kingschool wordt ingezet als Veilig leren lezen is afgerond. Estafette is een methode voor begrijpend en technisch lezen en bevat leuke, rijke, afwisselende teksten waar het leesplezier vanaf spat! Met Estafette leren leerlingen teksten vloeiend lezen mét begrip. Wanneer de basis van de technische leesvaardigheid in voldoende mate wordt beheerst, komt de focus te liggen op leesbegrip, studeren lezen en studievaardigheden. Het doel hiervan is om leerlingen zelfredzaam te maken.  

Nieuwbegrip 

Met Nieuwbegrip werken we op de Martin Luther Kingschool aan goed (begrijpend) leesonderwijs. De wetenschappelijk onderbouwde lessen zijn wekelijks beschikbaar en sluiten aan bij het onderwerp uit het nieuws. Zo werk je aan de kennis van de wereld en draag je nog gemakkelijker bij aan het vergroten van de woordenschat. Nieuwsbegrip levert wekelijks informatieve leesteksten en opdrachten voor begrijpend lezen op zes verschillende niveaus. 

Taal Actief Taal en Spelling 

Om leerlingen goed te leren communiceren heeft Taal actief acht communicatiedoelen in acht thema’s uitgewerkt: elkaar leren kennen, je uitdrukken, een mening vormen, overtuigen, samen beslissen, informeren, uitleggen en verhalen bedenken. Zo bereiken de leerlingen een zo hoog mogelijk niveau van taalbeheersing. Taal actief stimuleert leerlingen om actief met taal en spelling aan de slag te gaan. De leerlingen groeien door continu te reflecteren op hun eigen taalontwikkeling. De verbinding met begrijpend lezen maakt het lees- en taalonderwijs nog betekenisvoller en motiverender. Taal actief Taal en Spelling wordt bij ons ingezet voor de leerling die baat hebben bij een theoretisch leeraanbod.

Pennenstreken 

Pennenstreken is de meest gebruikte schrijfmethode van Nederland. Leerlingen leren vlot en leesbaar schrijven. Wij leren onze leerlingen met behulp van deze methode het blokschrift aan. Deze methode leert kinderen op hun eigen niveau leesbaar en vlot schrijven. Van een speels kleuterpakket naar intensieve, uitgebreide en leerzame programma’s in de volgende jaargroepen. Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, blijven pen en papier onmisbaar. Met pennenstreken maken leerlingen een immense schrijfontwikkeling door. Van ‘hoe hou je het beste een pen vast?’ tot het ontplooien van een eigen vlot en leesbaar handschrift.  

Vreedzame school 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Voor het SO is er een aparte lessenserie: “Beste Vrienden”. De Vreedzame School wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.  

Kriebels in je buik

Kriebels in je buik is een digitale lesmethode seksuele en relationele vorming voor leerlingen op het SO. De leerkrachten kunnen in de online lespakket portal zelf lessen samenstellen op basis van de interesses en behoeften van de leerlingen. Elke les heeft een lesplan en handleiding met daarin de lesdoelen, benodigdheden, de begrippen die tijdens de les behandeld worden en de lesactiviteiten. Met leuke interactieve werkvormen op het digibord. De lessen volgen de seksuele ontwikkeling van kinderen en zijn zelf samen te stellen uit vaste en optionele onderdelen. De lessen ondersteunen de leerlingen bij hun seksuele ontwikkeling, passend bij de leeftijd en belevingswereld. Ze zijn onderverdeeld in vier thema’s: Lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld Voorplanting en gezinsvorming Sociale en emotionele ontwikkeling Seksuele weerbaarheid.

