CBS De Parel

Sleedoorn 40 3171 PN Poortugaal

Schoolfoto van CBS De Parel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van 2022-2023 zijn nog niet geautomatiseerd opgenomen op Vensters. Daarom beschrijven we hieronder de opbrengsten voor 2022-2023 alvast zelf. 

In 2023 heeft De Parel op de centrale eindtoets een score behaald van 532,4 tegen een landelijk gemiddelde van 534,9.

De inspectie beoordeelt onze opbrengsten door te kijken naar het totaal gemiddelde van 3 jaar op de vakken rekenen, taalverzorging en lezen.

Voldoende leerlingen behalen het fundamentele niveau. Dat zijn de minimumdoelen waar onze leerlingen aan moeten voldoen aan het einde van de basisschool, ook wel het 1F niveau genoemd. 94,1% van leerlingen behaalde dit niveau, dit moet minimaal 85% zijn. 

We hebben als school een hogere ambitie dan alleen het behalen van de minimumdoelen. Met zoveel mogelijk leerlingen werken we naar de hogere niveaus van rekenen (1S) en taal/lezen (2F) toe. 52,3% van onze leerlingen behaalde dit niveau, dit moet minimaal 52,1% zijn. Dat betekent dat nét genoeg leerlingen het hogere uitstroom niveau bereiken.

Onze ambitie ligt hoger dan alleen aan het minimum voldoen. In de afgelopen jaren hebben we als school al stappen gezet door onze didactische aanpak te versterken en gebruikte methodes te vernieuwen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van CITO,  'leerling in beeld'. Daarmee wordt elk half jaar de voortgang van de leerlingen op de hoofdvakgebieden gemeten. 

In februari en juni evalueren wij de tussenresultaten en verwerken de uitkomsten in de plannen voor de komende periode, daarvoor werken wij met de stappen data-duiden-doelen-doen:

Data
Op schoolniveau wordt gekeken naar de resultaten op schoolniveau. Daarbij wordt gekeken welke trend er in de ontwikkelingen van de verschillende vakgebieden over de leerjaren te zien is.

Op groepsniveau evalueren de leerkrachten de opbrengsten en presenteren hierover tijdens groepsbesprekingen. (op groepsniveau en leerling niveau)

De leerkrachten bekijken ook de groei per vak op leerlingniveau.


Duiden

Wanneer we de gegevens hebben verzameld en bekeken, proberen we te doorzien wat de getallen ons zeggen en zoeken we naar verklaringen voor wat we zien, in het licht van het oude plan. Wat werkte goed, wat moet anders?

Doelen
We stellen nieuwe doelen voor de komende periode. Op schoolniveau als er grote aandachtspunten zijn die in het jaarplan moeten worden opgenomen, op groepsniveau in de groepsplannen per vakgebied middels de doelenplanners en op kindniveau als aandachtspunt in een groepsplan of in het individuele plan voor een leerling in het kader van een eigen ontwikkelingsperspectief.

Doen
De nieuwe plannen voeren we uit, waarna we vanzelf weer bij een meetmoment komen waarmee de cyclus weer opnieuw begint.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Koers VO


Als school werken wij samen met Koers VO. Zij publiceren een plaatsingswijzer met daarop alle stappen rondom het schooladvies en plaatsing.

U vindt de ouderinformatie van Koers VO op: https://www.koersvo.nl/ouders/de-overstaproute/

Om tot een voorlopig advies in groep 7 en een definitief advies in groep 8 te komen kijken we vanuit meerdere perspectieven naar een kind. Het draait daarbij om:

Motivatie (het willen...)

Capaciteit (het kunnen...)

Doen (komt het uit je handen)

Resultaat (levert het ook leerresultaat op)

Adaptieve digitale intelligentietest (ADIT)

In het voorjaar doen onze leerlingen uit groep 7 mee met de ADIT. ADIT staat voor digitale adaptieve intelligentie test. Hiermee krijgen we voor alle leerlingen een kijkje in het intelligentieprofiel. De ADIT nemen we gewoon op school in de eigen klas af. ADIT bestaat uit verschillende onderdelen die digitaal worden gemaakt. De opgaven passen zich in moeilijkheidsgraad aan het niveau van de kinderen aan. Vandaar de term adaptief.

Voorlopig advies en route naar het voortgezet onderwijs

De overheid heeft met ingang van schooljaar 2022-2023 een nieuwe landelijke route naar het voortgezet onderwijs vastgesteld.
De eindtoets wordt doorstroomtoets, het voorlopig advies komt pas halverwege groep 8. Op CBS de Parel ontvangen de leerlingen van groep 7 in het komende jaar dus geen voorlopig advies. In verband met het bezoeken van open dagen en tijdige oriëntatie op het voortgezet onderwijs snappen we wel dat er eerder behoefte is aan een richting. Daarom hebben we besloten eind groep 7 een eerste indicatie te geven. 

De rapportage van de ADIT vormt samen met de citoresultaten, de rapportcijfers en het beeld van de leerkrachten de basis voor een eerste indicatie. Dit wordt na de E toets in groep 7 opgesteld.  

In groep 8 maken de leerlingen een begin versie van onze lvs toetsen. Die is in oktober, in plaats van in januari zoals ze gewend waren.
Daarna wordt de eerste indicatie omgezet in een een voorlopig advies. 

Tot slot maken de leerlingen in groep 8 in februari de doorstroomtoets. Als de score daarvan hoger is wordt het voorlopige advies heroverwogen en eventueel aangepast. 

In maart schrijven alle leerlingen zich in dezelfde week in op het voortgezet onderwijs. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als Kanjerschool volgen de kinderen series lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). 

We streven de volgende doelen na:

- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.

- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.

- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.

- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen.

- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. 

De Kanjertraining is in feite meer dan alleen een methode, het vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2017 hebben wij een bestuurlijk bezoek van de inspectie gehad. In dat kader hebben twee inspecteurs onze school bezocht. Wij hebben als school basistoezicht gehouden en zijn met een voldoende beoordeeld.  Wij zijn een lerende organisatie en nemen de adviezen van de inspectie mee om ons onderwijs te verbeteren.

Terug naar boven