In de schoolplanperiode 2024-2027 werken we met elkaar aan een drietal pijlers. Jaarlijks worden de doelen per schooljaar nader gespecificeerd in ons jaarplan, dat ter inzage ligt op de Johannesschool.
Pijler 1: Werkplezier en werkgeluk
Werken aan tevredenheid en werkplezier van alle teamleden
Alle medewerkers van SKOP gaan met plezier náár het werk en hebben plezier ín het werk. Bij SKOP ervaren de medewerkers een hoge mate van tevredenheid en werkplezier en zetten we blijvend in op het ervaren van werkgeluk op de werkvloer. SKOP wordt gezien als een aantrekkelijk werkgever, waar je gezien en gehoord wordt en van waarde bent. Samen met de andere scholen van SKOP zetten wij de komende jaren in op het werkgeluk van onze personeelsleden. We doen dit in samenwerking met DOES adviesgroep. Met behulp van het DOES model krijgen wij inzicht in de wijze waarop je invloed kunt uitoefenen op het individuele werkgeluk en het teamgeluk.
Verminderen van werkdruk; balans tussen wat moet en mag
In de schoolplanperiode 2019-2023 hebben we op de Johannesschool gewerkt aan het verminderen van de werkdruk. Dit hebben we gedaan met als leidraad het boek ‘En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen’. We hebben de kwaliteitsaanpak van de Johannesschool herijkt, om onze energie nog beter te kunnen richten op het primaire proces en het ervaren gevoel van werkdruk te verlagen. Komende schoolplanperiode zullen we de bestaande kwaliteitskaarten jaarlijks blijven evalueren en herijken en bepalen voor welke waardevolle processen in de school we nog meer een kwaliteitskaart willen maken
Begeleiding en ondersteuning
Duurzaam begeleiden, ontwikkelen en coachen van onze medewerkers
Om onze medewerkers te blijven boeien en hen aan ons te binden is een goede begeleiding en ondersteuning van groot belang. De aanwezige schoolopleider bij ons op school speelt bij deze begeleiding en ondersteuning een belangrijke rol. In de komende planperiode zullen we ons nog meer gaan richten op de begeleiding, ontwikkeling en coaching van onze medewerkers. Daarbij zetten we onze intern opgeleide beeldcoaches in en maken we jaarlijks een plan waarbij we aangeven hoe we beeldcoaching inzetten voor het leren van en met elkaar.
Professionaliseren – Leren van en met elkaar
Werken aan professionaliserings- en doorgroeimogelijkheden van alle teamleden
Om medewerkers de kans te bieden zich blijvend te kunnen professionaliseren en ontwikkelen, is er ook de komende planperiode voor alle medewerkers een professionaliseringsaanbod in het SKOP Leerhuis. Daarnaast blijven we inzetten op de verdere ontwikkeling van de lerende netwerken met de leerkrachten van de vijf scholen binnen SKOP. Daarnaast willen we met het team werken aan professionele groei voor de verdere schoolontwikkeling.
Pijler 2: De Inhoud van ons vak en ons onderwijs
Pedagogisch klimaat
Voortzetten van ons krachtig pedagogisch klimaat met de inzet van de Superheldenaanpak
Groepsprocessen blijven altijd in beweging en de ‘storming and forming fase’ wordt telkens opnieuw doorlopen. Dit maakt dat we samen met de kinderen willen blijven werken aan een positief (werk)klimaat, taakgerichtheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
In 2019 hebben we schoolbreed de Superheldenaanpak ingevoerd. Deze aanpak staat voor training van kinderen én de leerkracht. De Superhelden worden gebruikt om keuzes te trainen: wat kun je zelf doen en wat kun je voor een ander doen? Hoe kun je als leerkracht kinderen coachen de goede keuze te maken? Hoe kun je kinderen verantwoordelijkheid laten nemen? Hoe kun je kinderen als groep laten samenwerken? Hoe kun je de sfeer in de klas verbeteren?
De Superheldenaanpak traint leerkrachten om hun leerlingen te coachen een superheld te kiezen, waardoor de kinderen zelfstandig conflicten kunnen oplossen. Verder leren de leerkrachten gedragsinstructies uit te spreken, zodat elk gedrag van kinderen een keuze wordt.
De Superheldenaanpak is inmiddels krachtig geborgd en zichtbaar in de school, met positieve resultaten ten aanzien van het pedagogisch klimaat. Daarom kiezen we voor de voortzetting van de Superheldenaanpak. Nieuwe leerkrachten volgen binnen drie maanden na aanvang contract de Superheldentraining. Alle leerkrachten worden jaarlijks zowel in- als extern begeleid bij de inzet van de aanpak; extern door trainer Rino Vijverberg en intern door de coördinator Superheldenaanpak.
Basisvaardigheden
Verdere borging van de doorgaande lijn technisch lezen en rekenen
Op de Johannesschool wordt al sinds 2021 gewerkt aan het nóg sterker maken van het leesonderwijs. Want goed leren lezen op school, is het grootste cadeau dat je een kind kunt geven, het is als het ware een ticket naar de toekomst. Alles wat je later leert, naar welke middelbare school je ook gaat en wat je later ook wilt worden: alles leunt op het goed kunnen lezen. In januari 2021 zijn we gestart met een traject voor de verbetering van ons onderwijs technisch lezen, onder leiding van Marita Eskes van Expertis Onderwijsadviseurs. Het traject heeft zijn vruchten afgeworpen; de aanpak én de resultaten van het technisch lezen zijn verbeterd. Komende schoolplanperiode gaan we de aanpak en doorgaande lijn verdiepen en mogelijk verder uitbreiden naar begrijpend lezen, wederom in samenwerking met Marita Eskes.
Begin schooljaar 2022-2023 hebben we de rekenmethode ‘Getal en Ruimte Junior’ ingevoerd. In de komende schoolplanperiode zullen we werken aan de verdere borging van de aanpak en doorgaande lijn van deze methode.
Het geven van instructie volgens Expliciete Directe Instructie
De leerkracht doet er toe en de kern van ons onderwijs ligt in het geven van goede lessen. In januari 2021 zijn we bij het verbeteringstraject voor technisch lezen gestart met de EDI-didactiek. Komende schoolplanperiode zullen we deze didactiek vanuit ons leesonderwijs verder vertalen naar rekenen, taal en spelling. Dit doen we onder leiding van onderwijsadviseur Marita Eskes.
Verder verbeteren van de leerlingresultaten
De resultaten van het onderwijs bij ons op school blijven we monitoren, middels de cyclus die opgenomen is in de kwaliteitskalender van SKOP. We formuleren onze eigen ambities ten aanzien van de opbrengsten, waarbij het uitgangspunt is hoge verwachtingen te hebben van alle leerlingen. We hebben de ambitie dat al onze leerlingen bij het verlaten van onze school tenminste het uitstroomniveau van 1F behaald hebben. Met hierbij hoge verwachtingen ten aanzien van het referentieniveau 2F (bij taal) en 1S (bij rekenen).
Implementatie van nieuwe methode wereldoriëntatie en Engels
Nieuwe methode wereldoriëntatie: Naut, Meander en Brandaan
Met ingang van het schooljaar ’23-24 stappen we voor het vak wereldoriëntatie over op de methode Naut, Meander en Brandaan. Onze oude methode 'Blink Wereld geïntegreerd' voldeed niet meer aan onze wensen. Leerkrachten en leerlingen misten bij de kennislessen de samenhang tussen de lessen en een goed overzicht in de tijdlijn ontbrak. Naut, Meander en Brandaan biedt natuur-en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis los aan en heeft een logische samenhang tussen de lessen. Daarnaast is er aandacht voor het toepassen van kennis in opdrachten waarbij de 21e eeuwse vaardigheden worden geoefend. Na de implementatie in het schooljaar ’23-’24 wordt de methode gedurende de schoolplanperiode verder geborgd.