1-2-3 Zing 

De methode voor podiumkunsten vol energie! Met 123ZING kan elke leerkracht structureel én met plezier muziek-, dans- en drama les geven in groep. De methode biedt energieke videolessen, liedjes en interactieve opdrachten. Door muziek, dans en drama te combineren, krijgen de vakken nog meer diepgang. Leerlingen ontwikkelen meer creatieve en communicatieve vaardigheden, komen beter tot hun recht en zitten lekkerder in hun vel. Dit heeft direct effect op de ontwikkeling van hun basisvaardigheden en het leerklimaat. 123ZING heeft een aanbod van ruim 650 lessen en liedjes waarin alle muzikale domeinen en genres aan bod komen. Door samen muziek te maken creëer je een groepsgevoel en bouw je aan de schoolcultuur. Samen muziek maken draagt bij aan het zelfvertrouwen van leerlingen en creëert een groepsgevoel.  

De zaakvakken in de theoretische leerroute worden voornamelijk thematisch aangeboden via afdelings-, bouw of klassenthema's. Een keer per jaar heeft de ML Kingschool een school-breed thema.

Naast het theoretische aanbod is er voldoende aandacht voor praktisch leren en het ontdekken van de talenten van de leerlingen. Dit gebeurt aan de hand van het "Doe-lab".

Ondersteunend materiaal 

Om kinderen extra structuur en voorspelbaarheid te bieden maken we gebruik van diverse ondersteuningsmiddelen. Zo maken we gebruik van: 

  • Pictogrammen 
  • Ondersteunende gebaren 
  • Gestructureerde werkplekken/ Teacch werkplekken  

Gip model/ EDI 

Om aangepaste hulp voor elke leerling te bereiken, werken wij volgens het GIP-model.  Dit is een manier van werken die een doorgaande lijn heeft door de school. GIP staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen van de  leerkracht. Belangrijk bij het GIP-model is de voorspelbare houding van de leerkracht. De  kinderen leren hierdoor zelfstandig te werken en om te gaan met uitgestelde aandacht.  

Ook maken wij gebruik van het EDI-model bij het lesgeven. Een EDI-les heeft altijd een aantal vaste onderdelen, zoals het benoemen van het lesdoel, het activeren van voorkennis en het uitleggen en begeleid inoefenen van nieuwe leerstof. De bedoeling van lesgeven volgens het EDI-model is dat alle leerlingen in de klas de doelen halen die de leerkracht heeft gesteld. 

De ontwikkeling van de leerlingen wordt gemonitord via de methode gebonden toetsen en CITO LIB (Leerling in beeld)

Op het VSO bieden wij leerlingen tussen de 12 en 18 jaar onderwijs vanuit verschillende leerroutes. Zo is er een praktische en theoretische leerroute waarin we leerlingen op basis van hun cognitieve mogelijkheden en ondersteuningsbehoefte passend aanbod bieden.

De leerlingen zijn in het schooljaar 2023-2024 verdeeld over:

  • 3 Onderbouwgroepen (Unit 1)
  • 4 Middenbouwgroepen (Unit 2)
  • 2 Bovenbouwgroepen (Unit 3)
  • 1 Onderwijs- en Ondersteuningsgroep
  • 1 Buitengewoon leren groep (Onderwijs op Zorgboerderij in samenwerking met Landzijde)

Elke groep wordt bezet door een leerkracht. In de praktische leerstroom wordt de leerkracht ondersteunt door een onderwijsassistent. Binnen de verschillende Units zijn onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners aanwezig voor het groepsdoorbroken werken bij rekenen, taal en begrijpend lezen.

Naast de leerkrachten (mentor) en de onderwijsondersteuners werken er op het VSO ook praktijkdocenten die verantwoordelijk zijn voor het aanbod binnen de praktijkvakken. Daar werken leerlingen op de verschillende vakken toe naar certificaten passend bij hun talenten en mogelijkheden.

Daarnaast wordt de leerkracht begeleid door de Internbegeleider, Zorg-coördinator, Gedragsspecialist en Orthopedagoog. Zij ondersteunen de leerkracht bij kind- of groep specifieke vragen en bieden hierin ondersteuning vanuit hun specialisme.

Leerlingen die in de praktische leerroute zitten en uitstromen naar (arbeidsmatige) dagbesteding krijgen onderwijs aangeboden m.b.v. onderstaande methodieken:

  • Taal/lezen -> Methode Leespraat
  • Rekenen -> Methode Rekenboog (CED leerlijnen)
  • Stage & Loopbaan -> Werken aan..
  • Sociaal emotionele ontwikkeling -> Vreedzame school "Beste burgers".
  • Seksuele en relationele vorming -> Lang leve de liefde

Rekenboog 

Rekenboog gaat uit van de principes van betekenisvol en zinvol leren. Bij Rekenboog gaat het om handelen rekenen in betekenisvolle situaties en voor leerlingen herkenbare contexten (betalen in een winkel, pizza verdelen…). Bij het handelend rekenen wordt een ‘rekenprobleem’ voorgelegd aan de leerlingen wat moet worden opgelost. Rekenboog bevat katernen met uitwerkingen voor de gehele groep van zeer moeilijk lerende leerlingen van 4 tot 20 jaar. Een katern is een serie samenhangende lessen met een doordachte opbouw. De katernen bevatten lessen op 3 niveaus: 1-4 (ongeveer 4-8 jarigen), 5-8 (ongeveer 8-12 jarigen) en 9-12 (ongeveer 12-16 jarigen). Bij de Rekenboog lessen denken we vanuit doelen in plaats vanuit activiteiten. De door Cito ontwikkelde observatietoetsen sluiten aan bij de cruciale leerdoelen uit het leerlijnenoverzicht. Deze zijn gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem in ParnasSys waarin wij de ontwikkeling van onze leerlingen volgen. Rekenboog wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een praktisch leeraanbod. 

Leespraat 

Leespraat begint vanuit het globaal herkennen van woorden uit de dagelijkste communicatie van het kind. Van daaruit ontwikkelt het kind in stapjes de vaardigheid om woorden visueel te analyseren. Leespraat is een holistische methode, waarin het leren lezen hand in hand gaat met het leren praten en communiceren, het ontwikkelen van sociaal gedrag en begrip van emoties, het uitbreiden van de passieve woordenschat en de kennis van de wereld met daarnaast vaardigheden op het gebied van zelfredzaamheid, planning en zelfstandigheid. Bij Leespraat is sprake van ‘partners in leren’. Het leren komt voort uit een gesprek, een ontwikkelingsgerichte interactie, waarbij de inbreng van het kind belangrijk is. De methode en materialen worden op maat ontworpen in interactie met het kind. Leespraat wordt bij ons ingezet voor de leerlingen die baat hebben bij een praktisch leeraanbod. 

Stage & Loopbaan

Werken aan Stage & Loopbaan biedt zowel een theoretisch kader als praktische opdrachten rondom arbeidsvaardigheden. Door theorieopdrachten leert de leerling wáárom een vaardigheid belangrijk is voor de werksetting. De schoolse setting biedt een veilige omgeving om arbeidsvaardigheden te oefenen voordat de leerling deze gaat toepassen op stage. Daarnaast leren leerlingen tijdens de lessen van elkaar. Door de leerling eerst goed op te leiden en daarna de transfer naar de praktijk te maken, is de leerling beter voorbereid het lopen van een stage.

Vreedzame school - Beste burgers

De Vreedzame School wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. 

Leerlingen die in de theoretische leerroute zitten en uitstromen naar (begeleid) werk of vervolgonderwijs (MBO) krijgen onderwijs aangeboden volgens de onderstaande methodes:

  • Taal/lezen -> "Werken aan.." & Nieuwsbegrip
  • Rekenen -> "Werken aan.."
  • Engels -> "Werken aan.."
  • Stage & Loopbaan -> "Werken aan.."
  • Sociaal emotionele ontwikkeling & burgerschap -> Vreedzame school "Beste burgers"
  • Seksuele en relationele vorming -> "Lang leve de liefde"

"Werken aan.."

Leerlingen op het VSO hebben uiteenlopende niveaus op alle vakgebieden. Daarnaast hebben leerlingen verschillende leer- en begeleidingsbehoeften.

Het modulaire systeem van Werken aan... biedt hierin uitkomst.  Door doelen te clusteren in modules ontstaat de mogelijkheid om leerlijnen voor individuele leerlingen of groepjes leerlingen te creëren. Niet allemaal werken uit hetzelfde boek, maar gericht werken aan de vaardigheden die de leerling nog kan ontwikkelen.  

