Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Voor de SBO scholen is de eindtoets sinds schooljaar 19-20 verplicht. Prinsenhof gebruikt hiervoor de CITO-eindtoets.
Het eindadvies van Prinsenhof komt tot stand door te kijken of het uitstroomprofiel van de leerling overeenkomt met de resultaten op de CITO-toetsen van het leerlingvolgsysteem. Bij sommige leerlingen wordt er tevens een intelligentie-onderzoek afgenomen om het advies te ondersteunen.
We werken volgens de uitgangspunten van het Handelingsgericht Arrangeren.
We brengen 2x per jaar de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in kaart, analyseren de ontwikkelingen, zoeken mogelijke oorzaken, kijken naar stimulerende- en belemmerende factoren en maken met deze informatie een plan. Het doel van dit alles is de verbetering van de prestaties van de hele groep en van de leerling individueel.
De groepsplannen worden na elke methodetoets en na de Cito toetsen van januari en juni geëvalueerd en bijgesteld. Voor de volgende vakken worden groepsplannen gemaakt:
Pedagogisch Lezen / Taal/ Beginnende geletterdheid
Spelling
Begrijpend lezen
Rekenen / beginnende gecijferdheid
Het groepsplan is gebaseerd op de toetsresultaten en observaties van het voorgaande (half)jaar. De essentie van het groepsplan is het afstemmen van het onderwijsaanbod en het clusteren van dit aanbod op basis van behoeften. Voor het maken van het pedagogisch groepsplan wordt ZIEN ingevuld.
Voor elke leerling is een streefroute (uitstroomniveau) bepaald in het ontwikkelingsperspectief.
Deze streefroute bepaald welke leerroute een leerling gaat volgen.
Leerroute 1 VMBO TL 76%-99% leerrendement
Leerroute 2 VMBO BK 50%-75% leerrendement
Leerroute 3A PRO hoog 34%-49% leerrendement
Leerroute 3B PRO laag 18%-33% leerrendement
Leerroute 4 ZML <17% leerrendement
De streefroute, resultaten van de methodegebonden toetsen, de niet methodetoetsen, observaties tijdens de les en diagnostische gesprekken zijn medebepalend voor de te volgen leerroute per vak.
Doel is dat een leerling op minimaal rekenen en begrijpend lezen de leerroute volgt die past bij zijn/haar streefroute. Bij de basisvakken rekenen, taal en lezen wordt d.m.v. instructiegroepen differentiatie toegepast, zowel in niveau als in tempo.
Stap 1. De leerkracht zet de resultaten van de gemaakte toetsen in Parnassys.
Stap 2. De toetsgegevens worden geanalyseerd.
Stap 3. Het groepsplan wordt ingevuld c.q. aangepast.
Opvallende resultaten (zowel positief als negatief) worden verwerkt in het groepsplan en/of OPP en worden tijdens de IZO (intern zorgoverleg) besproken met de kwaliteitsondersteuner/ specialist. Tijdens de IZO kan besloten worden aanpassingen te doen in het leerstofaanbod.
Het schooladvies wordt met zorg en aandacht vastgesteld door de collega's die betrokken zijn bij het onderwijs aan de leerling en in overleg met de kwaliteitsondersteuners en directie van de school. Er wordt hiervoor gekeken naar de resultaten van de Cito-toetsen, de methodetoetsen, observaties t.a.v. zelfstandigheid, werkhouding, motivatie, taakgerichtheid, werktempo, taakaanpak, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude. Daarnaast wordt er gekeken naar de stimulerende en belemmerende factoren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de NIO (als die is afgenomen bij) de leerling. Hierbij adviseren wij kansrijk, wat niet automatisch betekent 'zo hoog mogelijk’, maar wat inhoudt: het best passend bij de leerling op dat moment.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
SBO Prinsenhof is een school waar kinderen succeservaringen op kunnen doen vanuit veiligheid, rust en structuur en waar plezier een belangrijke plek inneemt. Wij willen een school zijn waar iedereen op een fijne manier met elkaar om gaat en waarin elk kind zich gezien en geaccepteerd voelt en zich naar vermogen kan ontwikkelen. We geven ze bouwstenen mee, zodat ze later optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.