Kbs De Griffioen

Schoolstraat 45 4841 XC Prinsenbeek

  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen
  • Schoolfoto van Kbs De Griffioen

Het team

Toelichting van de school

INOS heeft een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen ligt daardoor vooral bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere:

  • door bij elkaar in de klas te kijken.
  • door scholing/ opleiding.
  • door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen. Specialisten van verschillende scholen werken hier met elkaar aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Een invalleerkracht van Phoenix
Kbs De Griffioen maakt onderdeel uit van INOS, de stichting voor primair onderwijs in Breda. INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde invalleerkracht beschikbaar is. Daarom is Phoenix opgericht als 29e school van INOS. Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw. Wel heeft Phoenix enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze scholen. Ook gebruiken zij een deel van hun tijd voor professionalisering en/of vernieuwing. Waarom Phoenix? Deze naam komt uit de Griekse mythologie en staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.

Andere mogelijkheden
Wanneer Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, hebben we andere mogelijkheden. We zoeken de oplossing in de volgende volgorde:

  1. We kijken of een collega van onze school kan vervangen.
  2. We zoeken naar een vervanger binnen Leswerk. Deze organisatie regelt korte vervangingen.
  3. We zetten een Qrabblaar in. Een Qrabblaar is een creatieve professional met een andere achtergrond. Denk aan een theatermakers, techneuten of kunstenaars. Dit is een ander lesinvulling dan de vaste vakken en geeft kinderen de kans om nieuwe talenten te ontdekken.
  4. We splitsen de groep en verdelen deze over de andere groepen van hetzelfde leerjaar.
  5. We geven de groep leerlingen vrij. Dit doen we natuurlijk alleen in uiterste nood. We laten je dit minimaal één werkdag van te voren weten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofjaarklassen
De Griffioen werkt aan ontwikkeling van het kind vanuit een systeem van leerstofjaarklassen. Dit wil zeggen dat we de kinderen op basis van leeftijd samenbrengen en zo een klas of groep vormen. Zij krijgen in deze klas dezelfde leerstof aangeboden. Aan het einde van een leerjaar hebben ze dezelfde leerstof doorlopen.

We organiseren af en toe activiteiten met andere klassen samen. Meestal worden deze activiteiten binnen de groepen in hetzelfde leerjaar uitgevoerd. De kinderen van 4a, 4b en 4c werken dan bijvoorbeeld samen. Er wordt in een aantal projecten samengewerkt tussen leerlingen van verschillende jaargroepen. Oudere leerlingen geven dan bijvoorbeeld leiding aan groepjes kinderen van verschillende leeftijden. Daarbij wordt het onderwijs op de Griffioen van groep 1 t/m groep 8 ondersteund met digitale hulpmiddelen als digibord en Chromebooks. 

Leerkuil
In alle groepen werken we met de leerkuil. De leerkuil leert kinderen welke vaardigheden je nodig hebt bij het leren. Soms is de stof zo moeilijk dat je op zou willen geven. Je zit dan onder in de kuil. Kinderen gaan dit herkennen en leren dat ze uit de kuil kunnen klimmen door door te zetten en hulp te vragen. Zo leren ze uiteindelijk die moeilijke stof toch! Kinderen voor wie de leerstof te gemakkelijk is, springen als het ware over de leerkuil heen. Daardoor leren zij bovenstaande vaardigheden niet als vanzelfsprekend aan. Wij helpen de leerlingen deze vaardigheden toch aan te leren door het aanbieden van gepaste leerstof. 

Ondersteboven
Voor meer- en hoogbegaafde kinderen passen we de leerstof aan. Vaste vakken worden ingekort. De tijd die hierdoor vrijkomt vullen we in met lesmaterialen op het eigen niveau. Voor veel kinderen is het aanbod in de klas hiermee voldoende.

Sommige kinderen hebben leer- en ontwikkelingsbehoeften die verder gaan dan wat in de eigen klas ondersteund kan worden. Dit kan ook een tijdelijke behoefte zijn. Deze kinderen komen enkele uren per week naar een speciaal daarvoor ingericht lokaal: Ondersteboven. Hier worden ze begeleid door een leerkracht die gespecialiseerd is in meer- en hoogbegaafdheid (de MHB-leerkracht). De kinderen werken aan het versterken van vaardigheden, zowel gericht op het denken als op het uitvoeren. Er is aandacht voor de executieve functies. Dit zijn de vaardigheden die je nodig hebt om taken uit te kunnen voeren. De nieuwsgierigheid wordt geprikkeld, meestal aan de hand van een thema. Daarnaast is er ook aandacht voor het anders denken en voelen. En voor onderwerpen als perfectionisme, faalangst, uitstelgedrag, gewoon en anders zijn, intensiteit en omgaan met frustraties.

Er vindt twee keer per jaar een evaluatie tussen de MHB-leerkracht en de groepsleerkracht plaats. Erna wordt mogelijk een nieuw plan van aanpak wordt gemaakt of wordt het afgesloten. De terugkoppeling naar de ouders gaat via de groepsleerkracht.

Gymlessen
De gymlessen worden in het schooljaar gegeven en ondersteund door sportcoaches en stagiairs van Breda Actief. Zo is onze leerlijn bewegingsonderwijs van goede kwaliteit. 

