Johannesschool

Bakenpad 1 2641 SZ Pijnacker

  • We geven onze leerlingen een samenhangend geheel van kennis en vaardigheden mee om later optimaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
  • De kinderen leren om samen met anderen te spelen en te werken; in de klas, op het schoolplein en in het speellokaal.
  • Leerlingen werken op een gestructureerde, actieve en betrokken manier samen aan een leertaak met een gezamenlijk doel.
  • Zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en een kritische houding worden stapsgewijs vergroot.
  • Samen bewegen in de gymles of bewegend leren in de klas.

Het team

Toelichting van de school

Personeel

Naast de directie bestaat ons team uit zeventien leerkrachten, twee intern begeleiders, een vakleerkracht gymnastiek, drie onderwijsassistentes, een administratieve kracht, een conciërge en niet te vergeten een enthousiast en betrokken team van vrijwilligers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij proberen eerst intern naar een vervangingsmogelijkheid te zoeken. Als dat niet lukt maken we gebruik van leerkrachten in de eigen vervangingspool van ons bestuur. Lukt dat ook niet, dan proberen we voor vervanging zorg te dragen via Pool West een vervangingspool van meerdere besturen in onze regio. Mocht er ondanks de genoemde mogelijkheden geen vervanger beschikbaar zijn, dan bekijken we of we de kinderen kunnen verdelen over andere groepen. Mocht ook dat geen optie zijn, dan berichten we de ouders met het verzoek om hun kind thuis te houden. In samenwerking met de kinderopvang proberen we er wel zorg voor te dragen dat er noodopvang beschikbaar is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen van groep 1 zijn iedere woensdag vrij, de kinderen van groep 2 zijn om de week op woensdag vrij. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Johannesschool besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We geven de leerlingen voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding. We streven ernaar om alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.

Onze afspraken zijn: 

  • De leraren bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en) 
  • De leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd) 
  • Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel) 
  • De leraren beschikken over een expliciet week- en dagrooster 
  • De leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Johannesschool wordt bezocht door ruim 200 leerlingen, verdeeld over negen groepen. De leerlingen zijn voor het overgrote deel (57%) afkomstig uit de wijk Koningshof in Pijnacker. Daarnaast komen er ook leerlingen uit het centrum of uit de buitengebieden rond Pijnacker. Onze schoolbevolking bestaat grotendeels uit kinderen van Nederlandse ouders. De verwachting is dat het leerlingenaantal de komende jaren toe zal nemen door de verhuizing van één van onze buurscholen en door de bouw van de nieuwe wijk Tuindershof, op een steenworp afstand van onze wijk. In de samenstelling van de schoolbevolking zal waarschijnlijk niet veel veranderen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, werken onze onderwijsassistenten een dagdeel per week in iedere groep, tegelijk met de leerkracht. Daarnaast begeleiden de onderwijsassistenten groepjes kinderen buiten de groep. Zij bieden daar bijvoorbeeld extra ondersteuning op het gebied van rekenen of lezen.

Daarnaast werken we met projectgroepen voor kinderen die meer uitdaging aan kunnen. Na elke schoolvakantie start een nieuw project en aan elk project wordt ongeveer zeven weken gewerkt. De onderwerpen voor de projecten verschillen per periode. De leerlingen sluiten een project af met een presentatie, waarvan de vorm per keer verschilt. ? 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In samenwerking met SkippyPePijN organiseren we de Peuteropstap. Hierbij komen kinderen vanaf drie jaar, die staan ingeschreven op de Johannesschool, een uur per week op school. Zij worden onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van SkippyPePijN en een onderwijsassistente van de Johannessschool voorbereid op de gang naar de basisschool. 

Terug naar boven