Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling op de Josephschool
Onze school heeft 8 groepen. Twee groepen 1 /2 en van de overige groepen telkens één jaargroep.
De groepsgrootte van de groepen 3 t/m 8 varieert rond de 25 leerlingen.
In de groepen 1 /2 is er instroom van onze vierjarigen gedurende het schooljaar waardoor de groepsgrootte toeneemt gedurende het schooljaar. Indien de groepen 1 /2 gedurende het schooljaar groeien zorgen we ervoor dat er meer ondersteuning komt van de onderwijsassistent in een apart lokaal. Hierdoor blijft er meer tijd en aandacht voor de leerlingen.
Inzet van onderwijsassistenten
In de groepen 1 /2 is er 1 onderwijsassistent de gehele dag aanwezig om naast de leerkracht extra ondersteuning te bieden aan groepjes leerlingen of individuele leerlingen. De leerkrachten maken hiervoor per periode een rooster op basis van de onderwijsbehoefte van de groep en de individuele leerlingen.
In de groepen 3 t/m 8 zijn twee onderwijsassistenten aanwezig voor 8 dagdelen per week. Er wordt per groep op basis van de onderwijsbehoefte van de groep en de individuele leerlingen door de intern begeleider per periode een rooster gemaakt hoeveel tijd de onderwijsassistent in de groep aanwezig is.
Door het inzetten van onderwijsassistenten naast de leerkracht zorgen we ervoor dat er meer tijd is voor leerkrachten om de juiste begeleiding aan de leerlingen te geven.
Alle leerlingen gaan 5 dagen per week naar school van 8.30 uur tot 14.00 uur. De leerlingen zijn 5,5 uur op school waarvan er 5 uur onderwijstijd per dag is.
Voor een goede start in het onderwijs is het voor de leerlingen in de eerste twee schooljaren belangrijk dat er voldoende onderwijs / speeltijd wordt aangeboden. Spelen is leren gedurende de hele schooldag
Onze afspraken zijn:
- De leerkrachten bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en).
- De leerkrachten zorgen voor voldoende afwisseling in het programma.
- De leerkrachten zorgen voor voldoende buitenspeeltijd.
Alle leerlingen gaan 5 dagen per week naar school van 8.30 uur tot 14.00 uur. De leerlingen zijn 5,5 uur op school waarvan er 5 uur onderwijstijd per dag is.
Op de Josephschool besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We geven de leerlingen voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dag voorbereiding. We streven ernaar om alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
Onze afspraken zijn:
- De leerkrachten bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en).
- De leerkrachten zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd).
- Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel).
- De leerkrachten gebruiken week- en dagrooster.
- De leerkrachten plannen extra tijd voor de basisvakken taal en rekenen passend bij de populatie van onze school.
- De leerkrachten variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep na overleg met de intern begeleider.
Op de Josephschool worden kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van de basisvakken begeleid door een leerkracht of een onderwijsassistent, onder leiding van de Intern begeleider. Extra begeleiding vindt zoveel mogelijk plaats IN de klas.
Ook makkelijk lerende leerlingen worden zoveel mogelijk in de klas begeleid. De leerkracht vraagt hierbij advies en hulp van de intern begeleider en de coördinator makkelijk lerende leerlingen.
Makkelijk lerende leerlingen
In de klas worden leerlingen die excelleren op een bepaald vakgebied extra uitgedaagd met verrijkingswerk. Dit varieert van de inzet van rekentijgers, cryptologisch, speur- en denkwerk, tot bijvoorbeeld taaltoppers. Dit komt in de plaats van herhalingsopgaven in de reguliere stof. Deze kinderen krijgen in de klas de mogelijkheid om hierover vragen te stellen en werk vooraf te bespreken met een leerkracht. Leerlingen die voor verrijkingswerk in aanmerking komen worden door de groepsleerkracht gesignaleerd, besproken met de intern begeleider en bij de coördinator makkelijke lerende leerlingen aangemeld. De coördinator draagt er zorg voor dat de materialen beschikbaar zijn en adviseert de leerkracht bij het gebruik ervan. Er worden per leerling evaluatiemomenten afgesproken.Op verzoek van de leerkracht, na overleg met de intern begeleider, begeleidt de coördinator individuele leerlingen. Tijdens deze momenten zal er met de leerlingen gewerkt worden aan leerstrategieën, planmatig werken en andere persoonlijke doelen. Deels zullen de opdrachten in overleg met de groepsleerkracht ook opgenomen worden in de weektaak van de leerlingen.
Meertalige leerlingen kunnen gebruik maken van de Taalklas Pijnacker. De leerkracht vraagt advies en hulp van de intern begeleider en de leerkracht van de Taalklas indien dit nodig is voor een leerling in de reguliere klas.
Indien er sprake is van een specifieke onderwijsbehoefte waarbij de school ondersteund moet worden dan wordt er advies gevraagd bij het samenwerkingsverband van PPO Delflanden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op alle SKOP scholen brengen we specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen die dit nodig hebben in beeld. We maken daarbij gebruik van de kennis en contacten van het Kernteam, het schoolondersteuningsteam, de IB-ers en andere externe deskundigen.
In samenwerking met SkippyPePijN, organiseren we de Peuteropstap.
Hierbij komen kinderen vanaf ongeveer 3,2 jaar, die staan ingeschreven op de Josephschool, een uur per week naar school.
Een onderwijsassistent van school en een pedagogisch medewerker van SkippyPepijn begeleiden deze groep. De kinderen worden zo voorbereid op de gang naar de basisschool.
De Peuteropstap vindt plaats op vrijdag van 8.35 tot 9.35 uur.
Er worden in het schooljaar 2023-2024 3 perioden van 6 weken gepland.
Periode 1: 1 september 2023 t/m 8 oktober 2023
Periode 2: 6 januari 2024 t/m 9 februari 2024
Periode 3: 24 mei 2024 t/m 28 juni 2024