Basisschool 't Scathe

Schoolstraat 1 6911 AX Pannerden

  • Basisschool 't Scathe in de winter.
  • opening van het schoolfeest
  • spelen op het schoolplein tijdens de pauze
  • het schoolplein voor de kleuters en peuters
  • aan het werk in groep 1-2

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In april 2023 is er op basisschool 't Scathe bij alle leerlingen van groep 8 de Centrale Eindtoets afgenomen. De behaalde referentieniveaus zijn nu zichtbaar.

De leerlingen hebben allemaal hard gewerkt en prima resultaten behaald. Wij hebben de kinderen een goede basis meegegeven zodat ze er kunnen zijn, voor zichzelf, de ander en hun omgeving (zie ook missie en visie van 't Scathe).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerlingen worden hun gehele schoolloopbaan nauwlettend gevolgd. 

We gebruiken de volgende toetsen en observatiesystemen:

groep 1 en 2:

Het observatiesysteem kleuter in beeld.

Vanaf groep 3:

Methodegebonden toetsen, Cito-toetsen- leerling in beeld (o.a. de Drie Minuten Toets voor lezen, Spelling, Rekenen & Wiskunde, Begrijpend Lezen) en een observatiesysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling.

Regelmatig worden de resultaten van de toetsen door leerkrachten en interne begeleider (ib'er) besproken. De Cito-toetsen worden 2x per jaar geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de interne begeleider. De vraag die we ons dan stellen is: ‘Op welke onderdelen valt nog winst te halen en wat kan beter?" Dit kan een aanleiding zijn om ons programma op onderdelen aan te passen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als een leerling ’t Scathe verlaat is hij/zij in staat om zelf antwoorden op vragen te vinden. Hij heeft geleerd om te leren, heeft een “groeimindset” (“Growy”) en voelt zich eigenaar van zijn eigen leerproces. De basis is gelegd en de leerling weet welke wegen te bewandelen en welke bronnen te raadplegen om zich verder te ontwikkelen. Op ’t Scathe worden de algemene vaardigheden, specifieke vaardigheden en niet-intellectuele voorwaarden ontwikkeld. Niet-intellectuele voorwaarden: zijn o.a. doorzettingsvermogen, een positief zelfbeeld, zelfbepaling en motivatie.

Wij vinden het belangrijk dat een kind leert genieten van het proces van leren, trots kan zijn op haar/ zijn inspanningen en niet alleen kijkt naar het resultaat."Ik kan het niet" wordt dan "Ik kan het NOG niet". 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van basisschool 't Scathe stimuleren het samenwerken en samen spelen, want leerlingen kunnen veel van elkaar leren. Om te kunnen samenleven, samenspelen en samenwerken moeten kinderen zichzelf kennen en moeten ze leren op een adequate manier met anderen, met verschillen en met conflictsituaties om te gaan.

Wij bieden rust en structuur. Op 't Scathe werken we met TAAKSPEL. Met Taakspel stimuleren wij gewenst gedrag; de kinderen kunnen dan beter en taakgericht werken en er is een prettig klassenklimaat. Dit past ook bij de veilige plek die de school moet zijn voor de kinderen.

Op sociaal- emotioneel gebied gebruiken we o.a. de methode "Klets". Wij vinden het belangrijk dat kinderen (o.a.) het ‘anders’ zijn van anderen accepteren en eigen gevoelens herkennen en die van anderen respecteren. Leerkrachten houden kind gesprekken

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid/ respect
  • samenwerken/ betrokkenheid
  • oplossingsgericht/creativiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 15 mei 2014 heeft de inspectie Basisschool 't Scathe bezocht. Uit het rapport valt op te maken dat op Basisschool 't Scathe de kwaliteit van het onderwijs voor een tal van de onderzochte indicatoren op orde is. 

In juni 2023 is de school bezocht door het auditteam van LiemersNovum en is er gekeken naar zicht op ontwikkeling, didactisch handelen en (extra) ondersteuning aan de hand van de ontwikkelvragen van het team.


Terug naar boven