Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Binnen de groepen 1/2 werken wij met het beredeneerd aanbod. Dit is een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle en samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen.
In de groep wordt gebruik gemaakt van het programma digikeuzebord (op het digibord). Hierop plannen de kinderen zelf hun activiteiten voor die dag.
Ook worden er activiteiten in de grote en kleine kring aangeboden. Hierbij wordt gekeken naar het niveau van de leerling.
In schooljaar 2024-2025 maakt elke groep 945 lesuren. De school houdt de lesuren bij over acht schooljaren zodat zij in de gaten houdt of zij aan het minimaal aantal lesuren over acht schooljaren voldoen.
Buitenom de hierboven genoemde vakken besteden wij aandacht aan spelling. Ook vinden wij het van belang dat er volop aandacht is voor de sociaal emotionele vorming en burgerschap. Dit laatstgenoemde item proberen wij in onze vakken te verweven. Ook gaan we in op de actualiteit en geven wij burgerschap zo vorm binnen ons aanbod.
ln het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke ondersteuning wij uw zoon of dochter kunnen bieden. Uiteraard spreekt het voor zich dat dit niet altijd in een document te gieten is, en elke situatie maatwerk is. We gaan daar graag met u over in gesprek. Scholen werken met elkaar samen in grotere verbanden, waarin afspraken gemaakt zijn over de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden. Hieronder vindt u een samenvattend overzicht van de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden op De Zandplaat, vanuit ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Basis- en extra ondersteuning
De onderwijsbehoefte van een kind geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor ondersteuning. Een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden. Binnen ons samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning.
Basisondersteuning
De school volgt de ontwikkeling van haar leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Dit doet de school door:Leerlingen die dat nodig hebben, ontvangen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding. Dit doet de school door:
- Vanuit de voorschoolse voorziening vindt een warme overdracht plaats tussen de pedagogisch medewerker en de groepsleerkracht van groep 1-2. Verder wordt door ouders een intakelijst ingevuld/samen besproken met de leerkracht. Hierdoor heeft de school al de nodige informatie om het kind zo goed mogelijk te voorzien in zijn/haar behoefte.
- De school verzamelt met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen;
- Leraren vergelijken deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen;
- Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn; Vervolgens bepaalt zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen.
- Voor leerlingen die structureel een onderwijsaanbod nodig hebben op een ander niveau dan de leeftijdsgroep, biedt de school een passend onderwijsaanbod, ondersteuning en/of begeleiding, gebaseerd op de mogelijkheden van de desbetreffende leerlingen;
- Voor de leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief vast hoe het onderwijs wordt afgestemd op de behoefte van de leerling;
- Als voor leerlingen die om wat voor reden dan ook niet het beoogde eindniveau behaald wordt, door specifieke belemmerende factoren, stemt de school het onderwijs aan de leerling daarop af. De uitkomsten daarvan worden periodiek geëvalueerd.
- Op De Zandplaat krijgen leerlingen die extra uitdaging behoeven binnen en buiten de groep verrijkingsslessen en verbredingslessen. Deze lessen richten zich op een aanbod binnen de vakken rekenen, taal en wereldoriëntatie. Ook wordt er aandacht besteed aan leren leren en samenwerking. Voor de fase van signaleren en diagnosticeren gebruiken wij het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).
Passend onderwijs
Met passend onderwijs bedoelen we goed onderwijs dat aansluit bij de behoefte van het kind. Dat betekent leerstof op maat, een gerichte aanpak en het in de gaten houden van de vorderingen en toetsresultaten. Daarbij gaat passend onderwijs ook over het bieden van extra zorg aan een kind, bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat of omdat er extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of gedragsprobleem. Met extra begeleiding kan De Zandplaat vaak heel goed passend onderwijs bieden, juist omdat onze groepen wat kleiner zijn dan gebruikelijk op reguliere scholen.
Maar ook door het inzetten van onderwijsassistentie, ondersteuning in de groep of het aanvragen van ambulante begeleiding om de leerkracht te coachen.
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Kind op 1. Vanuit het samenwerkingsverband wordt vorm gegeven aan een passende plek voor iedere leerling. Onder het motto ‘Zorg dat het past’ wordt binnen het samenwerkingsverband gewerkt aan de in- en uitvoering van passend onderwijs. De belangrijkste taak hierbij is dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een zo passend mogelijke ondersteuning of een andere plaats in het onderwijs. Elk schoolbestuur heeft een zorgplicht, wat betekent dat het bestuur voor iedere leerling op zoek gaat naar een passende plaats om onderwijs te volgen. Vanzelfsprekend zo dicht bij huis als mogelijk. Voor meer informatie kunt u terecht op de website https://www.swvkindop1.nl
Traject naar het speciaal (basis) onderwijs (SBO/SO*)
Op De Zandplaat hanteren we de trappen van ondersteuning waarbij de eerste trap de reguliere zorg in de klas betreft. Als de school extra ondersteuning nodig heeft om voor uw kind passend onderwijs te realiseren, dan gaan we dit proberen zo goed mogelijk te organiseren in overleg met u als ouders. Dit kan op verschillende manieren: extra begeleiding, aangepast lesmateriaal, speciale hulpmiddelen of inzet van deskundigen binnen onze eigen school. Wij nemen u mee in het ondersteuningsniveau waarin uw kind functioneert. Mocht De Zandplaat uw kind niet meer de juiste zorg kunnen bieden en SO/SBO kan uw kind de beste zorg bieden en dit is in het belang van uw kind, dan kan een verwijzingsprocedure worden gestart. Als uw kind een doorverwijzing krijgt naar het SBO/SO geeft het samenwerkingsverband hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af en stuurt de school, met inzage en toestemming van u als ouder(s), een uitgebreid onderwijskundig rapport door.
* SO = Speciaal Onderwijs * SBO = Speciaal Basis OnderwijsToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het koersplan van de stichting heeft als titel “Klaar voor een veranderende wereld”. De missie en visie van de stichting, alsmede het koersplan zijn leidend voor de ontwikkelingen op schoolniveau. In onze visie geven we weer waar onze focus op ligt voor de komende vier schooljaren.
De kinderen in de peuterleeftijd kunnen naar de opvang geregeld door Kibeo. Zij zijn gevestigd in het schoolgebouw. Peuters en kleuters werken tweemaal per week samen, zodat de kinderen wennen aan de overgang van opvang naar school. Er is voor peuters die peutergroep zitten altijd een overdracht naar de basisschool. Ook als kinderen een andere opvangplek bezoeken.