Basisschool 't Scathe

Schoolstraat 1 6911 AX Pannerden

  • Basisschool 't Scathe in de winter.
  • opening van het schoolfeest
  • spelen op het schoolplein tijdens de pauze
  • het schoolplein voor de kleuters en peuters
  • aan het werk in groep 1-2

Het team

Toelichting van de school

Basisschool 't Scathe heeft een directeur, een intern begeleider (ib'er), een onderwijsassistent, een administratief medewerker, een conciërge en  leraren.

Van de 17 medewerkers zijn er 14 vrouw en 3 man.

De leeftijdsopbouw: er zijn personeelsleden ouder dan 60 jaar, personeelsleden tussen de 50 en 60 jaar, tussen 40 en 50 jaar, tussen 30 en 40 jaar en personeelsleden tussen 20 en 30 jaar.

Onze school heeft een grote groep ervaren leraren; we benutten hen voor de begeleiding van de wat jongere leraren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De loonkosten voor vervanging op grond van de CAO PO zijn voor rekening van het bestuur c.q. de scholen. Dit houdt in dat scholen en het bestuur ieder jaar een reële inschatting maken van het aantal dagen verlof dat op grond van de CAO PO opgenomen gaat worden. De loonkosten ter vervanging van dit verlof maken onderdeel uit van de (school)begroting (inval eigen rekening). In eerste instantie worden voor de vervanging bij verlof mensen uit het team gevraagd om extra te werken. Is dat niet mogelijk dan wordt er verzoek voor vervanging ingediend bij het PON: het Personeelscluster Oost Nederland.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

De ontvangen personeelsgegevens zijn onvolledig of onjuist waardoor deze indicator niet juist kan worden weergegeven. Lees de toelichting van de school.

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool ‘t Scathe zijn wij sinds dit jaar gestart met de Expliciete Directe Instructie.

Het Expliciete Directe Instructiemodel is een didactisch model om kennis over te dragen aan de kinderen. Middels doelgerichte instructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van activerende werkvormen en het stellen van controle vragen, wordt de lesstof bij de kinderen eigen gemaakt. Door de activerende werkvormen en de controle vragen, is er bij de leerlingen een hoge mate van betrokkenheid. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 wordt er thematisch lesgegeven. Tijdens de thema's komen alle onderdelen zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie en kunstzinnige en creatieve vorming aan bod. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. In de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur en in de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De lessen zijn verdeeld over de dag. 's Morgens en tussen de middag zijn de speel- en eetpauzes. Wij vinden lezen, taal en rekenen heel belangrijk. Tijdens wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs en Engelse taal zijn we ook bezig met taal en rekenen

Op ‘t Scathe krijgen de leerlingen Engelse les in groep 7 en 8. We hebben daar de interactieve digitale methode "Take it Easy” voor aangeschaft. De nadruk ligt op: "leerlingen kennis laten maken met de Engelse taal en hieraan plezier te laten beleven. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is welkom op onze school. We maken geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst.

Het zorgaanbod op ‘t Scathe staat voor goed onderwijs aan alle leerlingen: we streven in ons onderwijs naar het zoveel mogelijk tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Om dit uit te voeren zijn voorzieningen getroffen op school-, groeps- en individueel niveau (de uitwerking kunt u nalezen in het ondersteuningsplan en schoolondersteuningsprofiel). Er wordt ook gebruik gemaakt van voorzieningen binnen het Samenwerkingsverband de Liemers.

De onderwijsbehoeften van de leerlingen worden weergegeven in een groepsoverzicht, waar het groepsplan op gebaseerd is. In een groepsoverzicht staat of de leerlingen in een groep vaardiger zijn geworden. Of ze de leerstof beter onder de knie hebben en of ze hun best doen. Op basis van dit overzicht bepalen we of we het onderwijs in de groep moeten aanpassen. Dat doen we bijvoorbeeld wanneer een groep het beter, of juist minder goed doet dan in het groepsplan staat. Indien nodig wordt er een beroep gedaan op de intern begeleider (ib'er) of wordt er ambulante hulp aangevraagd bij het Samenwerkingsverband of andere externe deskundigen.

Het beleid op ‘t Scathe is gekoppeld aan het Ondersteuningsplan Samenwerkingsverband De Liemers. (Wat het samenwerkingsverband precies is en doet, ziet en hoort u in deze animatie. http://www.swvdeliemers-po.nl/index.php/hoe-werkt-het-samenwerkingsverband)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om de zicht op ontwikkeling te verbeteren en de zorgstructuur verder vorm te geven is de tijd voor de intern begeleider uitgebreid.
Daarnaast starten we dit schooljaar een teamtraject EDI.  Hiermee willen we het didactisch handelen van de leerkracht verbeteren zodat we nog beter tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van de (individuele) leerling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op ’t Scathe bieden wij het taalonderwijs zodanig aan dat alle leerlingen maximaal kunnen profiteren. 

Er is veel aandacht voor het uitbreiden van de woordenschat, mondelinge taalvaardigheid en begrijpend luisteren. Uitgangspunt hierbij is het behalen van de tussendoelen beginnende geletterdheid. Leerlingen krijgen het aanbod in én buiten de groep. Alle leerkrachten in de kleuterbouw hebben expertise opgebouwd op het gebied van taalonderwijs en VVE.

De leerkrachten van groep 1 en 2 werken met “KIJK!” Kijk! is een programma waarmee we de ontwikkeling van jonge kinderen goed in de gaten houden. We volgen de ontwikkeling op verschillende gebieden over langere tijd en leggen vast wat we zien. Kijk! biedt ook een beredeneerd aanbod. Hiermee maken de leerkrachten op basis van de registraties groepsoverzichten en groepsplannen, waarin de onderwijsbehoeften per kind duidelijk worden.

Bovendien wordt KIJK! ook gebruikt in de kinderopvang HumanKind en de Boefies. Daarmee creëren we een doorgaande lijn tussen kinderopvang en basisonderwijs.

’t Scathe heeft ook “Bereslim en Bouw” aangeschaft. “Bereslim en Bouw" dragen bij aan taalontwikkeling en woordenschat, stimuleert lezen en schrijven en stimuleert effectief leergedrag, verhaalbegrip, woordbegrip en executieve functies (werkaanpak)". In de “gereedschapskist” van Bereslim zit de aanpak voor interactief voorlezen. Prentenboeken worden fysiek en digitaal gebruikt.”

Terug naar boven