Josephschool

Acacialaan 8 2641 AC Pijnacker

  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool
  • Schoolfoto van Josephschool

Het team

Toelichting van de school

Naast de directeur, Mariëtte Neijenhuis, bestaat ons team uit veertien leerkrachten, een intern begeleider, een vakleerkracht gymnastiek, een vakleerkracht muziek, een vakleerkracht Nederlands tweede taal (NT2), vier onderwijsassistenten, een administratieve kracht, een conciërge, een activiteitencoördinator en niet te vergeten een groepje vaste enthousiaste en betrokken vrijwilligers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van personeel door bijvoorbeeld ziekte proberen we eerst intern naar een vervangingsmogelijkheid te zoeken. Als dat niet lukt maken we gebruik van leerkrachten in de eigen vervangingspool van ons bestuur. Lukt dat ook niet dan proberen we voor vervanging zorg te dragen via Pool West een vervangingspool van meerdere besturen in onze regio. Mochten ondanks de genoemde mogelijkheden geen vervanger beschikbaar zijn dan bekijken we of we de kinderen kunnen verdelen over andere groepen. Mocht dat ook geen optie zijn dan berichten we de ouders met het verzoek om hun kind thuis te houden. In samenwerking met de kinderopvang proberen we er wel zorg voor te dragen dat er noodopvang beschikbaar is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling op de Josephschool

Onze school heeft 8 groepen. Twee groepen 1 /2 en van de overige groepen telkens één jaargroep.

De groepsgrootte van de groepen 3 t/m 8 varieert rond de 25 leerlingen.

In de groepen  1 /2  is er instroom van onze vierjarigen gedurende het schooljaar waardoor de groepsgrootte toeneemt gedurende het schooljaar. Indien de groepen 1 /2  gedurende het schooljaar groeien zorgen we ervoor dat er meer ondersteuning komt van de onderwijsassistent in een apart lokaal. Hierdoor blijft er meer tijd en aandacht voor de leerlingen.

Inzet van onderwijsassistenten

In de groepen 1 /2 is er 1 onderwijsassistent de gehele dag aanwezig om naast de leerkracht extra ondersteuning te bieden aan groepjes leerlingen of individuele leerlingen. De leerkrachten maken hiervoor per periode een rooster op basis van de onderwijsbehoefte van de groep en de individuele leerlingen.

In de groepen  3 t/m 8 zijn twee onderwijsassistenten aanwezig voor 8 dagdelen per week. Er wordt per groep op basis van de onderwijsbehoefte van de groep en de individuele leerlingen door de intern begeleider per periode een rooster gemaakt hoeveel tijd de onderwijsassistent in de groep aanwezig is.

Door het inzetten van onderwijsassistenten naast de leerkracht zorgen we ervoor dat er meer tijd is voor leerkrachten om de juiste begeleiding aan de leerlingen te geven.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Alle leerlingen gaan 5 dagen per week naar school van 8.30 uur tot 14.00 uur. De leerlingen zijn 5,5 uur op school waarvan er 5 uur onderwijstijd per dag is. 

Voor een goede start in het onderwijs is het voor de leerlingen in de eerste twee schooljaren belangrijk dat er voldoende onderwijs / speeltijd wordt aangeboden. Spelen is leren gedurende de hele schooldag

Onze afspraken zijn:

  • De leerkrachten bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en). 
  • De leerkrachten zorgen voor voldoende afwisseling in het programma.
  • De leerkrachten zorgen voor voldoende buitenspeeltijd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle leerlingen gaan 5 dagen per week naar school van 8.30 uur tot 14.00 uur. De leerlingen zijn 5,5 uur op school waarvan er 5 uur onderwijstijd per dag is. 

Op de Josephschool besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We geven de leerlingen voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dag voorbereiding. We streven ernaar om alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.

Onze afspraken zijn: 

  • De leerkrachten bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en).
  • De leerkrachten zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd). 
  • Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel). 
  • De leerkrachten gebruiken week- en dagrooster.  
  • De leerkrachten plannen extra tijd voor de basisvakken taal en rekenen passend bij de populatie van onze school.  
  • De leerkrachten variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep na overleg met de intern begeleider. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Josephschool worden kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van de basisvakken begeleid door een  leerkracht of een  onderwijsassistent, onder leiding van de Intern begeleider. Extra begeleiding vindt zoveel mogelijk plaats IN de klas. 

Ook makkelijk lerende leerlingen worden zoveel mogelijk in de klas begeleid. De leerkracht vraagt hierbij advies en hulp van de intern begeleider en de coördinator makkelijk lerende leerlingen.

Makkelijk lerende leerlingen

In de klas worden leerlingen die excelleren op een bepaald vakgebied extra uitgedaagd met verrijkingswerk. Dit varieert van de inzet van rekentijgers, cryptologisch, speur- en denkwerk, tot bijvoorbeeld taaltoppers. Dit komt in de plaats van herhalingsopgaven in de reguliere stof. Deze kinderen krijgen in de klas de mogelijkheid om hierover vragen te stellen en werk vooraf te bespreken met een leerkracht. Leerlingen die voor verrijkingswerk in aanmerking komen worden door de groepsleerkracht gesignaleerd, besproken met de intern begeleider en bij de coördinator makkelijke lerende leerlingen aangemeld. De coördinator draagt er zorg voor dat de materialen beschikbaar zijn en adviseert de leerkracht bij het gebruik ervan. Er worden per leerling evaluatiemomenten afgesproken.Op verzoek van de leerkracht, na overleg met de intern begeleider,  begeleidt de coördinator individuele leerlingen. Tijdens deze momenten zal er met de leerlingen gewerkt worden aan leerstrategieën, planmatig werken en andere persoonlijke doelen. Deels zullen de opdrachten in overleg met de groepsleerkracht ook opgenomen worden in de weektaak van de leerlingen. 

Meertalige leerlingen kunnen gebruik maken van de Taalklas Pijnacker.  De leerkracht vraagt advies en hulp van de intern begeleider en de leerkracht van de Taalklas indien dit nodig is voor een leerling in de reguliere klas.

Indien er sprake is van een specifieke onderwijsbehoefte waarbij de school ondersteund moet worden dan wordt er advies gevraagd bij het samenwerkingsverband van PPO Delflanden.

https://www.ppodelflanden.nl/ 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op alle SKOP scholen brengen we specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen die dit nodig hebben in beeld. We maken daarbij gebruik van de kennis en contacten van het Kernteam, het schoolondersteuningsteam, de IB-ers en andere externe deskundigen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In samenwerking met SkippyPePijN, organiseren we de Peuteropstap.

Hierbij komen kinderen vanaf ongeveer 3,2 jaar,  die staan ingeschreven op de Josephschool, een uur per week naar school.

Een onderwijsassistent van school en een pedagogisch medewerker van SkippyPepijn begeleiden deze groep. De kinderen worden zo voorbereid op de gang naar de basisschool. 

De Peuteropstap vindt plaats op vrijdag van 8.35 tot 9.35 uur.

Er worden in het schooljaar 2023-2024 3 perioden van 6 weken gepland.

Periode 1:      1   september  2023    t/m   8    oktober 2023

Periode 2:      6   januari       2024    t/m   9    februari 2024

Periode 3:     24  mei            2024    t/m 28    juni       2024 


Terug naar boven