Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor de groepen 3 t/m 8 bieden de methode-onafhankelijke toetsen van het Leerling Volg Systeem (L.V.S.) van IEP (Bureau ICE) ons objectieve gegevens om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. De meeste toetsen van het L.V.S. worden tweemaal per jaar afgenomen, de eerste keer in januari/februari en de tweede keer aan het einde van het schooljaar in juni. Tijdens de rapport/voortgangsgesprekken krijgen kinderen en ouders inzicht in de voortgang van de ontwikkeling.
Verder bieden de methoden die we gebruiken volop mogelijkheden om de ontwikkeling van de kinderen te volgen, bijv. door observatielijsten, dictees en vorderingenlijsten. Uiteraard blijft het dagelijks contact tussen kind en leerkracht het belangrijkste middel om het aanbod iedere dag weer aan te passen of op maat te maken aan de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele kinderen.
Eind groep 7 zijn de referentiescores van het IEP volgsysteem bekend. Deze vormen, samen met de ervaringen van het team, de basis voor het pre-advies richting voortgezet onderwijs. Dit pre-advies is in overleg met leerkrachten 5/6 en IB-er opgesteld en wordt eind groep 7 besproken tijdens het drieluikgesprek met de leerling, de ouders, de leerkracht van groep 8 en IB-er.
In het najaar zijn de informatieavonden van het Voortgezet Onderwijs, waarin ouders informatie krijgen over het traject. Met de eigen klas brengen de kinderen ook een bezoek aan het VO.
Voor 15 november melden we de kinderen aan voor de Doorstroomtoets. In december maken de kinderen de midden toets groep 8.
In januari volgen de voorlopige adviezen voor plaatsing in het VO, waarbij we rekening houden met de methode onafhankelijke toetsen van de laatste drie schooljaren, de prognose VO vanuit ParnasSys, de werkhouding, de sociaal emotionele ontwikkeling en de algehele ontwikkeling van het kind. Dit advies wordt opgesteld door leerkrachten 7/8, 5/6, IB-er en directeur. Bij het adviesgesprek in groep 8 zijn de ouders/verzorgers, de leerling, de leerkracht en de IB-er aanwezig.
In de eerste week van februari maken de kinderen de doorstroomtoets. In sommige gevallen kan het advies dan nog bijgesteld worden naar boven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Als school willen wij een veilige omgeving creëren voor zowel de kinderen, de ouders als de medewerkers. Wij vinden een positieve sfeer binnen De Zandplaat belangrijk zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hier werken we hard aan door vooral preventief te handelen en op tijd te signaleren.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.