OBS Valckesteyn-Noord

Jan van Almondestraat 89 3176 VA Poortugaal

Schoolfoto van OBS Valckesteyn-Noord

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie is overgegaan op een nieuwe manier van wegen van de eindresultaten. Ze bekijken nu welk percentage van de kinderen het basisniveau haalt. Dit niveau wordt 1F genoemd. Daarnaast stelt de overheid per school vast welk percentage het streefniveau (1S/2F) moet halen. De normen voor onze school voor schooljaar 2022-20203 zijn hierbij dat minimaal 80% 1F haalt en 39.5 % 1S/2F. 

Onze school heeft in schooljaar 2022-2023 een score gehaald van 90.6% 1F en 31% 1S/2F.

De resultaten van onze school op 1F niveau zijn ruim boven de norm, de resultaten voor 1S/2F behoeven aandacht. Als school stellen wij als doel om altijd het landelijk gemiddelde te halen. Hiervoor hebben wij verbeteracties ingezet, die in schooljaar 2023-2024 doorgang vinden. Wij streven ernaar met het ingezette verbetertraject de komende jaren stevig onderwijs van goede kwaliteit neer zetten met daarbij passende resultaten. Verbeteracties zijn het invoeren van het directe instructiemodel, ondersteuning en begeleiding van (startende) leerkrachten, extra aandacht voor reken- en leesonderwijs. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar worden er op OBS Valckesteyn Noord diverse methode gebonden toetsen afgenomen. Dit betekent dat, wanneer een blok is afgerond, de kinderen worden getoetst. Aan de hand van deze resultaten plant de leerkracht het onderwijs voor de nieuwe periode. Sommige kinderen kunnen versneld door de leerstof heen en andere krijgen verlengde instructie.

2x per jaar wordt er in de groepen groep 3 t/m groep 8 ook niet-methode gebonden getoetst. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Cito toetsen. Met deze toetsen wordt gekeken of de lesstof ook op de lange termijn door de kinderen wordt beheerst. Tevens worden deze meetmomenten gebruikt om als leerkracht het onderwijs te evalueren. Naar aanleiding van de opbrengsten wordt het onderwijs waar nodig aangepast voor de komende periode. Aanpassen betekent herhalen van de leesstof, remediëren van de lesstof of verrijken van de lesstof.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Overstaproute
Elk jaar stappen in Rotterdam en omgeving ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle scholen in Rotterdam en omgeving, voor basis en voortgezet onderwijs, zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken en volgt de overstaproute.

Naar het voortgezet onderwijs
Gedurende de schoolloopbaan zijn er 3 momenten waarop ouders worden geïnformeerd over de verwachting richting het voortgezet onderwijs. Midden groep 7: indicatie gesprek
Op basis van de tot dan toe behaalde Cito resultaten.
Eind groep 7: voorlopig advies
Een combinatie van Cito resultaten en leerling profiel.

Vanaf het schooljaar 2022-2023
Januari groep 8:
31-01 voorlopig groep 8 advies
Maart groep 8:
uiterlijk 24-03 definitief advies

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een veilige school, waar kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien. Het sociale welbevinden en sociaal gedrag is erg belangrijk om je goed te kunnen redden in de maatschappij. Daarom besteden wij hier veel aandacht aan. Wij gebruiken een methode voor sociale vaardigheden. De leerkracht evalueert regelmatig met de kinderen het gedrag en legt de nadruk op gewenst gedrag. De leerlingen laten nadenken over hun eigen gedrag is daarvan een voorbeeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandig
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven