WSKO Basisschool De Nieuwe Weg

Bernardolaan 18 2685 WB Poeldijk

  • Op De Nieuwe Weg word je (h)erkend en mag je zijn en worden wie je bent.
  • We hebben een ruim schoolplein met een uitdagend speeltoestel. Met stoepkrijt bieden we iedere week nieuwe spellen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat de opbrengsten van het onderwijs op WSKO De Nieuwe Weg hoog zijn. Om die reden werken wij opbrengstgericht. Dit houdt in, dat wij het leerlingvolgsysteem van Cito en de methodetoetsresultaten inzetten om de kwaliteit van het onderwijs op individueel, groeps- en schoolniveau te monitoren, te beoordelen en te verbeteren. We beklijken de resultaten gezamenlijk in het team en bespreken suggesties voor verbetering van ons onderwijs met elkaar. Hierdoor blijven wij professionaliseren!

Echter, opbrengstgericht werken is een middel, geen doel. Het doel blijft altijd dat uw kind zich veilig voelt, zich optimaal ontwikkelt en een stevige basis meekrijgt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd op kind-, groeps- en schoolniveau. Op basis van de analyse worden individuele handelingsplannen, groepsplannen en schoolplannen opgesteld. De toetsen hebben als belangrijkste doel om het onderwijs te kunnen verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

BASIS ADVIESROUTE

Pre-advies / Voortgangsgesprek

De praktijk wijst uit dat het goed is om met ouders, leerling en leerkracht al in een eerder stadium dan groep 8 over de richting van het Schooladvies met elkaar in gesprek te gaan. Vanaf groep 6 wordt het uitstroomprofiel richting het VO-advies in ouder- en kindgesprek al gegeven. Bij de totstandkoming van dit advies wordt gekeken naar de scores op de LVS-toetsen en methodegebonden toetsen van de laatste jaren. Daarnaast kijkt de school bij het bepalen van het advies zeker ook naar zaken als werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, executieve functies en eventuele intelligentieonderzoeken van de leerling. Een pre-advies komt tot stand na overleg met directeur, intern begeleider en eventueel leerkrachten uit een eerdere groep. Uit dit gesprek volgen waar nodig doelen waar de leerling de komende tijd aan gaat werken om de overstap naar het voortgezet onderwijs nog makkelijker te maken.

Voorlopig Schooladvies

In groep 8 krijgt de leerling in de periode 10-31 januari 2024 een Voorlopig Schooladvies. Deze periode is landelijk vastgesteld. Ook dit advies komt tot stand na overleg met directeur, intern begeleider en (indien mogelijk) leerkracht(en) groep 7. Sommige scholen kiezen ervoor rond november in groep 8 nog een tussentijds advies toe te kennen, meestal naar aanleiding van een extra meetmoment in de vorm van een NIO-toets, drempeltoets, CITO B8, ADIT-toets of andere toets. Het bepalen van de naam van dit advies is aan de school zelf.

Doorstroomtoets

De leerling maakt in de periode van 1-13 februari 2024 de Doorstroomtoets. Deze vervangt de Eindtoets, die tot nu toe kort voor de meivakantie werd afgenomen. De Doorstroomtoets is een extra objectief meetmoment voor de overstap naar het VO. Hiervan volgt 15 maart de uitslag. 

Definitief Schooladvies

Wanneer het advies dat uit de Doorstroomtoets komt, hoger uitvalt dan het Voorlopig Schooladvies, is de school verplicht het advies te heroverwegen en eventueel op te hogen. Er wordt gekeken in het belang van de leerling of er redenen zijn om dit wel/niet te doen. In andere gevallen blijft het Voorlopig Schooladvies staan. De school stelt hierna het Definitief Schooladvies vast. Uiterlijk 24 maart wordt dit advies met ouders en leerlingen gedeeld en in een gesprek toegelicht.

Aanmelding

Ouders krijgen nu van 25 t/m 31 maart (1 week!!!) de gelegenheid om hun kind aan te melden bij een VO-school. Zij ontvangen uiterlijk 15 mei bericht van de VO-school als de leerling ook daadwerkelijk geplaatst is. In mei en juni volgt er nog een warme overdracht tussen de basisschool en de nieuwe VO-school om de leerbehoeften van de leerlingen zo goed mogelijk over te dragen.Verdere informatie over richtlijnen bij het tot stand komen van een schooladvies, vindt u via onderstaande link: https://www.slo.nl/thema/meer/handreiking-schooladvisering/handreiking

Kansrijk adviseren

Op De Nieuwe Weg adviseren we kansrijk. Dat wil zeggen dat we in samenspraak met ouder en kind toewerken naar een advies dat passend is bij een kind en wat een kind kansen biedt voor de toekomst. Vanaf groep 6 wordt zowel ouder als kind meegenomen in dit proces. Zo kan er gezamenlijk toegewerkt worden naar een breed gedragen advies. Uiteindelijk blijft het een schooladvies, dus zal de school de advisering verzorgen. Toch blijft het ons doel om dit advies gezamenlijk te dragen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Nieuwe Weg is de fijne sfeer al voelbaar bij binnenkomst. Deze eerste indruk is wat ons betreft veelzeggend.

- Bij welke kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen moet de school aansluiten?

Een leerling leert niet alleen individueel, in een schrift aan een tafel. Leren doe je samen, gevarieerd tussen zittend en bewegend en zelfstandig. Door een gevarieerd aanbod kunnen we aan meer behoeften van kinderen voldoen. Ook het meubilair is hierop afgestemd. Kinderen kunnen zowel zittend als staand aan het werk.

- Waaraan moet de school extra aandacht schenken?

De eenduidigheid in de benadering van kinderen zou de kracht van een school moeten zijn. Toch is dit vaak de valkuil van scholen. Wij gebruiken de ORKA methode van groep 1/2 t/m groep 8. Iedere leerkracht is verschillend, maar deze benadering is de rode draad in het handelen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Samenwerking
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven