WSKO r-.k basisschool Verburch-hof

De Ruijtbaan 81 2685 RS Poeldijk

  • De school heeft een ruime speelplaats met speeltoestellen, een zandbak, een tafeltennistafel en plek om te voetballen. Voor de jonge kinderen hebben we stepjes en karren.
  • Wij hanteren een continurooster.
Alle kinderen eten in het eigen lokaal onder toezicht van pedagogisch medewerkers van Partou.
  • Er wordt gebruik gemaakt van de principes van samenwerkend leren om zodoende tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen
  • Op de speelplaats hanteren we duidelijke afspraken. Dus lopen de kinderen met de fiets aan de hand naar het hek. Daarna gaan ze fietsend naar huis.
  • We vinden het belangrijk dat kinderen 2x per week gymles krijgen van een vakleerkracht.

Het team

Toelichting van de school

M.b.t. het personeel zien we een evenwichtige leeftijdsopbouw met een gemiddeld lagere leeftijd dan landelijk zichtbaar is.
Ons team bestaat uit 35 personen. Zij zorgen er met elkaar voor dat zo'n 450 leerlingen iedere dag onderwijs krijgen in een leerrijke en veilige omgeving.
Functies: conciërge, secretaresse, onderwijsassistenten, vakleerkrachten bewegingsonderwijs, leerkrachten (waaronder de Intern begeleider en de directie).

Verschillende functies-één doel: goed onderwijs in een veilige, leerrijke en fijne school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen WSKO zijn afspraken gemaakt over hoe te handelen als een leerkracht ziekteverlof heeft.
Stap 1 - Vervanging binnen de eigen school.
Stap 2 - In tijd van nood wordt dat belang nog extra gevoeld. Op het moment dat de eigen extra leerkracht al is ingezet voor ziektevervanging, kan bij collega-scholen geïnformeerd worden of gebruik gemaakt kan worden van hun extra leerkracht;
Stap 3 - Vervanging door parttimers binnen de eigen school;
Stap 4 - Vervanger via een uitzendbureau. WSKO heeft afspraken met speciaal op het onderwijs gerichte uitzendbureaus;
Stap 5 - Inzetten van niet-groepsgebonden leerkrachten;
Stap 6 - Leerlingen verdelen over de groepen. Indien er geen vervanging voorhanden is worden de leerlingen verdeeld. Omdat het verdelen van leerlingen over de groepen tot extra belasting leidt voor leerkrachten en de kwaliteit van ons onderwijs bedreigt, zal het opdelen niet langer dan een dag duren;
Stap 7 - Directeur voor de klas. Indien geen van voorgaande stappen tot het gewenste resultaat leidt, kan de directeur de vervanging voor zijn/haar rekening nemen;
Stap 8 - Leerlingen naar huis. Indien de voorgaande stappen niet hebben geleid tot een situatie waarin de leerlingen kunnen worden opgevangen, overlegt de directeur met het bestuur. Voordat de leerlingen werkelijk naar huis worden gestuurd, dienen ouders/verzorgers tijdig te worden geïnformeerd. In overleg met de ouders/verzorgers wordt er gezocht naar een opvangmogelijkheid voor de kinderen. Kinderen waarvoor thuis geen opvangmogelijk is, dienen op school te worden opgevangen.

Wij doen er alles aan om de lessen doorgang te laten vinden!

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijsinhoud en aanpak burgerschapsonderwijs

Door de nieuwbouwwijken rondom de school is het leerlingenaantal de afgelopen jaren fors gestegen. Op dit moment worden tegenover onze school ook nog woningen gebouwd. Waar voorheen de school midden in het dorp stond en een echte dorpsschool was, zien we nu een verschuiving. De school is ongeveer 15 jaar geleden verhuisd van het centrum van Poeldijk naar de rand van Poeldijk. Mensen die eerst in de stad woonden, verhuizen nu naar Poeldijk. Ook zien we dat mensen die net buiten de grens van Poeldijk wonen, bewust kiezen voor onze school. We merken hierdoor een verandering van populatie. De diversiteit op de school neemt hierdoor toe, zo komen er steeds meer kinderen met een andere (culturele) achtergrond bij ons op school. Dit schept extra kansen om aandacht te besteden aan burgerschap in de klas. Door de verhuizingen stromen nieuwe leerlingen niet alleen in wanneer ze vier jaar zijn, ook in andere groepen worden regelmatig nieuwe leerlingen geplaatst. Dit heeft consequenties voor de groepsdynamiek. Steeds opnieuw gaan kinderen op zoek naar hun plek binnen de groep.