Nieuwe methode Engels: Blink Engels
Met ingang van het schooljaar ’23-‘24 gaan we werken met een nieuwe methode voor Engels: Blink Engels. Deze methode heeft een duidelijke leerlijn van groep 1 t/m 8 en biedt volop mogelijkheden om gedifferentieerd te werken. Blink Engels biedt niet alleen veel materiaal en leerstof aan, maar de methode spreekt de kinderen erg aan, mede dankzij het gebruik van moderne liedjes. Na de implementatie in het schooljaar ’23-’24 wordt de methode gedurende de schoolplanperiode verder geborgd.
Visieontwikkeling op het jonge kind
Het onderwijs aan het jonge kind heeft de afgelopen jaren een afwisseling aan inzichten doorgemaakt. Van spelen naar leren, van leren naar spelen. Bij SKOP vinden wij het van belang dat we de komende jaren inzetten op het vanuit SKOP gezamenlijk verwoorden van een heldere visie op de ontwikkeling van het jonge kind, waarna iedere school autonoom is in hoe zij deze visie op de school invulling geeft.
Bij ons op school gaan we de komende planperiode in gesprek over de wijze waarop wij het onderwijs aan het jonge kind vormgeven en welke aspecten we hierbij van belang vinden. De aanwezige expertise op de vijf SKOP-scholen is hierbij essentieel en kan leiden tot een gemeenschappelijke visie op de ontwikkeling van het jonge kind bij ons op school én bij SKOP.
Digitale geletterdheid
In het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart met de methode Basicly voor digitale geletterdheid. We zijn gestart met de leerlijn Mediawijsheid. In het schooljaar 2022-2023 hebben we de leerlijn ICT-vaardigheden toegevoegd. Aan het einde van de schoolplanperiode zullen ook de lessen van de leerlijnen informatievaardigheden en computational thinking gegeven worden. Gedurende de schoolplanperiode bekijken we wat het gewenste tempo is voor de implementatie.
Burgerschap
Kinderen begeleiden op hun weg naar volwassenheid zien wij als één van de belangrijkste taken van ons onderwijs. We zien de Johannesschool als een mini-maatschappij waar de kinderen met elkaar oefenen voor later. Daarbij stellen we ons als team regelmatig de vraag: hoe willen we dat kinderen functioneren in deze maatschappij in het klein -als oefening voor later- en welke handvatten hebben ze daarbij nodig?
In de schoolplanperiode bepalen we onze visie op burgerschap én geven we inhoud en uitvoering aan onze visie. We doen dit aan de hand van de vraag 'Welke kennis, vaardigheden en houding hebben onze leerlingen nodig om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving?'
Duurzaamheid
We leren de kinderen bij ons op school wat duurzaamheid is en op welke wijze ze hier zelf aan kunnen bijdragen. Wat de kinderen vandaag immers doen, heeft gevolgen voor alles en iedereen die nu en in de toekomst op onze aarde leven. Als kinderen dát beseffen, begrijpen zij waarschijnlijk ook beter waaróm die kraan op tijd uit moet en waaróm je beter geen plastic waterflesje kunt kopen maar wel een duurzaam alternatief.
Op de Johannesschool besteden we al enkele jaren aandacht aan de Nationale Kraanwaterdag, Warme Truiendag en het jaarlijks Opschonen van de wijk. Ook krijgen nieuwe leerlingen vanuit school een Dopper, om het dagelijks drinken van water tijdens de pauzemomenten te stimuleren. Daarnaast scheiden we papier-, PMD- en restafval. Naast de voortzetting van deze activiteiten bekijken we de komende schoolplanperiode op welke manieren we verder aandacht willen en kunnen besteden aan duurzaamheid.
Pijler 3: De agenda van de toekomst
Groei leerlingaantal
De laatste leerlingenprognoses van de gemeente Pijnacker-Nootdorp laten zien dat er vooral in de wijken Keijzershof en Tuindershof meer kinderen komen wonen dan de basisscholen op dit moment kunnen opvangen. Deze wijken liggen direct naast de wijk Koningshof, waar de Johannesschool staat. Dit brengt het vraagstuk met zich mee hoe wij hier als school mee om willen gaan. Laten wij de Johannesschool verder groeien, zodat wij de kinderen in de wijk een plek kunnen bieden op onze school? Of maken we de keuze om de grootte van de school te houden zoals die is?
