Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De aanpak van Prinsenhof
Niet alle kinderen leren even snel, evenveel en op dezelfde manier. Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen worden de vakken rekenen, lezen en begrijpend lezen in niveau/uitstroomgroepen gegeven. Hierbij worden kinderen zoveel mogelijk geclusterd op basis van niveau, onderwijsbehoeften en uitstroomverwachting. Wij proberen de doelen van de basisvaardigheden zoveel mogelijk in een betekenisvolle context te plaatsen zodat de kinderen ook weten waarom zij iets leren.
Leerlingen van 4-13 jaar met specifieke onderwijs-behoeften die de mogelijkheden van de reguliere basisondersteuning overstijgt en die niet in aanmerking komen voor een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal onderwijs.
Het betreft specifieke onderwijsbehoeften voortvloeiend uit:
- Beperkte cognitieve mogelijkheden
- Gedragsregulatie
- Een leerstoornis
- Middelzware spraak- taal of communicatieve beperking
- Een combinatie van bovengenoemde
Voor leerlingen van 4 – 13 jaar waarvan de onderwijsbehoeften deels om deskundigheid vraagt passend bij aanbod van SO scholen cluster 1,2,3 en 4, zijn begeleidingsmogelijkheden binnen de heterogene SBO-groepen afhankelijk van de zwaarte van de benodigde ondersteuning in relatie tot beschikbare middelen/tijd.
Ook hebben we op Pinsenhof een schoolpsychoog. Zij doet (psychologisch) onderzoek en ondersteunt al onze medewerkers bij specifieke vragen over een kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Prinsenhof heeft ook een specialistische voorziening. Deze voorziening is voor leerlingen uit groep 5-6 en 7.
De gespecialiseerde voorziening biedt thuisnabij onderwijs aan leerlingen die in meer of mindere mate moeilijk te begrijpen gedrag vertonen. Het doel van de voorziening is leerlingen met perspectief op (speciaal) basisonderwijs of het reguliere vervolgonderwijs te begeleiden zodat het perspectief behaald wordt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.