Aan de hand van een vragenlijst onder de teamleden kwam naar voren, dat burgerschapsonderwijs al voor een groot gedeelte in samenhang wordt aangeboden in ons onderwijs. Tijdens een studiedag zijn de collega’s met elkaar in gesprek gegaan. Er is een risicoanalyse gemaakt, we hebben met elkaar besproken wat onze visie op burgerschap is en we hebben nagedacht over school specifieke doelen. Hieronder worden de belangrijkste activiteiten beschreven die wij uitvoeren op het gebied van burgerschap, in willekeurige volgorde. Naar aanleiding van onze inventarisatie van de activiteiten die wij doen, hebben wij een leerplan opgesteld aan de hand van de bouwstenen van burgerschap .

Vreedzame School

De Vreedzame School is een lesprogramma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het lesprogramma schenkt aandacht aan: eigen identiteitsontwikkeling, sociale normen en waarden (zoals beschreven in de schoolgrondwet) positieve conflictoplossing en respect voor alle vormen van diversiteit .Een belangrijk onderdeel van de Vreedzame School is het helpen vormgeven van de school tot een oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie.

Mediatoren

Onze school werkt met leerlingmediatoren. Leerlingmediatie is een onderdeel van de Vreedzame School. De kinderen leren zo dat ze zelf medeverantwoordelijk zijn voor het klimaat op school. Aan het begin van het schooljaar kunnen de leerlingen van de groepen 6 en 7 solliciteren naar de rol van mediator. Ze worden door collega’s opgeleid tot mediator en worden ingezet tijdens de pauze van 10.30 uur. 

Leerlingenraad

Om de betrokkenheid van de leerlingen in de groep en in de school te vergroten hebben we een leerlingenraad aangesteld. Leerlingparticipatie is ook een onderdeel van de Vreedzame School, dit heeft tot doel dat de kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. Kinderen van de groepen 5 t/m 8 kunnen zich verkiesbaar stellen. De kinderen die in de leerlingenraad willen, geven in hun groep een presentatie waarbij zij laten zien wie zij “zijn” en waar ze voor staan. Na de presentaties vindt een verkiezing plaats, de winnaar neemt zitting in de leerlingenraad. In de leerlingenraad komen verschillende onderwerpen aan de orde, zoals Beweegwijs en goede doelen.

Trefwoord

Wij zijn een katholieke basisschool en willen onze leerlingen de normen en waarden van de christelijke cultuur meegeven. Bij ons is iedereen welkom, ongeacht zijn/haar achtergrond. Voor levensbeschouwelijke vorming gebruiken wij de methode Trefwoord. Aan de hand van verhalen uit verschillende tradities en uit eigentijdse verhalen wordt met de kinderen nagedacht over levensvragen. Trefwoord is een methode die kinderen wil uitdagen zelf keuzes te maken voor hun handelen en het wil hen inspireren tot het aanzetten tot het nadenken over verschillende onderwerpen. 

SpeelRijk

SpeelRijk is een lokaal dat volledig is ingericht met rijke hoeken. De leerlingen van de groepen 1-2 maken hier dagelijks gebruik van. De leerlingen van de groepen 3 en 4 gaan één keer per week naar SpeelRijk. De kinderen hebben vrije keus in het kiezen van de hoek, wel dienen ze hierbij rekening te houden met hun medeleerlingen. Ze leren ook dat er regels zijn en waarom ze zich hieraan moeten houden.In de groepen 1 t/m 4 wordt thematisch gewerkt. De hoeken in SpeelrRijk worden elk thema anders ingericht, De hoeken zijn gebaseerd op de acht Meervoudige Intelligenties (Gardner). 

