Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs gaat uit van het werken in jaarklassen: onze school heeft door het aantal leerlingen 4 jaarklassen en 2 combinatiegroepen. De leerlingen zitten met hun leeftijdsgenoten in één groep. Er zijn echter verschillen in interesse en ontwikkeling van kinderen. Hier proberen we rekening mee te houden door o.a. te differentiëren in de instructie, bij het aanbieden van de leerstof. Sommige kinderen hebben aan een korte instructie genoeg, anderen hebben juist een verlengde instructie nodig.
Jonge kinderen leren op een andere manier en in andere situaties dan oudere kinderen. Jonge kinderen leren op onze school tijdens spelsituaties, gerichte instructie en zelfgekozen activiteiten. Wij willen ons onderwijs afstemmen op de ontwikkelingsbehoeften van het jonge kind. Dat doen wij door zorg te dragen voor een gevarieerd en systematisch aanbod, waar ieder kind op eigen wijze mee werkt. Wij volgen de ontwikkeling van het jonge kind door middel van het leerlingobservatiesysteem KIJK.
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt.
De kleine pauze (10:15 - 10:30 uur) valt onder onderwijstijd.
Minder en meergaafdheid
Leerlingen die extra instructie nodig hebben, krijgen dit van de groepsleerkracht of onderwijsassistent. De groepsleerkracht biedt de extra instructie aan in de klas, de onderwijsassistent biedt deze vaak aan buiten de klas. Wanneer nodig kan een leerling op één of meerdere vakgebieden een eigen leerlijn krijgen.
Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen heeft onze school een plusgroep: de Dolfijngroep. Ons bestuur heeft een bovenschoolse plusgroep voor hoogbegaafde leerlingen die naast de Dolfijngroep nog meer uitdaging nodig hebben: de Delfinogroep.
Gedragsproblematiek
Wij hebben een gedragsspecialist in huis. Zij biedt onder schooltijd onder andere individuele sociale vaardigheidstraining en faalangsttraining als extra zorg aan.
Fysieke beperking
Het schoolgebouw is toegankelijk voor fysiek beperkte en invalide mensen. Het gebouw is drempelvrij en heeft een invalidentoilet.
Voor kinderen met ernstige gehoor- of zichtproblemen wordt per kind naar de behoefte gekeken en de mogelijkheid om hieraan tegemoet te komen.
Dyslexie
Wij bieden leerlingen met dyslectische kenmerken extra ondersteuning aan in de vorm van extra instructie en lesmateriaal. De extra begeleiding wordt gedaan door de onderwijsassistent.
Aanvraag voor een dyslexieverklaring verloopt via 'Zien in de Klas', deze kan pas aangevraagd worden na anderhalf jaar intensieve begeleiding en vastgestelde normen voor de CITO toetsen.
Schoolklimaat
Ouders typeren CBS Eben Haëzer als een school met een prettig open klimaat. Kinderen voelen zich aantoonbaar veilig en gaan over het algemeen met plezier naar school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een van de leerkrachten volgt dit schooljaar de opleiding Reken-coördinator.
De voor- en vroegschoolse educatie wordt geregeld op gemeentelijk niveau. Tijdens het lokale directieoverleg van de gemeente Lopik wordt de voor- en vroegschoolse educatie twee keer per jaar besproken. Jaarlijks organiseert de gemeente Lopik een overleg waarbij de peuterspeelzaal, de kinderdagverblijven en de leerkrachten van de onderbouw betrokken zijn. Er is een goed contact met de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf. Bij plaatsing van de kinderen is er sprake van een warme overdracht, d.w.z. een schriftelijke èn mondelinge overdracht. We beschikken over doorgaande leerlijnen qua aanbod en het educatief handelen is op elkaar afgestemd. De zorg en begeleiding wordt wanneer mogelijk op elkaar afgestemd.