Huiswerk
In de groepen 3, 4 en 5 wordt alleen individueel huiswerk gegeven. Dit is voor kinderen die voor een bepaalde leerstof meer oefening nodig hebben. Denk hierbij aan extra lezen of het oefenen van de tafels. De groepsleerkracht neemt hierover persoonlijk contact met je op.

In de groepen 6, 7 en 8 geven we klassikaal huiswerk op. Doel van het huiswerk is niet alleen extra oefening van de leerstof, maar zeker ook een voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Kinderen moeten leren tijd vrij te maken en leren hun werk in te delen (plannen). Ook leerwerk hoort bij het huiswerk. Bij het bespreken van het huiswerk maken we kinderen ook bewust van de wijze waarop zij het meest efficiënt kunnen werken en leren. Het weekend is altijd huiswerkvrij.

Groep 6 krijgt twee keer per week maakwerk mee naar huis. De leerkracht spreekt met de groep af wanneer het ingeleverd moet worden. Met enige regelmaat krijgen ze een proefwerk om te leren. De kinderen krijgen hiervoor altijd een week de tijd.

Groep 7 krijgt drie keer per week maakwerk mee naar huis. Regelmatig krijgen de kinderen een proefwerk om te leren. Voor het leren van het proefwerk krijgen de kinderen altijd een week de tijd.

In groep 8 krijgen de kinderen vijf keer per week maakwerk mee naar huis. Regelmatig wordt één keer maakwerk gewisseld voor het leren van een proefwerk. 

Herverdeling over de groepen
Gedurende de schoolloopbaan van je kind vindt een herverdeling plaats over de groepen. Dit is ook wel bekend als ‘gehusseld’ worden. Er vindt altijd een herverdeling plaats van groep 2 naar groep 3. Daar komen kinderen uit vijf groepen 1-2 samen in drie groepen 3.

Er kunnen ook andere reden zijn om later om groepen opnieuw te verdelen. Dit doen we wanneer een onbalans ontstaan tussen de groepen in een leerjaar. Factoren die meespelen zijn bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, leerlingaantal, aantal jongens en meisjes in een groep, familie. Denk ook aan extra zorg en aandacht die kinderen nodig kunnen hebben, bijvoorbeeld bij dyslexie of autisme. Ook organisatorische wijzigingen spelen mee. Wanneer er herverdeeld is, evalueren we rond de herfstvakantie het groepsproces.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw is er veel tijd voor samenwerken en doelgericht samenspelen. De kinderen praten veel met elkaar en met de leerkracht. Elke dag is een warm taalbad. De 1,5 uur 'werken met taal' in het schema hierboven gaat over taalactiviteiten die bewust aangeboden worden. De kinderen leren omgaan met een dagelijks ritme. Ze hebben door de dag heen vaste items waarop gevarieerd kan worden. Het aanbod is soms gericht op de hele groep, soms op kleine groepjes of op het individuele kind. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Griffioen hebben we een overzicht met daarin alle lesroosters per groep en per vak. Het overzicht geeft een indruk hoeveel tijd kinderen met een bepaald vak bezig zijn. Veel schoolvakken lopen tegenwoordig in elkaar over. Met deze lesroosters houden we de onderwijstijd goed in beeld en blijft het duidelijk wanneer we afwijken van een rooster. Ook op basis van de onderwijsbehoefte van kinderen kan hiervan afgeweken worden. Een kind wat heeft laten zien een rekendoel al te beheersen, kan onder de rekentijd tijd best zijn spelling nog extra oefenen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school valt in het kader van Passend Onderwijs onder het samenwerkingsverband RSV Breda PO (PO-30-03), werkeenheid Noordwest (Haagse Beemden, Prinsenbeek). Het samenwerkingsverband streeft naar optimale onderwijskansen en wil daarbij recht doen aan de onderwijsbehoeften van ieder individueel kind in de regio. Het samenwerkingsverband heeft daarvoor een ondersteuningsplan gemaakt. In het kader van Passend Onderwijs en in de lijn van het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband heeft onze school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit document geeft informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. 

De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkingsverband samen moeten ‘dekkend’ zijn en alle vormen van ondersteuning in de regio thuisnabij bieden. Op deze manier is er voor alle kinderen een plaats om onderwijs en ondersteuning die zij nodig hebben thuisnabij te realiseren. Ons ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een korte typering van onze school
  • de kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen.
  • de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school)
  • de voorzieningen die wij als school hebben om kinderen extra ondersteuning te bieden.  


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Griffioen biedt thuisnabij onderwijs aan voor bijna alle kinderen. Dit is een passend aanbod voor kinderen in de eigen leefomgeving. Graag gaan we in gesprek met je als er specifieke zorg is over de ontwikkeling van je zoon of dochter en als er extra (medische) zorg nodig is. We bespreken met je wat onze mogelijkheden en grenzen zijn. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang 't Olifantje van Kober Kinderopvang is gehuisvest aan het Kapittelhof 2 in Prinsenbeek. Niet alleen de peuters van deze peuteropvang, maar ook van andere opvanglocaties stromen met een warme overdracht in in onze groepen 1-2.  

Terug naar boven