4xWijzer

Wij hebben geen methode voor wereldoriëntatie, Wij werken met de werkwijze van 4xWijzer. In de middagen worden bij ons op school geschiedenis-, natuur- en wereldthema’s aangeboden.  De kinderen hebben bij deze werkwijze de mogelijkheid zelf te kiezen hoe ze met het thema aan de slag willen gaan. Ze kunnen kiezen uit verschillende opdrachten die gebaseerd zijn op de theorie van de  acht Meervoudige Intelligenties. Zo worden de kinderen eigenaar van hun eigen leerproces.

Beweeg Wijs 

Afgelopen schooljaar zijn we gestart met het implementeren van Beweegwijs. Door spellen op het schoolplein gestructureerd aan te bieden, willen wij zorgen voor een veilige speelomgeving voor elk kind. De spellen worden aangeboden volgens de kleurenmethodiek van gedragsdeskundige Erik Boot,. Het schoolplein is opgedeeld in verschillende kleurenzones. Bij elke kleur horen andere gedragsregels. De kinderen zelf een zone waar ze willen spelen. Door Beweeg Wijs te introduceren zorgen wij voor een rijke speelomgeving en hopen wij het speelplezier te vergroten en de conflictsituaties te verminderen.

Jeugdjournaal en de Dag Vandaag

Aan de hand van actuele gebeurtenissen maken de kinderen kennis met maatschappelijkethema’s als duurzaamheid, mediawijsheid, vrijheid, democratie en kinderrechten. De onderwerpen die aan de orde komen, kunnen een aanleiding zijn voor een groepsgesprek.

Seksuele vorming

Wij hebben een lesprogramma voor de groepen 1 t/m 8 samengesteld uit het lespakket “Kriebels in je buik”.  De lessen sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Tijdens deze lessen komen onder andere de seksuele weerbaarheid, lichamelijke ontwikkeling en het zelfbeeld aan de orde. 

Mediawijsheid

Elk jaar wordt de week van de mediawijsheid georganiseerd. Als school doen wij hieraan mee. Er staat steeds een ander onderwerp centraal. Afgelopen jaar was het thema “like and cancel”, dit  ging over het stimuleren van prosociaal gedrag online.De groepen 1/2 doen mee met de media ukkie dagen. Digitale media is niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Tijdens de media ukkie dagen besteden we extra aandacht aan het veilig en gezond gebruiken van digitale media. Ook de ouders worden hierbij betrokken.De groepen 7 en 8 doen ook jaarlijks mee aan de Mediamasters. Dit is een digitaal spel dat gaat over de kansen en gevaren van (digitale) media.

Westland Natuur en Techniekweb

Wij hebben ons aangesloten bij het WNT-web.  Dit web biedt onder andere lessen en excursies aan over duurzaamheid en duurzame techniek.

Westland Cultuurweb

Westland Cultuurweb biedt verschillende faciliteiten aan. Wij maken gebruik van Kunstpracht, dit is een programma dat kinderen in aanraking wil brengen met cultuurbeleving. Het kan een voorstelling of een bezoek aan een museum zijn. Door ervaringen en verwonderingen kunnen de kinderen een open blik op de wereld ontwikkelen. De komende jaren zullen we ook gebruik gaan maken van Kunstkracht en het Erfgoedlokaal. De ICC-ers zullen in samenspraak met Westland Cultuurweb een programma voor de groepen 1 t/m 8 ontwikkelen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Bij binnenkomst in het “stam”lokaal gaan de kinderen zelfstandig aan de slag. De leerkracht werkt op dat moment met een groepje kinderen aan de instructietafel. Tijdens de kleine kring worden kinderen op hun eigen niveau uitgedaagd. De werkles vindt plaats met het gedachtegoed van SpeelRijk. In FröbelRijk, CreaRijk, BouwRijk, TaalRijk, RekenRijk, FantasieRijk en DigiRijk zijn de hoeken zo ingericht dat de kinderen uitgedaagd worden zich verder te ontwikkelen. Tijdens de werkles spelen/werken de leerkrachten met de kinderen in de hoeken. Wanneer we een leerling op een bepaald gebied willen uitdagen, “nodigen” we hem/haar uit mee te spelen in een specifieke hoek.

Bij het kiezen van activiteiten wordt een planbord gehanteerd. In Speelrijk werken we samen met een andere groep, d.w.z. dat de kinderen uit twee kleutergroepen tegelijk in het lokaal aanwezig zijn. In de kring dagen we de kinderen uit om zich verder te ontwikkelen in hun spel. Daarnaast worden in de kring diverse taal- en rekenactiviteiten aangeboden. In de speelzaal hebben we klim- en klautermateriaal en buiten zijn er voor de kinderen diverse karren, fietsen, scheppen, loopklossen e.d.. Door een kind in een omgeving te zetten die uitdaagt, wordt het kind geprikkeld om allerlei nieuwe ervaringen op te doen.

Lezen

In de kleutergroepen zijn allerlei materialen aanwezig die met letters te maken hebben. Als kinderen daar behoefte aan hebben, kunnen ze daar al spelenderwijs mee kennis maken. In de kleutergroepen oefenen we vooral de leesvoorwaarden. Dit zijn vaardigheden die kinderen nodig hebben om zich het leesproces eigen te kunnen maken. De oefeningen worden m.b.v. de handpoppen van Villa Letterpret aangeboden. Zo maken de kinderen onder andere kennis met Arie de Letterkanarie, Tijm Rijm en Hak en Plak. Bewust leren lezen gebeurt vooral in groep drie, hier start het aanvankelijk leesproces.

In de kleuterperiode houden we de vorderingen van alle leerlingen bij d.m.v. observaties en sluiten we ons onderwijsaanbod daarop aan.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat leren de kinderen op de Verburch-hof?

In de kleutergroepen oefenen we de leesvoorwaarden. Bewust leren lezen gebeurt vooral in groep 3, hier start het aanvankelijk leesproces met de methode Veilig Leren Lezen. Als de eerste beginselen onder de knie zijn, wordt verder gewerkt in groep 4 t/m 8 aan technisch lezen en begrijpend/studerend lezen. met de methode Estafette

'Als de kinderen de woorden goed schrijven, zijn ze goed in taal.’ Zo wordt in het algemeen over taal gedacht. Voor ons is de spelling maar één van de onderdelen van taal. We doen oefeningen met de kinderen op het gebied van: spreken, kringgesprek, spreekbeurt, met nieuwe woorden zinnen maken, een interview houden, verslag uitbrengen, luisteren naar andere kinderen. Speling is een houding om goed te kunnen schrijven. Schrijf ik de woorden goed? Welke spellingregels zijn er? Verder hebben we het over werkwoordspelling, stellen (zelf verzonnen verhaaltjes schrijven), een menukaart maken, een begonnen verhaal afmaken, grammatica, persoonsvorm, onderwerp, lidwoorden, zelfstandig naamwoorden en woordenschat. Wat betekenen de woorden? Zie ik verbanden tussen woorden? We gebruiken hiervoor de methode Taalactief.

In de groepen 6 t/m 8 groepen wordt aandacht besteed aan de Engels taal en hanteren we een actuele lesmethode. Op deze manier wordt de leerlingen de basiskennis van het Engels bijgebracht. Dit wordt getoetst d.m.v. de toetsen uit de methode. Ook van Engels staan de resultaten op het rapport. Het cijfer omvat zowel de mondelinge als de schriftelijke vaardigheid. Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe methode. We streven ernaar na de kerstvakantie met de nieuwe methode te starten. We werken met een actuele (digitale) methode: Groove Me

In een tijd van automatisering ondergaat het rekenonderwijs snelle veranderingen. Een computer en een rekenmachine zijn ons niet vreemd. Hoe de kinderen aan de uitkomst komen, wordt belangrijker dan de uitkomst zelf. Het is belangrijk dat kinderen inzicht hebben en krijgen in hoe rekenproblemen opgelost kunnen worden. Natuurlijk moeten de kinderen de tafels goed kennen en weten hoe ze onder elkaar moeten optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Maar met getallen van tien cijfers voor de komma en vijf erachter hoeft het niet meer. We hebben dan de gelegenheid om met de kinderen te werken aan rekenverhalen “uit de praktijk”. We vertellen bijv. een verhaal over een bezoek aan een dierentuin en gaan dan aan het rekenen. Wat zijn de entreeprijzen? Iedereen krijgt een ijsje. Hoeveel kost dat ? Aan het eind van de dag gaan we pannenkoeken eten. Grote porties en kleine porties. Wat moeten we betalen?

De methodes die we gebruiken zijn Pluspunt (groepen 3 en 4) en Snappet (groepen 5 t/m 8

Wij vatten aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, techniek en verkeer ook wel samen onder de term "wereldoriëntatie”. Dit is niet alleen een vakterm, maar hij geeft ook aan wat we met deze vakken willen: het ontdekken van de wereld om ons heen. Hiervoor gebruiken we “Vierkeer wijzer” als methode. We werken thematisch en zijn ervan overtuigd dat op deze manier de kinderen zich de lesstof beter eigen zullen maken. Ook leren ze, doordat we de vakken integreren, verbanden leggen. De wereld en de maatschappij veranderen snel, dit vraagt andere vaardigheden van de kinderen. Denkt u hierbij aan digitale vaardigheden, onderzoeken, ontwerpen en presenteren (dit zijn voorbeelden van de 21e eeuwse vaardigheden). Tijdens de lessen van wereldoriëntatie werken we groepsoverstijgend, zodat kinderen ook goed leren samenwerken. Ondanks dat we nu allemaal Google Maps hebben op onze telefoon, vinden wij het nog steeds belangrijk dat de kinderen hun algemene kennis vergroten. Hierbij hoort naar onze mening ook het leren van topografie. Wel vinden wij het belangrijk dat de topografie meegenomen wordt in het thematische aanbod, zodat de kinderen hierbij ook verbanden kunnen leggen. De topografie zal getoetst worden. De overige kennis die de kinderen opdoen tijdens de lessen zullen vastgelegd worden in een portfolio.

Bij de verkeerslessen worden niet alleen de verkeersregels aangeleerd, maar wordt met de kinderen tevens gesproken over hun gedrag in het verkeer. In groep 7 doen alle kinderen mee aan het landelijk verkeersexamen. Hiervoor gebruiken we de Verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland.

Behalve dat we de kinderen veel vertellen, vinden we het belangrijk, dat ze weten hoe en waar ze iets op kunnen zoeken. We hebben op school een schoolbibliotheek waarin ook informatieve boeken staan. We leren de kinderen hoe ze informatie kunnen opzoeken in boeken en op de computer. M.b.v. boeken en de computer maken de kinderen vanaf groep 6 een werkstuk of bijvoorbeeld een muurkrant. Ook leren de kinderen presenteren.

De chromebook is aardig ingeburgerd bij ons op school. De groepen 3 t/m 8 beschikken over chromebooks. Daarnaast zijn alle groepen uitgerust met een digitaal schoolbord. De kleutergroepen hebben de beschikking over een aantal I-pads. Deze I-pads worden ook ingezet in de afzonderlijke hoeken in Speelrijk. Zo kunnen de kinderen in Fantasierijk een stukje filmen, inTaalrijk kunnen ze met klanken en letters op de tablet aan de slag. In alle groepen wordt gewerkt volgens het internetprotocol. Hierin staat beschreven hoe met internet omgegaan moet worden. Dit internetprotocol ligt ter inzage op school. Uiteraard wordt de software gebruikt die bij de verschillende methodes hoort.

De overige vakken die op het activiteitenplan staan zijn: muziek, drama, dans, catechese, tekenen, techniek, handvaardigheid en bewegingsonderwijs. De vakken muziek, drama en dans vatten we samen onder de term ‘expressie’. Voor de vakken die te maken hebben met cultuur en expressie, techniek en koken hebben we CultuurRijk ingevoerd. Voor bewegingsonderwijs hebben wij een vakleerkracht. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week een gymles van 45 minuten. De kinderen worden voor deze vakken naast een beoordeling op resultaat ook beoordeeld op enthousiasme. De leerlingen van de groepen 4 t/m 8 douchen na de gymles. Hierbij wordt geen zeep of shampoo gebruikt. De kinderen van de groepen 1-2 krijgen 1x per week les in de grote gymzaal van de vakleerkracht. De andere gymlessen van deze groepen worden door de groepsleerkracht gegeven in de speelzaal. 

De leerlingen van groep 8 krijgen gedurende 13 weken les van twee instructeurs van de EHBO-vereniging Westland. Theorie en praktijk worden geoefend en na deze weken kunnen de kinderen het Jeugd EHBO-diploma halen. De lessen starten in de tweede helft van het schooljaar.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Verburch-hof heeft veel aandacht voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning. Zo heeft de school één dag per week vrijgemaakt voor BreinRijk. In dit rijk krijgen leerlingen die meer- en/of hoogbegaafd zijn, uitdagende opdrachten en werken zij samen met gelijkgestemden.

Leerlingen die niet voldoende hebben aan de basisondersteuning, krijgen (extra) pre- of remedial teaching door de onderwijsassistenten. Deze ondersteuning vindt plaats in groepjes van ongeveer 4 leerlingen. De onderwijsassistenten zullen de kinderen, die extra ondersteuning nodig hebben op een bepaald vakgebied, verder helpen. De plannen voor deze ondersteuning worden door de onderwijsassistent in overleg met de eigen leerkracht gemaakt. 

In de meeste gevallen doorlopen kinderen de school zonder problemen, maar soms gaat het (tijdelijk) wat minder goed. In dat geval overleggen school en ouders samen wat de oorzaak is en wat er nodig is om een kind weer verder te helpen. Meestal komen de school en de ouders tot een aanpak die werkt en gaat het al snel weer beter met het kind. Maar soms lukt dat niet. Dan is het belangrijk dat er "hulptroepen" kunnen worden ingeroepen. In dat geval kan een kind besproken worden in het school ondersteuningsteam (SOT) van de school. Een ondersteuningsteam biedt 'overleg op maat'. Per situatie wordt gekeken wie er uitgenodigd worden. Ouders zijn aanwezig indien noodzakelijk. Indien de ouders niet aanwezig (kunnen) zijn is de leerkracht verantwoordelijk voor de informatieoverdracht. Aan het eind van de bespreking wordt afgesproken wie actie onderneemt en wanneer. Ook wordt afgesproken wie er voor zorgt dat afspraken worden nagekomen. In de volgende bespreking wordt teruggekoppeld of de afgesproken acties zijn uitgevoerd en welke resultaten deze voor het kind hebben gehad. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben besloten om komend schooljaar o.a. te werken aan:

- Opbrengstgericht werken: het werken aan de verdere verbetering van de tussen– en eindresultaten. De leerkrachten analyseren de toets gegevens en verbinden hier concrete acties aan. 

- We gaan verder met het structureel aanbieden van lessen/workshops voor meer- en hoogbegaafde leerlingen;

- Leesonderwijs: het verhogen van de resultaten van het leesonderwijs door ons specifiek te richten op boekpromotie en leesmotivatie

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als uw kind bijna drie jaar en tien maanden oud is, ontvangt u van ons een uitnodiging om langs te komen om wat afspraken te maken. Deze uitnodiging, die via de e-mail wordt verstuurd, bevat ook een intakevragenlijst, waarvan wij het fijn vinden als u deze ingevuld terug mailt, voordat het intakegesprek plaatsvindt. Tijdens het intakegesprek maken de ouders/verzorgers kennis met de leerkracht(en). De intakevragenlijst wordt besproken en er worden wenafspraken gemaakt. De nieuwe leerling(en) worden in het kort wegwijs gemaakt op school, zodat de eerste spanning eraf is. 

Terug naar boven