In de afgelopen jaren is er een cultuuromslag geweest op het gebied van opbrengstgericht werken met groepsplannen. De zorgstructuur is verbeterd en leerkrachten geven les via het directe instructie model. Zij benoemen aan het begin van de les wat de leerlingen gaan leren. Ze gebruiken pictogrammen voor regels en zetten een time timer (klok) in voor de tijdsbepaling.
Zelfstandig werken en opbouw in hoe je moet leren, zijn een onderdeel van de les.. De leerkrachten kijken bij elkaar in de klas, directie en coaches wonen de lessen regelmatig bij. Het team volgt scholing en er worden vergaderingen en werkbijeenkomsten georganiseerd. Op deze wijze werken we aan kwaliteit en behoud van resultaten.
Wij hebben ons beleid vastgelegd in ons schoolplan waarin beschreven staat wat wij in vier jaar willen bereiken. Dit zetten wij jaarlijks om in een plan van aanpak. Op vaste tijden in het schooljaar toetsen wij de leerlingen. Als school hebben wij drie verschillende cycli; de korte cyclus: De dagelijkse praktijk, de middellange cyclus: de methode gebonden toetsen en de lange cyclus: de CITO toetsen. We evalueren de verschillende cycli op verschillende manieren. De dagelijkse cyclus in een logboek, de middellange cyclus middels vergaderingen voor rekenen en taal en de lange cyclus komt ter sprake tijdens de doelstelling gesprekken met IB, leerkracht en directie.
Vanaf groep 3 kunnen we de gegeven lessen toetsen met methode gebonden toetsen. In de methode staan toetsen, die de leerkracht op bepaalde tijden afneemt (dit zijn methode gebonden toetsen). Zo’n toets betekent heel eenvoudig: heeft de leerling de leerstof begrepen, die de afgelopen periode is uitgelegd? Blijkt bij de uitslag van de toets dat de leerstof niet beheerst wordt door een leerling, dan kan (moet) de leerkrachtextra aandacht besteden aan het probleem bij die bepaalde leerling.
Twee keer per jaar, in januari en juni, krijgen de leerlingen een rapport waarop zij en ouders kunnen zien hoe de resultaten van een bepaalde periode zijn. Zo’n rapport is tot stand gekomen door de uitslagen van methode gebonden toetsen, gegevens uit het Leerling Volg Systeem en natuurlijk de beoordeling van het dagelijkse werk. Uiteraard bestaat de mogelijkheid om met de leerkracht te spreken over het rapport. Hiervoor zijn rapportavonden (‘de tien-minuten-gesprekken’). In het jaarrooster zijn ook andere contact-momenten ingepland. Met de niet-methode gebonden toetsen kunnen we meten hoe het staat met de kennis van de leerling ten opzichte van zijn/haarleeftijdsgenoten op andere basisscholen in ons land. Dit is zowel voor de leerling, als voor de school belangrijk. Wij kunnen als school bij de uitslag van zo’n niet-methode gebonden toets zien hoe het staat met het niveau van ons onderwijs. Moeten we ons onderwijs veranderen/verbeteren bij bepaalde onderdelen? Zijn we op de goede weg? Deze niet-methode gebonden toetsen zijn gemaakt door het CITO.
Wij toetsen in een schooljaar in elke groep verschillende onderdelen van het CITO en de AVI leestoets (in januari en juni).In groep 7 wordt tevens de Entreetoets en in groep 8 de eindtoets afgenomen. Wij bekijken deze toetsen met het gehele team tijdens trendanalyse vergaderingen en stellen onze doelenper leerling en per groep bij. We werken met uitstroomniveaus volgens de laatste referentiekaders en nemen kinderen en ouders daarin mee vanaf eind groep 6. Met deze kwaliteitscyclus borgen wij ons onderwijs.
Wij werken met Teach like a champion om ons onderwijs effectief vorm te kunnen geven.
Bij de kleuters wordt met de vernieuwde methode Schatkist gewerkt.
In groep 3 werken we met Veilig Leren Lezen, de KIM versie.
De school zet in op Engels in alle groepen, we geven vanaf groep 1 les met de methode Join In!
We werken dagelijks aan burgerschap door middel van gesprekken in de groep, leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen door ouders hier iets over te laten vertellen of door scholenbezoek Voortgezet Onderwijs. We werken met een themaweek waarin we verschillende beroepen laten passeren en leerlingen zetten een eigen onderneming (fictief) op. Het Jeugdjournaal wordt vanaf groep 4 in alle groepen bekeken en vervolgens wordt er over de onderwerpen doorgepraat in de eigen klas.
Verder werken we aan het opdoen van inspiratie. Hoe zorgen we ervoor dat ons onderwijs goed blijft en waarvan worden wij zelf geïnspireerd? Dit doen wij ook door bezoek aan andere basisscholen of individuele cursussen, nascholing voor het gehele team of we nodigen een spreker uit.
Wij bieden onze meer en hoogbegaafden leerlingen plusklasonderwijs aan. Als leerlingen nog meer uitdaging nodig hebben, is onze samenwerkingsschool Zuidplus een optie. Hier gaan zij twee dagen in de week naartoe.
Voor leerlingen die extra hulp nodig hebben omdat zij achterstand hebben, kunnen wij hulp inhuren indien dit niet in de school is.
Vanaf groep 2 bieden we wekelijks technieklessen aan omdat wij vinden dat wij leerlingen moeten voorbereiden op een wereld met techniek. Zeker voor een school die in Pernis, omringt door industrie, staat, hebben leerlingen veel aan kennis over techniek. We willen leerlingen tijdens de lessen ook enthousiasmeren.
Elk jaar wordt er in het plan van aanpak beschreven wat we het jaar gaan doen. Van dit plan volgt in januari een tussenevaluatie. In juli ronden we het plan van aanpak af en wordt er na de eindevaluatie een nieuw plan geschreven.
De directeur schrijft elk jaar een schooljaarverslag waarin het onderwijs wordt geëvalueerd en waarin veranderonderwerpen voor het nieuwe schooljaar worden aangegeven. De input voor dit document komt uit evaluatie plan van aanpak, schoolplan en de dagelijkse praktijk.