Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken wij met combinatiegroepen: 1-2, 3-4-5 en 6-7-8. Door de kleinschaligheid van de school is er veel ruimte. We hebben meerdere onderwijsassistenten werkzaam die de leerkrachten ondersteunen in de groepen. De groepen hebben twee lokalen tot hun beschikking, waardoor het mogelijk is om de kinderen les te geven op hun eigen leerjaar.
Valckesteyn-Noord hoort bij het samenwerkingsverband RiBA (Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard). Bij RiBa zijn bijna alle basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs en een school voor speciaal onderwijs in de regio aangesloten. Deze scholen werken samen zodat er voor alle leerlingen passend onderwijs is. Onze school geeft basisondersteuning aan uw kind als uw kind bijvoorbeeld moeite heeft met lezen of rekenen. Soms heeft uw kind extra ondersteuning nodig. Onze school werkt dan samen met swv RiBA zodat uw kind passende extra ondersteuning krijgt. Bij RiBA werken orthopedagogen, psychologen, ambulant ondersteuners en een ouderfunctionaris. Kijk voor meer informatie op swv-riba.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De onderwijsbehoefte van leerlingen is divers en loopt uiteen. Vanuit de gedachte van inclusief onderwijs, willen wij leerlingen passend bedienen in het reguliere onderwijs binnen onze mogelijkheden en grenzen. Onze school heeft een actueel schoolondersteuningsprofiel waarin staat wat wij kunnen bieden aan extra ondersteuning.
Wij willen de samenwerking met SBO/SO verbeteren ten behoefte van tijdige detectie en vlotte overdracht van leerlingen die daar beter op hun plaats zijn. Wij werken actief aan een goed pedagogisch klimaat en ons sociaal veiligheidsbeleid is goed geïmplementeerd.
In het gebouw is een peuterspeelzaal aanwezig (Pinokkio) waarmee wij geregeld samen thema's en activiteiten organiseren en uitvoeren. Hierdoor is de stap van de peuterspeelzaal naar de basisschool minder groot. De leidsters van de Pinokkio hebben een aantal momenten per jaar een gezamenlijke vergadering met de groepsleerkracht en intern begeleider. Ook is er een warme overdracht tussen de leidsters en de leerkracht.
In de groepen 1-2 wordt gewerkt vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Wij ontwikkelen de vaardigheden van de leerling, zoals zelfredzaamheid en zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Om de ontwikkeling van kinderen te volgen worden regelmatig observaties uitgevoerd. Dit wordt gedaan aan de hand van de observatiemethode Kijk! Deze observaties zorgen ervoor dat zaken die opvallen in de ontwikkeling tijdig gesignaleerd worden door de leerkracht en besproken worden met de intern begeleider en ouders.
Voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 bieden wij het Nijntje beweegprogramma aan. Het Nijntje Beweegdiploma is een serie beweeglessen voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Hierbij hebben de kinderen wekelijks speelplezier en tegelijkertijd worden alle essentiële basisvormen van bewegen geleerd. Het is een combinatie van plezier met een flinke dosis gezonde ontwikkeling