School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein

Schoutenring 32 5981 DS Panningen

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het Speciaal Basisonderwijs (SBO) is sinds het schooljaar 2019-2020 het afnemen van een eindtoets verplicht. Tot en met schooljaar 2022-2023 hebben we gebruik gemaakt van Route 8. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt er een doorstroomtoets afgenomen. Alle scholen van Prisma hebben gekozen voor de doorstroomtoets van IEP. Op onze school maken de schoolverlaters deze toets. Enkele kinderen maken deze niet vanwege hun uitstroomprofiel. 

Op de eindtoets van 2023 hebben we net onder het landelijk gemiddelde gescoord van alle SBO scholen. Op een aantal onderdelen van taal hebben we boven het landelijk gemiddelde gescoord. 

Inspectie kijkt onder andere naar het ontwikkelingsperspectief van nu en van een aantal jaren geleden. We hebben goede passende adviezen gegeven die aansluiten bij de cognitie, sociale vaardigheden en taak-werkhouding van de kinderen. We hebben bij een aantal leerlingen een heroverweging gedaan maar dat heeft niet geleid tot een aanpassing van het reeds gegeven advies.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

meetinstrumenten:
  • Er worden methodegebonden toetsen afgenomen voor de volgende vakgebieden: rekenen, spelling, taal, technisch lezen en begrijpend lezen.
  • Er worden ieder half jaar CITO toetsen afgenomen voor de volgende vakgebieden: rekenen, spelling, technisch lezen (AVI en DMT) en begrijpend lezen. 
  • Voor enkele leerlingen wordt CITO begrijpend luisteren afgenomen. Dit zijn leerling die met leesbegrip belemmerd worden door hun technisch leesniveau. 
  • Eindtoets: voor de schoolverlaters. Enkele leerlingen zijn uitgezonderd. 
  • Observaties van leerkrachten, onderwijsassistenten en directeur.
  • Trendanalyses: School in beeld en niveaugroep in beeld. 
  • Kwaliteitenpaspoort: hierin tonen kinderen hun ontwikkeling aan t.a.v. 11 gekozen kwaliteiten. 

Documenten waarin de resultaten worden opgenomen:

  • Iedere leerling bij ons op school heeft een ontwikkelingsdocument (OPP). Dit document wordt opgesteld binnen de eerste 6 weken dat een leerling bij ons op school start. Ieder half jaar wordt de inhoud geëvalueerd en aangepast daar waar nodig. Dit wordt met ouders besproken.
  • Schoolverbeterplan
  • Schoolzelfevaluatie 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kernwaarden

Veiligheid

Op SBO de Fontein voelt iedereen zich welkom. Ieder kind voelt zich gezien en gehoord. Daarnaast is er rust, structuur en duidelijkheid. Dit alles is de basis om je te ontwikkelen.

Eigenheid

Op SBO de Fontein mag iedereen zijn wie hij is. Iedereen is anders en dit is OK. Ieder kind leert zichzelf kennen met zijn eigen kwaliteiten. Dit is een eigen leerproces dat wordt ontwikkeld.

Verantwoordelijkheid

Op SBO de Fontein neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen leerproces, voor de omgang met elkaar en de omgeving. Er wordt uitgegaan van de intrinsieke motivatie van een ieder. Je bent kritisch naar jezelf en durft fouten te maken. Dit helpt je verder in je ontwikkeling.

Visie

Op onze school leren we van elkaars verschillen en is ieder kind uniek. Door ons motto  “samen waar het kan en apart waar nodig” ontstaat er bij de leerlingen een bewustwording in het hebben van verschillende ondersteunings-, en ontwikkelingsbehoeftes. Kinderen krijgen inzicht in hun eigen en elkaars talenten. Ons doel is om die talenten en kwaliteiten van de kinderen te helpen ontdekken zodat ze als persoon kunnen groeien en leerstappen kunnen zetten vanuit de doeldomeinen Kwalificatie, Subjectivering en Socialisatie.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • eigenheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Recent (januari 2022) is er een bezoek van de inspectie geweest bij het bestuur van stichting Prisma. Dit hebben wij afgesloten met een voldoende resultaat. 

Onze school heeft een bezoek gehad als verificatieopdracht voor het bestuursonderzoek. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met de directie en leerkrachten. Wat eruit sprong was dat binnen de Stichting de expertiserol van de SBO school steeds meer wordt gebruikt. Als ook dat de visie van Stichting Prisma concreet vertaald is naar doelen die ook zichtbaar zijn in de centrale thema’s van dit onderzoek: de basiskwaliteit op orde (waaronder de kwaliteit van lesgeven), passend onderwijs (en de positie van de sbo school) en vve.


Terug naar boven