IKC De Wielen

P. Zandtstraat 1 -3 3354 AT Papendrecht

  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen
  • Schoolfoto van IKC De Wielen

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Wielen bestaat uit 12 personen.

onderwijspersoneel: 8

onderwijsondersteunend personeel: 2

interne begeleiding: 1

directie: 1

Voor alle groepen staan gedurende de week op vaste dagen dezelfde leerkrachten, maximaal twee, voor de groep. Daarnaast is er voor iedere groep extra ondersteuning. Deze ondersteuning wordt in nauwe samenwerking tussen groepsleerkracht en intern begeleider vastgesteld, op basis van helder beschreven doelen. Op de website van de school is aangegeven welke leerkrachten voor welke groepen staan. https://www.ikcdewielen.nl/pagina/426368/Team

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van de leerkracht lossen we het zoveel mogelijk intern op voor de eerste ziektedag van de collega. Wanneer blijkt dat het ziekzijn langer gaat duren dan één dag, zetten we alles op alles om een oplossing voor de duur van de afwezigheid te organiseren. Dat is doorgaans een hele puzzel. Immers, invallers in het basisonderwijs zijn eigenlijk niet te vinden. In het uiterste geval kan het zijn dat we alleen opvang kunnen organiseren. Dit betekent dat de kinderen wel op school kunnen komen, maar letterlijk opgevangen worden of op ouders een beroep moeten doen.

Studieverlof of verlof om een andere reden van leerkrachten is vooraf op school afgestemd met de directie en maakt dat het daardoor net iets eenvoudiger op te lossen is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Wielen werken we met het leerstof jaarklassen systeem. Dit betekent dat leerlingen van dezelfde leeftijd in een jaargroep zitten. Per vakgebied en per schooljaar krijgen de leerlingen de leerstof aangeboden. We gebruiken hiervoor moderne lesmethoden waaronder het model van de Explicite Directe Instructie. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen: de sterke, de gemiddelde én de risicoleerlingen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 5 tablets van Snappet voor de verwerking. De leerstof wordt op verschillende niveaus aangeboden, waardoor individuele leerlingen de leerstof ook langzamer of sneller kunnen verwerken. De leerkracht houdt nauwgezet bij hoe en met welk resultaat de leerlingen de leerstof verwerken. Per dag heeft iedere klas een eigen rooster waarbij de verschillende vakgebieden behandeld worden. 

De Wielen besteedt structureel aandacht aan sociaal emotioneel leren, muziek en bewegen en werkt enthousiast samen met het SOC in Dordrecht aan kunst en cultuur. Jaarlijks zijn er verschillende activiteiten die we via kunstcarrousels vormgeven. Onze leerlingen krijgen met enige regelmaat les van vakkrachten op het gebied van kunst en cultuur. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met veel enthousiasme beginnen we in 2021- 2022 met de methode Onderbouwd. Een interactieve digitale methode die voor ons het beste aansluit bij de kleuter-eigen ontwikkeling. Het aanbod van Onderbouwd is uiteraard dekkend voor de SLO doelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen verstaan we: aanvankelijk lezen, technische lezen, voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en stil of zelfstandig lezen -we gebruiken hierbij een methodiek voor leesmotivatie-. Onder taal verstaan we: luisteren en spreken, woordenschat, spelling, taalbeschouwing enz.

Voor de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we de nieuwe methode Kwink. Een geïntegreerde methode voor sociaal emotioneel leren. Het maakt dus ook onderdeel uit van ons totale lesgeven. Vanuit een goede sociaal emotionele basis komen kinderen het beste tot leren.

Vanuit de sterke betrokkenheid van onze leerkrachten op de leerlingen is de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen een belangrijke leidraad voor ons onderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC De Wielen is een kleinschalige openbare basisschool midden in de wijk Middenpolder in Papendrecht. Middenpolder is een kindvriendelijke wijk met veel groen. Onze ouders kiezen voor de veilige en rustig gelegen school in de buurt die goed staat aangeschreven. Sterke punten van onze ondersteuning zijn: - zorgvuldige aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen - extra aanbod op passend onderwijs voor (meer)begaafde kinderen d.m.v. differentiatie in, indien mogelijk, buiten de klas. - kunst en cultuuronderwijs door de eigen leerkracht en externe vakdocenten - pedagogisch klimaat in ons dagelijks lesgeven en vanuit de methode Kwink  - verwerking d.m.v. Snappet vanaf groep 5 waardoor veel (oefen)mogelijkheden in niveau en tempo. De persoonsontwikkeling van het kind Het bevorderen van de ontwikkeling van kinderen zien wij als een samenspel tussen de opvoeding thuis en die op school. Ouders en school hebben hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid in. Op school leert uw kind o.a.: · om te gaan met de eigen emoties · de noodzakelijke kennis te verwerven · lichamelijke vaardigheden te ontwikkelen · creativiteit te ontwikkelen · sociale vaardigheden te ontwikkelen in bijv. de omgang met leeftijdsgenoten en volwassenen Motivatie en een goede werkhouding Om deze ontwikkeling voorspoedig te laten verlopen is het van belang dat uw kind gemotiveerd wordt en dat er gewerkt wordt aan een goede werkhouding. Verder wordt ingespeeld op vaardigheden die ook in het voortgezet onderwijs en later heel belangrijk zijn, zoals: · leren hoe je iets moet leren · selecteren van informatie · oplossen van problemen · gebruikmaken van meerdere strategieën · leren planmatig te werken · leren werken in groepsverband. Grenzen aan onze ondersteuning We hanteren een uitgebreide en zorgvuldige procedure, waaronder een aangepaste werkwijze, voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Binnen deze procedure hebben we intensief contact met de ouders. Er is ook een grens aan de ondersteuning die wij kunnen bieden. Wanneer wij constateren dat we als school niet kunnen voldoen aan de zorgbehoefte van een kind zoeken we samen met ouders naar een beter passende school. Het is voor ouders belangrijk te weten waar de grens van onze school ligt en waar andere mogelijkheden voor hun kind gevonden kunnen worden. In de bijlage treft u het volledige schoolondersteuningsprofiel van de Wielen aan.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken vanzelfsprekend nauw samen met onze collega's van de kinderopvang om voor jonge leerlingen een ononderbroken ontwikkeling mogelijk te maken. We gebruiken hiervoor binnen de kinderopvang en de school dezelfde methode en werkwijze om leerlingen te volgen. De ontwikkelingslijnen van kinderen worden vanaf jonge leeftijd nauwgezet gevolgd.

Voor de oudere kinderen is het fijn dat jongere broertjes en zusjes in hetzelfde gebouw zijn. Voor de jonge kinderen is het een vertrouwd gevoel dat het oudere broertje of zusje op school nooit ver weg is.

De samenwerking is concreet zichtbaar in ons onderling overleg, de kennismakingsgesprekken met ouders, gezamenlijke activiteiten, samenwerking aan dezelfde thema's en projecten enz.

Vanaf schooljaar 2021- 2022 werken we met een nieuwe actuele methode voor de kleuters: Onderbouwd. De methode volgt de SLO-doelen voor kleuters en maakt gebruik van een geïntegreerd observatiesysteem. Het volgen van de ontwikkeling d.m.v. een kind-volgsysteem binnen de methode waarborgt een goede doorgaande lijn voor ieder kind. We hebben gekozen voor een actueel interactief kleuterprogramma -met peuterprogramma- dekkend voor de kleuterdoelen. Het aanbod sluit aan bij het in de school gebruikte EDI-model. We volgen de leerlijnen bij de kleuters om het best passend aanbod in de zone van naaste ontwikkeling te bieden. En hiermee sluiten we nog beter aan bij de doelen van groep 3 en een kansrijke overgang naar groep 3. 

Kinderen met een vertraagde ontwikkeling of risico op achterstand krijgen via speciale programma’s extra aandacht. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie betrekken we de ouders. In het kader van het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden werkt onze school samen met de gemeente Papendrecht. Bij het opstellen en uitvoeren van het zogenaamde onderwijsachterstandenbeleid zijn naast het onderwijs ook de kinderopvang, het consultatiebureau, het schoolmaatschappelijk werk en de jeugdwerkers betrokken. 

Terug naar boven