Kbs De Griffioen

Schoolstraat 45 4841 XC Prinsenbeek

  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindresultaten
De resultaten van De Griffioen aan het eind van het basisonderwijs zijn op het niveau dat verwacht mag worden. Er is een weging gemaakt op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Hierbij spelen kenmerken als het opleidingsniveau en het land van herkomst van de ouders een rol.

De eindresultaten op de kernvakken Nederlandse taal en Rekenen en Wiskunde voldoen aan de gestelde norm in de Regeling Leerresultaten Primair Onderwijs.  Daarnaast zijn ook de resultaten op het gebied van inzicht, vaardigheden en gedrag belangrijk. Wij bespreken deze resultaten met ouders. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

ParnasSys
Basisschool De Griffioen gebruikt het leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hiermee verzamelen we informatie over kennis en vaardigheden van alle leerlingen van binnenkomst tot het verlaten van de school. Je kunt de resultaten van je kind met een account inzien.  

KIJK
In de groepen 1 en 2 wordt het observatie- en registratiesysteem KIJK gebruikt.

CITO
Vanaf groep 3 worden voor de kennisgebieden Nederlandse Taal en Rekenen & Wiskunde op onze school CITO-toetsen afgenomen. Het gaat om Rekenen & Wiskunde, AVI (leesonderwijs), DMT (Drie-Minuten-Toets waarbij de leerling woordjes opleest), Begrijpend Lezen en Spelling.  Doordat de toetsen zijn genormeerd kunnen we het niveau van een individuele leerling, en van de groep, vergelijken met het gemiddelde niveau van de normgroep. Dit zijn veelal leerlingen die in hetzelfde jaar zitten. Zo kunnen we een beeld geven van het bereikte niveau. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en met je gedeeld. Je ontvangt deze op papier.    

Methodetoetsen en Leeruniek
In de groepen 3 tot en met 8 nemen we bij Nederlandse Taal en Rekenen en Wiskunde ook methodetoetsen af. Methodetoetsen zijn toetsen die per vak afgenomen worden na een periode waarin aan een bepaald doel gewerkt is. De resultaten kun je inzien via ParnasSys. Op onze school worden de toetsen geanalyseerd. De leerkracht observeert daarnaast je kind. Zo worden de onderwijsbehoeften in kaart gebracht. Dit wordt in Leeruniek beschreven. Op basis van de CITO-toetsen, methodetoetsen en observaties van leerlingkenmerken stellen we in Leeruniek groepsplannen op. Deze worden op basis van de analyses na elke toets bijgesteld. Hierdoor vindt afstemming plaats op de onderwijs- en leerbehoeften van individuele- en groepen leerlingen.  

KiVa
Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van KiVa. Met KiVa wordt het sociale klimaat in de groep visueel gemaakt. De resultaten van de halfjaarlijkse KiVa-metingen worden geanalyseerd en gedeeld met de groepsleerkrachten. Meer informatie over KiVa vind je op een andere plek in deze schoolgids.

Intern begeleiders en onderwijsondersteuners
Intern begeleiders hebben een signalerende en ondersteunende functie. Er vinden regelmatig groepsbesprekingen plaats. De interne begeleider kan aanvullend onderzoek (laten) doen. Wanneer voor een leerling het groepsplan niet de juiste aanpak blijkt te zijn, wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Wij hebben de beschikking over twee onderwijsondersteuners. Deze ondersteunen de leerkrachten in de begeleiding van de leerlingen die dat nodig hebben. Dit kan op basis van een formele procedure (bijv. dyslexieprotocol) of op basis van inzicht van de intern begeleiders en groepsleerkrachten.  

Eigen schoolambities
Op onze school hebben we eigen schoolambities voor de CITO-toetsen en methodegebonden toetsen. Leerkrachten analyseren de resultaten en vergelijken deze met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking gebeurt op leerlingniveau, op groepsniveau, op niveau van de parallelgroepen (dus leerlingen van hetzelfde leerjaar) en op schoolniveau. De bevindingen nemen we op in het halfjaarlijkse document Leren van Data. Hierin worden vervolgens ook de aanpassingen in opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorbereiding op middelbare school
Na groep 8 gaan de kinderen naar de middelbare school. Dit wordt ook wel voortgezet onderwijs (VO) genoemd. De voorbereiding hierop begint in groep 6. Vanaf groep 6 worden de ouderavonden vervangen door onze LOL gesprekken: leerling-ouder-leerkracht gesprekken. De leerkracht voert de gesprekken met je kind. Zo krijgt het kind meer verantwoordelijkheid met betrekking tot zijn/haar eigen leerproces en doelen.

Breed kijkadvies en uitstroomperspectief
We beginnen eind groep 6 met het geven van een breed kijkadvies voor de middelbare school. Zo kunnen kinderen zich in groep 7 gaan oriënteren op middelbare scholen. Het advies is breed, maar geeft al wel een richting naar welke scholen jullie kunnen kijken. Eind groep 7 krijgen de kinderen een uitstroomperspectief. Dit is geeft nog meer richting. 

Voorlopig schooladvies
De leerkrachten, intern begeleider en directeur maken voor ieder kind in groep 8 een schooladvies. Hierin staat welk type middelbare school het best bij het kind past. Zij doen dit op basis van de inbreng van de groepsleerkracht. In de adviesgesprekken delen we het advies met het kind en zijn of haar ouders.

Definitief schooladvies
De Eindtoets Basisonderwijs maken de leerlingen van groep 8 in februari.  Wanneer het advies uit de Eindtoets één niveau of meer naar boven afwijkt, bekijken we of we het schooladvies aanpassen. Dit delen we met ouders en de gekozen middelbare school. Wij volgen de leerlingen na het verlaten van de basisschool nog drie jaar.

Niet eens met het advies?
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school. Hoe dit moet staat ook in deze schoolgids.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zien de school als een sociale gemeenschap van de kinderen, leerkrachten en ouders. Zij hebben elk hun eigen rol en verantwoordelijkheid. Leerkrachten en de ouders dragen samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind. We betrekken ouders en kinderen waar mogelijk actief bij het maken en uitvoeren van het beleid.  

De leerkrachten zorgen voor een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat. Dit doen zij door:

  • zorgvuldig te zijn in hun taalgebruik
  • respect tussen de kinderen onderling te bevorderen.
  • een prettige sfeer in de klas te creëren.
  • ruimte te laten voor ontspanning.
  • het ondersteunen van het zelfvertrouwen van de kinderen door het geven van positieve feedback.
  • groeitaal te gebruiken (dit is taal gericht op hun ontwikkelingsproces, met aandacht voor uitdagingen aangaan, inspannen, doorzetten, leren van feedback en leren van anderen). 
  • beschikbaar te zijn voor de leerlingen bij lastige situaties.
  • het uitspreken van positieve verwachtingen.   

Daarnaast hebben we op schoolniveau schoolregels en op groepsniveau Kiva-regels. Alle regels zijn duidelijk positief geformuleerd. 

Leerlingenraad
Op onze school werken we met een leerlingenraad met leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. In de leerlingenraad worden zaken besproken die de leerlingen inbrengen. Denk aan onderwerpen als speelvoorzieningen, huiswerk, hygiëne, samenwerken met kleuters etc. De leerlingen in de leerlingenraad halen onderwerpen op in hun eigen klas en in de groepen 1-2 t/m 5. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig Schoolklimaat
  • Zorg voor Elkaar
  • Wederzijds Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast gebruiken wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, kinderen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze kinderen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We observeren regelmatig in de klas. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS werken hierbij op dezelfde manier. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven