Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij organiseren ons onderwijs zoveel mogelijk in enkele groepen, we streven ernaar alleen de groepen 1 en 2 te combineren.
Eén van de sterke punten van onze school is dat er veel rust en structuur is. Dit komt kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum en met aandachtstoornissen ten goede. Veel van deze kinderen gedijen zeer goed op onze school. Aan de onderwijsbehoeften van kinderen met dyslexie en dyscalculie kunnen wij goed voldoen.
Kinderen met een beneden gemiddeld IQ vindt u ook op onze school. Het is ook mogelijk in latere leerjaren een OP (ontwikkelingsperspectief) te maken. Dat betekent dat we voor deze leerling aansturen op een aangepast uitstroomniveau waarbij de leerling aan aangepaste doelen werkt.
Hierbij wordt een plan gemaakt waarin de leerstof van het kind wordt aangepast aan het uitstroomprofiel voor het voortgezet onderwijs.
Kinderen met begaafdheidskenmerken volgen bij ons een compact programma en krijgen speciale leerstof aangereikt. Ook is er één ochtend per week een plusgroep voor leerlingen van groep 5 tot en met 8.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We starten in het komende jaar met het begeleiden van leerlingen die Nederlands als tweede taal spreken, de expertise daarvoor hebben we inmiddels in eigen huis. De afgelopen jaren hebben deze expertise extern ingekocht vanuit NPO gelden.
Het beleid plusklas wordt herschreven naar beleid voor (hoog) begaafde leerlingen en zal zich meer richten op de begeleiding van deze leerlingen in de reguliere groep. De plusklas zelf wordt een extra zorgniveau voor die gevallen waarin differentiatie binnen de eigen groep niet voldoende mogelijkheden biedt. Specifiek nemen we in dit beleid ook de leerlingen van groep 1 t/m 4 mee.
Overdracht
Wij vinden als basisschool de overdracht van peuters naar de basisschool erg belangrijk. Van alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen ontvangen wij de overdrachten en observatielijsten van kinderen die bij onze school zijn aangemeld. Dit gebeurt alleen als ouders hier toestemming voor geven. Als er kinderen met speciale onderwijsbehoeften naar onze school komen, proberen wij altijd een warme overdracht met de peuterspeelzaal of het kinderdagverlijf te organiseren. Zo kunnen wij als school het beste aansluiten bij dat wat een kind nodig heeft.
De Blokkentoren
In onze school is peuterspeelzaal De Blokkentoren gehuisvest. Deze valt niet onder ons bestuur maar onder het bestuur van Gro-Up kinderopvang. Wij vinden het fijn dat zij een plekje hebben in onze school, omdat dit de samenwerking tussen opvang en school heel gemakkelijk maakt. Voor kinderen is de stap naar de basisschool zo kleiner.