Octantschool Schatkaart

Sportlaan 2B 2641 AZ Pijnacker

  • Schoolfoto van Octantschool Schatkaart
  • Schoolfoto van Octantschool Schatkaart
  • Schoolfoto van Octantschool Schatkaart
  • Schoolfoto van Octantschool Schatkaart

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten in januari en juni worden geanalyseerd en vanuit deze analyse worden didactische werkplannen gemaakt voor het werken in de groep. De leerkracht stelt in deze werkplannen een doel voor de volgende toetsing en gaat daar in de groep mee aan het werk. Na de nieuwe toetsing wordt bekeken of de doelen zijn behaald en wat er verder nog nodig is voor de groep of de individuele leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol overstap PO-VO 2023-2024 (voor de uitgebreide versie, op school is het gehele document aanwezig):   

Om een leerling te kunnen aanmelden bij een vervolgschool, een Voortgezet Onderwijs school, is er een definitief advies nodig wat door de school is samengesteld n.a.v. de doorstroomtoets en het schooladvies.  Bij het schooladvies zijn er diverse fasen:  

Fase 1: In groep 7, in de maand maart, krijgt de leerling een voorlopig schooladvies. Om tot een zorgvuldig advies te kunnen komen wordt er een adviescommissie opgesteld met daarin de huidige leerkracht(en), (indien mogelijk) de leerkracht(en) van groep 6, de kwaliteitsondersteuner en de (adjunct)directeur. Er wordt gekeken naar de resultaten van de (niet-)methodegebonden toetsen van de leerling, observaties t.a.v. zelfstandigheid, werkhouding, motivatie, taakgerichtheid, werktempo, taakaanpak, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude. Ook wordt er gekeken naar stimulerende en belemmerende factoren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij adviseren wij kansrijk, wat niet automatisch betekent 'zo hoog mogelijk’, maar wat inhoudt: het best passend bij de leerling op dat moment. Het voorlopig schooladvies is een startadvies waarmee de leerling begint. Bij het gesprek mag de leerling aanwezig zijn. Voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en voor wie er al vaker contact is met directie en/of kwaliteitsondersteuner is het gewoon dat deze ook aansluit bij het gesprek.  

Fase 2. Schooladvies: In de maand januari, als de leerling in groep 8 zit, wordt het schooladvies gegeven. De adviescommissie bestaat nu ook uit de huidige leerkracht(en) van groep 8. Naast de bovenstaande gegevens, wordt nu ook de NiO (afgenomen in groep 7) en de CitoB8 (afgenomen in novemer) als gegeven meegenomen. 

Fase 3: Definitief advies: Bij Octant en dus ook bij Schatkaart maken wij gebruik van de doorstroomtoets van Cito. In schooljaar 2023-2024 is op 8 en 9 februari 2024 de doorstroomtoets.  De toets is er digitaal en op papier. De Schatkaartleerlingen zijn gewend om digitaal te werken en kiest voor een digitale afname.  De uitslag van de toets volgt uiterlijk 15 maart 2024.  Na deze doorstroomtoets volgt het definitief advies, medio maart groep 8. Heeft de leerling hetzelfde of een lager toetsadvies dan het schooladvies? Dan wordt het schooladvies het definitief advies. Heeft de leerling een hoger toetsadvies dan het schooladvies? In veel gevallen zal het schooladvies dan bijgesteld worden naar een hoger definitief advies, met maximaal een half niveau, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Na vooroverleg intern overleggen wij ons advies met ouder(s)/verzorger(s) en nemen het definitieve besluit. Schatkaart formuleert enkel een advies op onderwijsniveau, niet op schooltype of op specifiek een school.    

Fase 4 : Centrale inschrijfweek: Alle leerlingen schrijven zich in op het Voortgezet onderwijs in de week van 25 maart 2024 t/m 29 maart 2024. Inschrijven kan uitsluitend door ouder(s)/verzorger(s). School kan daarin wel ondersteunen.  

In ons protocol staat verder nog een voorlichtingsavond, het onderwijsdossier en uitleg over de NIO toets     


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten zich goed voelen om te kunnen leren. Preventief gebruiken we de kanjertraining om kinderen inzicht te leren krijgen in sociale processen en hun rol daarin.

Daarnaast werken we met een gedragsprotocol waarin voor ouders en kinderen duidelijk is welke stappen er worden genomen bij grensoverschrijdend gedrag.

De school werkt intensief samen met een school maatschappelijk werkster om de juiste hulp en begeleiding te kunnen bieden aan kinderen die meer nodig hebben dan de school kan bieden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfbewustzijn
  • Vertrouwen
  • Samen bereik je meer

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven