Christelijk Kindcentrum Menso Altingschool

Brinkhovenlaan 3 B 9765 BH Paterswolde

Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Menso Altingschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht wordt een invalkracht gezocht. Als er geen invalkracht beschikbaar is, probeert de directie een andere oplossing te vinden. Lukt dit niet, dan zullen de kinderen in het uiterste geval thuisblijven. Hiervoor hebben we een stappenplan geschreven, die in de jaarbijlage te vinden is. Mochten leerlingen thuisblijven, dan worden ouders hiervan tijdig op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We hebben veel kinderen die extra uitdaging nodig hebben en goed zelfstandig kunnen werken. Zij gaan dan werken in een Leerlab, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan verdiepende opdrachten. De instructies zijn kort en de leerling maakt voornamelijk zelfstandig de opdrachten. Andere leerlingen lopen in de klas tegen leerproblemen aan, zij hebben bijvoorbeeld moeite met een van de executieve functies of presteren onder. Wanneer er sprake is van een leerprobleem in combinatie met vermoedens van cognitief talent kijkt de leerkracht met de intern begeleider (en ouders) of het Leerlab Executieve Functies (Leerlab EF) mogelijk kan bijdragen aan de ontwikkeling. In Leerlab EF wordt gewerkt aan doelen die te maken hebben met executieve functies. Het kan dat leerlingen zowel deelnemen aan het Leerlab verdieping als aan het Leerlab EF. We monitoren regelmatig of kinderen behoefte hebben aan dit soort uitdaging, onder andere met behulp van de vragenlijst van SIDI-PO twee keer per jaar, maar ook tijdens de vierjaarlijkse groepsbesprekingen.Mocht u vragen hebben over ons Leerlab, neemt u dan gerust contact op met onze IB-er Anna Bosma.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlab

Bij ons op school differentiëren wij zowel binnen als buiten de klas. Dit betekent dat we proberen leerlingen zo veel mogelijk uit te dagen op hun eigen niveau. Wanneer leerlingen de stof in de klas snel beheersen en wel wat meer aankunnen, dan zoeken we naar een goede vorm van uitdaging. Dit kan in de klas plaatsvinden met bijvoorbeeld sprinters, thema’s van Acadin of andere moeilijkere opdrachten. Wanneer dit niet toereikend is, worden leerlingen bij ons uitgenodigd om te werken in Leerlabs. We werken met verschillende soorten Leerlabs. Deze zijn gedifferentieerd op leeftijd (bouw) en op type leervraag. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven