School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein

Schoutenring 32 5981 DS Panningen

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein

Het team

Toelichting van de school

  • Het team van SBO de Fontein bestaat uit: 7 leerkrachten, 3 onderwijsassistenten, een orthopedagoog en een directeur.
  • Daarnaast hebben we een logopediste die één dag in de week aanwezig is. 
  • Binnen Prisma hebben we een beweegteam. Vanuit dit beweegteam wordt er voor elke school een vakleerkracht aangesteld die de beweegmomenten verzorgd.
  • Wij werken met muziekprojecten. Dit betekent dat er vakdocenten op school komen die met onze kinderen aan de slag gaan met muziek.
  • Tweewekelijks komt er 3 uur een lees- en mediaconsulent vanuit de bibliotheek. Zij begeleidt ons in het bevorderen van leesplezier bij onze kinderen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging van personeel bij verlof of ziekte wordt intern opgelost. We hebben iets meer personeel dan waar we, gezien het leerlingenaantal, recht op hebben. Zo krijgt uw kind, bij ziekte of verlof van een leerkracht, les van iemand die bekend is binnen de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

  • De kinderen zitten in 4 basisgroepen: De groepsnamen voor 2023-2024 zijn door de kinderen gekozen binnen het thema "Kriebelbeestjes". Oplopend van jongste naar oudste groep hebben we de Vlinder, de Spin, de Rups en de Kever. Iedere dag starten de kinderen in deze 4 groepen. Bij de vakken rekenen, taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen werken alle kinderen op hun eigen niveau. Er wordt dan van groep en leerkracht gewisseld.
  • Bij de vakken bewegingsonderwijs, wereldoriëntatie en de creatieve vakken wordt er in de basisgroepen gewerkt. 
  • De basisgroepen zijn op sociaal- emotionele leeftijd ingedeeld. 

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school hebben we geen leerjaar 1 en 2. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

  • WO in groep 3 is gekoppeld aan het thema van Veilig Leren Lezen.
  • Risicolezers krijgen 1 uur extra leesaanbod geboden.
  • Taal bestaat uit: taal, spelling, schrijven en begrijpend lezen.
  • Bewegingsonderwijs bestaat uit: 2x 1,5 uur bewegen met de vakleerkracht. Daarnaast bieden wij 3x per week 30 min. extra bewegen aan met de methode: bewegend kind. 
  • De dagopening bestaat uit: weekendkring en nieuwsitems bespreken.
  • Energizers worden ingevuld met activiteiten voor groepsvorming en sociale vaardigheden.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SBO De Fontein is één school van de 11 scholen van Stichting Prisma, een stichting voor primair onderwijs in de gemeente Peel en Maas. SBO De Fontein is een school voor speciaal basisonderwijs die wil voldoen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen van 6 tot 12 jaar in gemeente Peel en Maas. Het onderwijs op SBO De Fontein kenmerkt zich met name door een sterk pedagogische benadering:

- Kindgericht

- Een duidelijke structuur en organisatie

- Extra aandacht voor het opdoen van succeservaringen


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze school zijn alle professionals bezig met ontwikkeling. Deze ontwikkeling is altijd gekoppeld aan onze schoolontwikkeling. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven