CBS De Parel

Sleedoorn 40 3171 PN Poortugaal

Schoolfoto van CBS De Parel

Het team

Toelichting van de school

CBS De Parel heeft een betrokken team. Wij vormen met elkaar een goede mix van jong talent en ervaring. De ervaring zit in mensen die al langer hier op school werken of die de afgelopen jaren ervaring van andere scholen mee naar ons toe hebben genomen.  We hebben verschillende specialisten in dienst en investeren graag in jong talent, zo lopen er vanuit verschillende opleidingen mensen stage bij ons, zowel ambulante ondersteuners, leraren die net beginnen met de opleiding en LIO-stagiaires in hun laatste fase van de lerarenopleiding. Met enig regelmaat krijgen onze stagiaires uiteindelijk ook een baan binnen ons bestuur en daar zijn we trots op!

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als leerkrachten afwezig zijn, zoeken we eerst eigen personeelsleden die extra willen komen werken.

Regelmatig wordt er ook gebruik gemaakt van een vervanger via een uitzendbureau. Dit uitzendbureau werk vaak met studenten van een christelijke lerarenopleiding, hun studenten kiezen bewust voor christelijk onderwijs. 

Als het nodig is, zullen we soms ambulante leerkrachten inzetten om een afwezige leerkracht te vervangen. Hier kiezen we niet altijd voor omdat ook de overige taken van deze personeelsleden, vaak intern begeleiders, door moeten gaan.

Als vervanging niet anders kan, delen wij een groep op over meerdere groepen. Dit proberen we te beperken tot 1 dag omdat de kwaliteit van deze oplossing erg laag is en een behoorlijke belasting voor de ontvangende groep betekent. 

We proberen het te voorkomen, maar ook het naar huis sturen van groepen komt voor. We streven ernaar uitval eerlijk over de groepen te verdelen. Zo kan het gebeuren dat er een groep naar huis wordt gestuurd zodat de leerkracht van die groep kan invallen in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij organiseren ons onderwijs zoveel mogelijk in enkele groepen, we streven ernaar alleen de groepen 1 en 2 te combineren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Eén van de sterke punten van onze school is dat er veel rust en structuur is. Dit komt kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum en met aandachtstoornissen ten goede. Veel van deze kinderen gedijen zeer goed op onze school. Aan de onderwijsbehoeften van kinderen met dyslexie en dyscalculie kunnen wij goed voldoen.

Kinderen met een beneden gemiddeld IQ vindt u ook op onze school. Het is ook mogelijk in latere leerjaren een OP (ontwikkelingsperspectief) te maken. Dat betekent dat we voor deze leerling aansturen op een aangepast uitstroomniveau waarbij de leerling aan aangepaste doelen werkt.

Hierbij wordt een plan gemaakt waarin de leerstof van het kind wordt aangepast aan het uitstroomprofiel voor het voortgezet onderwijs.

Kinderen met begaafdheidskenmerken volgen bij ons een compact programma en krijgen speciale leerstof aangereikt. Ook is er één ochtend per week een plusgroep voor leerlingen van groep 5 tot en met 8.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We starten in het komende jaar met het begeleiden van leerlingen die Nederlands als tweede taal spreken, de expertise daarvoor hebben we inmiddels in eigen huis. De afgelopen jaren hebben deze expertise extern ingekocht vanuit NPO gelden.

Het beleid plusklas wordt herschreven naar beleid voor (hoog) begaafde leerlingen en zal zich meer richten op de begeleiding van deze leerlingen in de reguliere groep. De plusklas zelf wordt een extra zorgniveau voor die gevallen waarin differentiatie binnen de eigen groep niet voldoende mogelijkheden biedt. Specifiek nemen we in dit beleid ook de leerlingen van groep 1 t/m 4 mee.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Overdracht

Wij vinden als basisschool de overdracht van peuters naar de basisschool erg belangrijk. Van alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen ontvangen wij de overdrachten en observatielijsten van kinderen die bij onze school zijn aangemeld. Dit gebeurt alleen als ouders hier toestemming voor geven. Als er kinderen met speciale onderwijsbehoeften naar onze school komen, proberen wij altijd een warme overdracht met de peuterspeelzaal of het kinderdagverlijf te organiseren. Zo kunnen wij als school het beste aansluiten bij dat wat een kind nodig heeft.

De Blokkentoren

In onze school is peuterspeelzaal De Blokkentoren gehuisvest. Deze valt niet onder ons bestuur maar onder het bestuur van Gro-Up kinderopvang. Wij vinden het fijn dat zij een plekje hebben in onze school, omdat dit de samenwerking tussen opvang en school heel gemakkelijk maakt. Voor kinderen is de stap naar de basisschool zo kleiner.

Terug naar boven