Met alle betrokkenen in de gemeente zullen we hier als SKOP en als Johannesschool over in gesprek gaan. We houden daarbij onze maatschappelijke opdracht in het oog: alle kinderen een plek op een school!
We nemen de tijd om een gedegen antwoord te vinden op onderstaande vragen:
- Welke kansen en uitdagingen biedt de groei van het leerlingenaantal in de wijken Keijzershof en Tuindershof?
- Willen wij de Johannesschool laten meegroeien, zodat wij de kinderen in de wijk een plek kunnen bieden op onze school Of maken we de keuze om de grootte van de school te houden zoals die is?
De antwoorden op bovenstaande vragen zullen leiden tot een onderbouwde keus over het al dan niet verder groeien van de Johannesschool in leerlingaantal.
KindCentrum
De Johannesschool werkt samen met een organisatie voor kinderopvang. Deze biedt voor- en naschoolse opvang, in of in de nabijheid van de school. Verder heeft de Johannesschool ook contacten met de peuteropvang. Een intensievere samenwerking met de kinderopvang is noodzakelijk om de doorgaande ontwikkeling van kinderen te kunnen realiseren en waarborgen. De komende jaren zullen we als Johannesschool meedenken binnen SKOP om onze eigen visie op ‘Kindcentrum bij SKOP’ uit te werken en te formuleren, voor een mogelijk nauwere samenwerking met kinderopvangorganisaties. Hiervoor gaan we ook in gesprek met de mede-gebruikers van het scholencomplex, omdat de geplande verhuizing van Casaschool mogelijk gevolgen heeft voor de indeling en het gebruik van het pand. Gedurende het onderzoek zetten we de huidige samenwerkingsprogramma’s met kinderopvangorganisaties voort en waar dit wenselijk is intensiveren we deze.
Vanuit de Johannesschool denken we binnen SKOP mee bij de volgende onderzoeksvragen:
- Wat wordt onze visie op het kindcentrum bij SKOP en daaruit voortvloeiend binnen het scholencomplex waar de Johannesschool deel van uitmaakt?
- Hoe gaan we de (huidige) samenwerking(en) intensiveren en wat hebben we daarvoor nodig in of rond het scholencomplex waar de Johannesschool deel van uitmaakt?
Taal- en spellingmethode
De huidige taal- en spellingmethode Taal Actief 4 is verouderd. De stuurgroep zal zich bij aanvang van de nieuwe schoolplanperiode gaan oriënteren op en een keus maken voor een nieuwe taal- en spellingmethode. Deze methode zal in het schooljaar 2024-2025 geïmplementeerd worden.
Identiteit van de Johannesschool
Alle scholen bij SKOP hebben de katholieke identiteit en staan open voor iedereen. Het uitdragen van de identiteit van de scholen is een onderwerp dat jaarlijks op de agenda staat. Wat betekent de katholieke identiteit voor ons allemaal? Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan over de wijze waarop wij onze identiteit vormgeven, houden we het onderwerp levend en actueel.
Komende schoolplanperiode willen we binnen SKOP én specifieker op de Johannesschool onderzoeken op welke manier we de katholieke identiteit van de Johannesschool en de aandacht voor levensbeschouwing willen uitdragen en vormgeven en borgen in ons onderwijs. Hierbij zullen we gebruik maken van de interessepeiling voor een methode godsdienst/levensbeschouwing, uitgevoerd in het schooljaar 2022-2023. We onderzoeken de identiteit aan de hand van de volgende onderzoeksvragen:
- Hoe beleven wij de katholieke identiteit van SKOP en van de Johannesschool?
- Wat zien we op de Johannesschool terug van de katholieke identiteit?
- Hoe zorgen we ervoor dat onze katholieke identiteit zichtbaar is en blijft en hoe geven we deze vorm in ons onderwijs?
- Hoe kunnen wij op dit gebied met andere SKOP-scholen samenwerken en onze krachten bundelen?