IKC De Wielen

P. Zandtstraat 1 -3 3354 AT Papendrecht

  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het leerlingaantal op de Wielen was op 1 oktober 2021: 95, waarbij 1 leerling het gewicht 0,3 en 2 leerlingen het gewicht 1,2 hadden.

In 2022 is de weer de IEP- eindtoets afgenomen.

In de bijlage een overzicht van de afgelopen 3 jaar met in percentages hoeveel leerlingen naar welke vorm van Voortgezet Onderwijs zijn gegaan. Wij zijn heel erg trots op onze leerlingen!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1/2 volgen we de leerlingen d.m.v. Kijk! en bepalen in februari en juli tussentijds hoe elke leerling zich ontwikkeld heeft. Kijk! is een observatie- en registratiesysteem specifiek voor jonge kinderen. Het geeft leerkrachten en ouders een duidelijk en compleet beeld van de ontwikkeling van hun kind.   

In de groepen 3 t/m 8 meten we de tussenresultaten eind januari en in juni d.m.v. de CITO toetsen. De toetsresultaten worden op individueel, groeps- en schoolniveau geëvalueerd. De individuele analyses en groepsanalyses worden gebruikt om, indien van toepassing, ons onderwijsaanbod bij te stellen. De schoolanalyse wordt gebruikt om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Uiteraard krijgen ouders inzicht in alle toetsgegevens van hun kind d.m.v. het rapport en tevens de gelegenheid om daarover met de leerkracht te spreken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroomgegevens over een langere periode via DUO komen nog niet overeen met de werkelijkheid van de Wielen, omdat we nog niet zolang in DUO als aparte school worden gezien. Tot november 2019 werden onze gegevens samengevoegd met een collega school van ons bestuur. Sinds 2020 zijn deze cijfers via DUO voor ons betrouwbaarder.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor onze school is de sociale ontwikkeling van onze leerlingen van oudsher van groot belang. We leren de kinderen zich te verhouden tot zichzelf, tot de ander en de wereld om hen heen. We helpen onze leerlingen competenties te ontwikkelen die nodig zijn om in zoveel mogelijke situaties op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Hierbij leren we hen vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaamheid, die bijdragen om hun sociale competenties zo goed mogelijk te ontwikkelen. Vanuit een sociaal emotioneel sterke basis verhouden kinderen zich beter tot elkaar en de ander en komen ze beter tot leren.

De sociale competenties zijn de basis voor een positief en sociaal veilig klimaat op school. Het draagt daarmee bij aan het welbevinden van leerlingen, de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Met ingang van schooljaar 2021- 2022 werken we op de Wielen met de methode Kwink. We hebben gekozen voor deze methode omdat we er enthousiast van werden en Kwink het beste aansluit op onze visie op de sociale ontwikkeling van kinderen. Kwink is een actuele online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. De methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld verstorend gedrag, pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Bovendien sluit Kwink goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Burgerschap en Sociale veiligheid zijn geïntegreerde onderdelen van Kwink. In elke groep worden wekelijks Kwink lessen gegeven. Ouders krijgen regelmatig informatie over Kwink en worden zodoende bij het werken met en onderwerpen van de methode betrokken . Voor meer informatie kijk op: https://www.kwinkopschool.nl/wat-is-kwink/voor-ouders

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ieder kind is uniek
  • respectvol omgaan met elkaar
  • een veilige leeromgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De waardering van de inspectie is lastig terug te vinden voor onze school, omdat we eerder aan collega- school 't Kofschip gekoppeld werden.

Sinds november 2019 zijn we zelfstandig zichtbaar bij Scholen op de kaart.

 

Terug naar boven