WSKO r-.k basisschool Verburch-hof

De Ruijtbaan 81 2685 RS Poeldijk

  • De school heeft een ruime speelplaats met speeltoestellen, een zandbak, een tafeltennistafel en plek om te voetballen. Voor de jonge kinderen hebben we stepjes en karren.
  • Wij hanteren een continurooster.
Alle kinderen eten in het eigen lokaal onder toezicht van pedagogisch medewerkers van Partou.
  • Er wordt gebruik gemaakt van de principes van samenwerkend leren om zodoende tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen
  • Op de speelplaats hanteren we duidelijke afspraken. Dus lopen de kinderen met de fiets aan de hand naar het hek. Daarna gaan ze fietsend naar huis.
  • We vinden het belangrijk dat kinderen 2x per week gymles krijgen van een vakleerkracht.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar worden alle kinderen getoetst met de volgende toetsen: 

Groep 3 t/m 6: DIA spel, DIA tekst, DIA cijfer, DIA woord, CITO AVI, 

groep 7 en 8: DIA spel, DIA tekst, DIA cijfer, DIA woord, CITO AVI, in groep 7 wordt de CITO entreetoets afgenomen en in groep 8 wordt de DIA Eindtoets afgenomen.

De meest recente toetsgegevens zijn voor ouders ten allen tijde in te zien in het ouderportal van ParnasSys. Van elk kind wordt een digitaal dossier bijgehouden met daarin alle gegevens. Op deze manier kunnen wij de vorderingen van elk kind prima bijhouden. In aanwezigheid van de leerkracht is het dossier natuurlijk door de ouders in te zien.

Als kinderen de basisschool verlaten, blijft het dossier nog vijf jaar bewaard. Na deze vijf jaar wordt het dossier verwijderd.

Na iedere toetsperiode bespreekt de groepsleerkracht de resultaten met de intern begeleider. Bekeken wordt welke kinderen extra aandacht nodig hebben. Natuurlijk hebben wij ook oog voor het welzijn van het kind. Dit is heel moeilijk te toetsen, maar door het observatiesysteem ZIEN (bij de kleuters het observatiesysteem KVM) en gesprekken met het kind, proberen wij een zo goed mogelijk beeld te krijgen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na ongeveer acht jaar basisonderwijs gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben keuze uit vele scholen. Wij proberen hen en hun ouders bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren. 

In groep 8 nemen wij vanaf dit schooljaar de doorstroomtoets af. Voor die tijd heeft onze school al een advies Voortgezet Onderwijs afgegeven. Ons schooladvies wordt gegeven door de leerkracht van uw kind in overleg met de IB-er op basis van de toetsresultaten van DIA van de laatste 3 schooljaren, de werkhouding van de leerling en de resultaten van de methodegebonden toetsen. Wij adviseren kansrijk en onderbouwen ons advies tijdens het schooladviesgesprek. Bij dit gesprek zijn de ouder(s)/verzorger(s) en leerling aanwezig.

Er worden zowel bij ons als op de VO-scholen ouderavonden georganiseerd en de leerlingen kunnen diverse scholen bezoeken.

Hieronder de stappen  van schooladvies tot inschrijving VO.

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Krijgt uw kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit besluit moet goed onderbouwd zijn.

Er is één week waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Na definitieve plaatsing van een leerling op een school voor voortgezet onderwijs, versturen wij naar deze school een onderwijskundig rapport. Dit digitale rapport bevat de nodige gegevens betreffende de schoolloopbaan van een leerling. Ouders krijgen een kopie van dit rapport. In de praktijk is gebleken dat het handig is om de handelingsplannen van de laatste 2 jaar, indien dat relevant is, aan de vervolgschool te sturen. De vervolgscholen kunnen de handelingsplannen ook zelf opvragen. Voor de begeleiding van ouders en kinderen in groep 8 naar hun volgende school hanteren wij ons “Protocol procedure groep 8 schooladvies en Cito”. Alle ouders van leerlingen in groep 8 krijgen dit tijdens de informatieavond in september.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij, als 'De Vreedzame School' willen kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Bij de Vreedzame School horen ook mediatoren. Twee keer per jaar kunnen leerlingen op onze school solliciteren tot mediator en worden daarvoor vervolgens intern opgeleid. Na de training helpen zij tijdens de ochtendpauzes andere leerlingen bij het oplossen van conflicten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • initiatiefrijk
  • zorgzaam
  • betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven