OBS FavoRIET

Schoutenring 32 5981 DS Panningen

  • Schoolfoto van OBS FavoRIET
  • Schoolfoto van OBS FavoRIET
  • Schoolfoto van OBS FavoRIET
  • Schoolfoto van OBS FavoRIET
  • Schoolfoto van OBS FavoRIET

Het team

Toelichting van de school

Het team van OBS FavoRIET bestaat in 2023-2024 uit:

Groep 1-2 a:      Saskia Gerrits (ma, woe, do, vrij)  en Dries Peters (di)

Groep 1-2 b:      Ans van Lier (ma. di, woe, do) en Dries Peters (vrij)

Groep 1-2 c:      Severine Mulder (ma, di, woe, vrij) en Dries Peters (do)

Groep 1-2 d:      Ria Korsten (woe, do, vrij) en Eline Verwijst (ma, di) 

Groep 3 a:         Yvette van Lier (ma, di, do, vrij) en Ank Slots (woe)

Groep 3 b:         Yvonne van den Beucken (ma, di, woe) en Ank Slots (do, vrij)

Groep 4:            Yvonne van Ravenstein (ma, di) en Daisy Leijsten (woe, do, vrij)

Groep 5a:          Steffie van Cauwenberghe (ma, di, woe) en Annie Thijssen (do, vrij)

Groep 5b:          Femke Lemmen (ma, di, woe, do, vrij)        

Groep 6a:          Frank Eickmans (ma, di, woe, do, vrij)

Groep 6b:          Sem Jeucken (ma, woe, do, vrij) en Eline Verwijst (di)

Groep 7:            Gaby van de Pasch (ma, di, woe, do, vrij)

Groep 8:            Sylvia Sleven (di, woe, do, vrij) en Dries Peters (ma)

Flexgroep:         Yvonne van Ravenstein (woensdagochtend) en Annie Thijssen (maandagochtend)

Werkplaats:       Jasper Peeters

                             

Onderwijsassistenten: Mandy ’t Hoen, Jasper Peeters, Ruud Lucker, Renske de Bruin, Meike Stammen

Lid kwaliteitsteam:   Marian Theeuwen, Laurens Houtakkers  

   

Directeur:          Rob Geraets          

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen de school is extra formatie beschikbaar waardoor we afwezigheid van leerkrachten zelf kunnen opvangen. We hebben dus extra personeel welke ingezet kan worden als een leerkracht afwezig is.

Bij afwezigheid van meerdere teamleden tegelijk kan het voorkomen dat we geen passende vervanging kunnen vinden. In noodgevallen kan het zijn dat een groep thuis moet blijven. Mocht het nodig zijn dat er meerdere dagen een groep thuis moet blijven, dan zullen we zorgen dat dit niet steeds dezelfde groep zal zijn. We proberen deze situatie natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op OBS FavoRIET werken 28 teamleden: leerkrachten, onderwijsassistenten en leraarondersteuners. De KT-ers, lid van het Kwaliteitsteam, bewaken samen met de directie de kwaliteitszorg, zowel didactisch als pedagogisch. We zitten samen in het gebouw met onze partners Hoera Kinderopvang, PSW en SBO de Fontein. Samen werken wij aan de basis van een kindcentrum, omdat we uitgaan van educatief partnerschap: samen staan we voor een ononderbroken ontwikkeling van elk kind.

Verdeling en indeling groepen:

Groep 1-2: de procedure rond de verdeling van de groepen 1-2 is te vinden onder het hoofdstuk aanbod jonge kind.

Groep 1-8: Afhankelijk van de formatie worden het aantal groepen elk schooljaar geformeerd. Formatie is de invulling van het personeelsbestand. Afhankelijk van het aantal leerlingen krijgt een school geld waarmee het aantal groepen en de invulling van het personeelsbestand vastgesteld kan worden. Dit kan elk schooljaar opnieuw gevolgen hebben voor de verdeling van het aantal (combi-)groepen, als ook voor de indeling van de groepen.

De leerlingen van groep 1-2 worden elk jaar volgens een zorgvuldige procedure verdeeld naar de groepen 2 en 3. Vanaf groep 3 streven we naar het behouden van de groepssamenstellingen. Soms vragen omstandigheden ons om ook andere groepen gedurende de basisschoolperiode binnen OBS FavoRIET juist opnieuw te mixen. Dit doen we bij de groep(en), als we te maken hebben met veranderingen op groepsniveau. Denk o.a. aan in- en uitstroom van leerlingen of verandering van ondersteuningsbehoeften op groeps- en kindniveau. Bij het verdelen van leerlingen over de groepen hanteren we vastgestelde criteria. Zo continueren we evenwichtige en evenredige groepen. We houden hierbij rekening met de verdeling van het aantal kinderen in een groep, aantal jongens/meisjes, de ondersteuningsbehoefte van leerlingen en de benodigde didactische en pedagogische ondersteuning van de groep.

Procedure van het mixen:

1. De leerkrachten van de parallelgroepen en het kwaliteitsteam komen tot een samenstelling van de nieuwe groepen op basis van hierboven beschreven vastgestelde criteria.

2. De gemaakte verdeling wordt vervolgens nog eens door de directie onder de loep genomen en dit leidt tot de definitieve verdeling.

3. Als het formatieplaatje (aantal groepen) voor het komende schooljaar rond is, bepaalt de directie (in overleg met team) de verdeling van de leerkrachten over de groepen.

Op OBS FavoRIET hebben wij een Flexgroep en een Werkplaats. 

Flexgroep: Naast het lesaanbod in de eigen groep, kan het zijn dat kinderen extra uitgedaagd moeten worden om bepaalde groei te stimuleren. Het gaat dan om ontwikkeling van vaardigheden die te maken hebben met leren, denken en leven. In de flexgroepen krijgen deze dingen juist extra aandacht.  De flexgroep is dus een verrijkingsgroep op schoolniveau.     

Werkplaats:  Naast het lesaanbod in de eigen groep, hebben we voor een aantal kinderen een extra aanbod in de Werkplaats. Door de activiteiten (technische werkzaamheden en koken) in de werkplaats ervaren kinderen de samenhang tussen theorie (rekenen, taal, lezen) en praktijk en doen ze succeservaringen op. Plannen van en terugblikken op activiteiten, heeft als doel het verhogen van de zelfredzaamheid en oplossingsgerichtheid van de leerling.  

We hebben inpandig een speellokaal dat wordt gebruikt door onze groepen 1-2 voor spel en beweging, tevens wordt hier gespeeld met groot constructiemateriaal. Het speellokaal wordt ook door onze schoolpartners gebruikt o.a. voor kinderfysiotherapie.

In samenwerking met bibliotheek Peel & Maas is er een bibliotheek op school voor alle leerlingen van groep 1 t/m 8. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen in de groepen 1 en 2 komen net als alle andere leerlingen 25,5 uur per week naar school. We hanteren hetzelfde rooster voor de kleutergroepen als voor groep 3 t/m 8. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op FavoRIET komen de leerlingen van groep 1-8 25,5 uur per week naar school. Hiermee komen we tegemoet aan het aantal verplicht gestelde uren die een leerling moet maken (940 uur op jaarbasis) en vervolgens weer aan het totaal aantal uren gedurende de schoolloopbaan van 7520 uur.

Op FavoRIET werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend werken wij vooral aan de kernvakken (taal, rekenen, spelling en lezen). Er wordt cyclisch in alle groepen bewust gekeken naar de hoeveelheid tijd die we per vak- en vormingsgebied besteden.  Afhankelijk van datgene wat elke groep leerlingen nodig heeft kunnen hier aanpassingen in gedaan worden. In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur) integraal aan bod. 

Voor de vakken muziek en bewegingsonderwijs zetten wij vakleerkrachten in. De kinderen van de groepen 1-2 hebben één keer per week een vakleerkracht, de groepen 3 t/m 8 twee keer per week.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind is uniek, wat maakt dat we op OBS Favoriet voor elk kind de onderwijsbehoefte in beeld brengen, waarbij welbevinden, leerbaarheid en interactie belangrijke indicatoren zijn voor de mogelijkheden binnen ons onderwijsaanbod. We denken hierbij graag in kansen en mogelijkheden. Als de onderwijsbehoeften echter zo specifiek zijn dat de veiligheid of het welbevinden van een leerling (of andere leerlingen / leerkrachten) in het gedrang komen, zullen we aangeven aan ouders dat het onderwijs op OBS FavoRIET niet het best passend is voor de betreffende leerling.

Er zal dan in onderling overleg gezocht gaan worden naar een beter passende plek.  Dit gebeurt altijd met medeweten en betrokkenheid van leerling, ouders/verzorgers, Bovenschool Ondersteuning Coördinator (BOC) en evt. andere betrokkenen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 We willen het aantal specialisten op onze school gaan uitbreiden. De komende jaren gaan we nog een lees-, taalspecialist en een IB-er opleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Instroom, verdeling en indeling groepen OBS FavoRIET

Groep 1-2

Op OBS FavoRIET worden nieuwe vierjarigen in één van de kleutergroepen geplaatst. Op basis van een evenwichtige en evenredige verdeling van de kinderen over de groepen. We streven naar:

· Een gelijke verdeling qua aantal leerlingen en jongens/meisjes.

· Een gelijkmatige verdeling kijkende naar de ondersteuning op groepsniveau: pedagogisch-didactisch en organisatorisch.

· Een gelijkmatige verdeling op kindniveau; kijkende naar de ondersteuningsbehoeften van elk kind (voor zover die bekend zijn).

· Een gelijkmatige verdeling van de instroomdatum van nieuwe kleuters (jongste/oudste kleuter.)

· Geen broertjes en zusjes bij elkaar in de groep, m.u.v. tweelingen in overleg met ouders.

Wanneer uw kind het kinderdagverblijf/ peutergroep bij ‘HOERA’ of ‘Van Harte’ (of elders) heeft bezocht, vindt er voorafgaand aan de plaatsing een warme overdracht plaats tussen het kinderdagverblijf en de basisschool.

U bent als ouder altijd op de hoogte van de informatie die wordt uitgewisseld.

Voor het eerst naar school

Uiterlijk 6 Weken voordat uw kind 4 jaar wordt neemt de leerkracht telefonisch contact met u op. Jullie plannen samen het intakegesprek, maken afspraken over de kennismakingsmomenten en de datum van het instroommoment.

· Intakegesprek: uw maakt kennis met de leerkracht en ontvangt het informatiepakket vanuit de school met alle benodigde praktische zaken.

· Kennismakingsmoment: voorafgaand aan de start, mag uw kind 3 ochtenden komen wennen. Samen met de leerkracht stemmen jullie af wat passend is voor uw kind.

· Het instroommoment: op de eerste dag na de vierde verjaardag start uw kind op school.

Het advies vanuit OBS Favoriet is om tot 4 weken voorafgaand aan de zomervakantie geen nieuwe 4-jarigen te laten instromen. We gunnen uw kind een rustige, vertrouwde start, met een duidelijke indeling van de dag- week; met de daarbij horende routines in groep 1-2. De laatste schoolweken staan namelijk in het teken van afronding schooljaar en met diverse activiteiten op het programma verloopt een schooldag vaak anders. Daarnaast verandert ook de groepssamenstelling na de vakantie. We geven daarom het advies om deze 4-jarigen direct na de zomervakantie te laten starten. Uiteraard kunt u hierover met de leerkracht in gesprek. Alleen de kinderen die in de zomervakantie of in de 1e week na de zomervakantie 4 jaar worden, kunnen direct starten op de 1e schooldag na de zomervakantie (of maken afspraken over de kennismakingsmomenten). Kinderen die 4 jaar worden vanaf de 2e week na de zomervakantie, starten vanaf de dag na de vierde verjaardag en stemmen de kennismakingsmomenten met de leerkracht af. De leerkracht neemt, om alles af te stemmen, bij de kinderen die vier jaar worden vanaf zomervakantie t/m herfstvakantie; wel al vóór de zomervakantie contact met uw op.

Vier weken na de start van uw kind op school, wordt er een startgesprek gehouden. Samen bespreken we hoe uw kind gestart is en bespreken we wat er nodig is voor uw kind om verder te kunnen ontwikkelen op onze school.

Bij onze vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) wordt er thematisch gewerkt. De thema's omvatten vroegschoolse taal-en rekenactiviteiten waarbij ontdekken en spelen centraal staan. De groepen werken in de eigen klaslokalen en op het gezamenlijke speelleerplein dat ingericht is met werkplekken en speelhoeken. Deze kunnen per thema variëren qua inrichting. Op het speelleerplein ontmoeten alle leerlingen elkaar waardoor samenwerken en samen spelen vanzelfsprekend is. De leerkracht heeft hier voldoende mogelijkheden om met individuele leerlingen of met groepjes te werken aan specifieke ontwikkeldoelen.

Voor kinderen die 3 jaar zijn en een VVE programma volgen bij de peutergroep van Hoera, worden enkele observaties gepland door een teamlid van onze school. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind en de observaties van de pedagogisch medewerkers van de peutergroep worden besproken.

Terug naar boven