Aan de hand van de begintoetsscores kan de leerlijn voor de leerling of een groep gepland worden. De doelstellingen waaraan de leerling werkt zijn concreet omschreven in het leerlingvolgsysteem én in elk moduleboek. De leerling weet exact wat er van hem of haar verwacht wordt tijdens het oefenproces én wanneer de module ‘beheerst’ wordt. Dit geeft inzicht in de leerlijn.

Rekenen

Het rekenniveau van leerlingen op het VSO is divers. Om opbrengstgericht te kunnen werken is aansluiten bij de behoefte van de leerling extra belangrijk. Dit ervaren wij dagelijks in onze eigen onderwijspraktijk. Door het gebruik van teveel taal, onrustige bladspiegels en allerlei sommen door elkaar op één bladzijde raken leerlingen het overzicht snel kwijt. Met frustratie en afhaken als gevolg.   

De modulaire opbouw van Werken aan rekenen, met heldere en concrete doelen,  zorgt ervoor dat de docent in staat is om  de leerstof op maat aan te bieden. En de functionele lay-out van het lesmateriaal is speciaal afgestemd op de doelgroep.

Taal (Nederlands)

Voor leerlingen op het VSO is het ontwikkelen van een functioneel lees- en schrijfniveau niet vanzelfsprekend. Invullen van formulieren, het schrijven of begrijpen van van een brief of het volgen van de ondertiteling op TV is vaak een uitdaging.

De opdrachten in het lesmateriaal van Werken aan... richten zich op het begrijpen en gebruiken van taal in praktische situaties. De layout van al ons lesmateriaal  is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van twaalf tot achttien jaar. Géén kinderachtige plaatjes of teksten. En concrete contexten die aansluiten bij de belevingswereld.

Engels

Op televisie, op vakantie, in grote steden, in songteksten.... we horen en zien de Engelse taal overal om ons heen. Het lesmateriaal van Werken aan Engels is een goede opstap voor leerlingen die kennis maken met de Engelse taal. 

Een begrippenlijst, voorzien van afbeeldingen, visualiseert in ieder hoofdstuk abstracte woorden en begrippen. Leerlingen vinden het vaak spannend om Engels te spreken. Om leerlingen te helpen met de uitspraak is een chattertable opgenomen. Hierin staat de uitspraak van de woorden uitgeschreven. 

Stage & Loopbaan

Werken aan Stage & Loopbaan biedt zowel een theoretisch kader als praktische opdrachten rondom arbeidsvaardigheden. Door theorieopdrachten leert de leerling wáárom een vaardigheid belangrijk is voor de werksetting. 

De schoolse setting biedt een veilige omgeving om arbeidsvaardigheden te oefenen voordat de leerling deze gaat toepassen op stage. Daarnaast leren leerlingen tijdens de lessen van elkaar. Door de leerling eerst goed op te leiden en daarna de transfer naar de praktijk te maken, is de leerling beter voorbereid het lopen van een stage.

Vreedzame school - Beste burgers

De Vreedzame School wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. 

De lessenserie bestaat in het VSO uit de volgende blokken:

  • We horen bij elkaar – groepsvorming
  • We lossen ruzies zelf op – conflicthantering
  • We zijn aardig voor elkaar – gevoelens
  • We zijn allemaal anders – diversiteit

Lang leve de Liefde

Lang Leve de Liefde is een lesmethode over liefde, relaties, veilig vrijen en seksualiteit voor het voortgezet speciaal onderwijs. Met deze methode ondersteunen wij de leerlingen in een prettige, veilige en gewenste seksuele ontwikkeling. Hiermee werken wij aan de kennis maar ook aan de houding en vaardigheden van de leerlingen ten aanzien van relaties en seksualiteit.

De VSO afdeling van de Martin Luther Kingschool beschikt over een flink aantal praktijklokalen waar de praktijkvakken op een goede manier door de praktijkdocenten aangeboden kunnen worden.       

Zo is er een horeca keuken en een counter waar leerlingen het praktijkvak koken en kantine aangeboden krijgen. Daarnaast is er een technieklokaal voor de lessen houtbewerken en techniek en is er een lokaal voor beeldende vorming waar cultuur en kunst aangeboden worden. Ook beschikken we over een buitenruimte met een goed geïsoleerde schuur waar de leerlingen alles leren over tuin en dier.      Voor het praktijkvak wonen hebben we een mooi ingericht appartement waar de leerlingen alles leren m.b.t. het vergroten van hun zelfstandig- en zelfredzaamheid.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Martin Luther Kingschool is volop in ontwikkeling!

De komende jaren willen wij ons verder ontwikkelen richting een school voor gespecialiseerd onderwijs en een expertise centrum waar scholen van ons Samenwerkingsverband ondersteuning kunnen krijgen bij hulpvragen op de werkvloer.

Het is onze ambitie om het onderwijsaanbod voor leerlingen met complexe ondersteuningsvragen zodanig vorm te geven dat ieder kind het maximale uit zichzelf kan halen. Dit vraagt gespecialiseerde leerkrachten en medewerkers die kennis hebben van de doelgroep en zich hierin hebben geschoold.

Een doorgaande leerlijn op het gebied van praktisch en theoretisch aanbod, met daaraan gekoppelde methode en methodieken, is een van onze grootste speerpunten voor het komend jaar.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Martin Luther Kingschool beschikt over een aanvangsgroep waar leerlingen in de leeftijd tussen 4 en 6 onderwijs aangeboden krijgen. In deze groep wordt gewerkt met de methode Piramide, die vanuit thema's passend bij de belevingswereld van de leerlingen via spelend leren de ontwikkeling van de leerlingen stimuleert.

Met Piramide helpen wij de kinderen op een speelse en veilige manier de wereld te ontdekken, zodat alle ontwikkelingsgebieden, cognitieve en sociaal-emotionele, ruimschoots aan bod komen. Met dit educatieve programma organiseren wij elke dag nieuwe activiteiten rondom thema’s die jonge kinderen aanspreken passend bij wat er op dat moment leeft in de groep. In combinatie met de expertise van de leerkrachten leggen we een stevige basis voor de toekomst van ieder kind. Met Piramide werken we volgens vier vaste stappen: Oriënteren, Demonstreren, Verbreden, Verdiepen. In elke stap wordt elk thema telkens verder verkend en gaan we de verdieping in met de groep. De ontwikkelingsgebieden worden altijd in samenhang behandeld. Op deze manier leren kinderen op een fijne manier met elkaar om te gaan, zelfstandig te worden en vooral veel plezier te hebben in het spel. Daarnaast leren ze ook sociale en motorische vaardigheden.

Naast Piramide gebruiken we in ons aanbod aan jonge leerlingen ook Lotte & Max.

Lotte en Max is een methode die is gebaseerd op het spelenderwijs aanbieden van ondersteunende gebaren met een routinematige aanpak. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gebaren geleerd hebben ook eerder praten. Verreweg de leukste manier om gebaren te leren, is gebaren met Lotte en Max. De vrolijke liedjes, herkenbare filmpjes en heel veel gebaren zorgen voor oneindig veel plezier. Door Lotte en Max leren kinderen spelenderwijs gebaren waardoor ze al kunnen communiceren, voordat ze kunnen praten. Al vanaf 7 maanden kunnen baby’s -horend of niet horend- leren gebaren. Lotte en Max leren kinderen bijna 300 gebaren, waardoor ze zich beter kunnen uiten. Een leuke manier om samen een hechte band op te bouwen en de taalontwikkeling te stimuleren. We merken dat deze methode heel helpend is voor kinderen met spraaktaalproblemen, maar ook voor NT2 kinderen. Daarnaast letten kinderen beter op wanneer je gebaren gebruikt en passen ze de gebaren ook zelf toe om zichzelf te kunnen uiten.

Terug naar boven