Basisschool De Wegwijzer

Haarweg 23 3959 AM Overberg

  • Iedereen mag er zijn
Iedereen kent elkaar
Iedereen is betrokken bij elkaar
Bij ons op school mag je er zijn!
  • Samen werken aan goed onderwijs
  • Er is veel aandacht voor taal en lezen.
Leesplezier vinden we belangrijk!
  • De Bijbel is de basis voor ons handelen en onderwijzen.
  • Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen een gezonde, bewuste leefstijl bij te brengen.Dinsdag en donderdag zijn bij ons fruitdagen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In februari nemen de leerlingen van groep 8 deel aan de landelijke CITO-Eindtoets. Mede hierdoor kunnen we tot een verwijzing komen naar een school voor voortgezet onderwijs. Uiteraard worden de ouders in het gehele proces van verwijzing betrokken.Inprincipe maken alle leerlingen deze eindtoets. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor de volgende leerlingen:

1.      Leerlingen die toelaatbaar zijn tot het praktijkonderwijs of voortgezet speciaalonderwijs;

2.      Leerlingen die een lgf-, so- of sbo-indicatie hebben en als gevolg van beperktere capaciteiten geheel of gedeeltelijk zijn losgekoppeld van het reguliere curriculum van de groep. Het gaat hier dus om uitzonderingsgevallen;

3.      Leerlingen'die in groep 7 of 8 zijn ingestroomd;

4.      Leerlingen die kort in Nederland verblijven en om die reden het Nederlands minder goed beheersen. 

De gemiddelde CITO-score van onze leerlingen gedurende de afgelopen jaren was als volgt:

2010:537,4

2011:538,5

2012:535,8

2013:535,6

De gemiddelde score van de groep kwam in 2014 uit op 535,9. Dit afgezet tegen het landelijk gemiddelde van 535,0. We zijn als school trots op onze kinderen en collega’s, want in de afgelopen 5 jaar scoren we steeds boven het landelijk gemiddelde. Het is voor ons vooral belangrijk dat alle kinderen met deze uitslag kunnen starten op het niveau in het VO, waarvan we al dachten dat ze daarheen zouden kunnen gaan. Gelukkig is een leerling meer dan een CITO-score. Ieder kind is uniek met zijn of haar talenten. De uitslag is een momentopname die ons advies onderbouwt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerresultaten

Als we spreken over de kwaliteit vanhet basisonderwijs wordt vaak gekeken naar het resultaat aan het eind van groep8. Het aantal kinderen dat naar een bepaald schooltype gaat zou iets zeggen over de kwaliteit van onze school. Hoe hoger de vorm van voortgezet onderwijs,des te beter de school is. Als alleen deze uitstroomgegevens doorslaggevend zijn, betekent dat een enorme verarming van ons onderwijs. We bieden veel leerlingenzorg, maar dat is geen garantie voor het eindniveau van de leerling. Wij willen kinderen zo goed mogelijk begeleiden. Hierbij gaan we uit van het feit dat ieder kind uniek is en zijn/haar eigen aard en mogelijkheden heeft. Met enkele cijfers proberen we u inzicht te geven in de resultaten van de specifieke zorg voor de leerlingen in het afgelopen schooljaar 2013/2014

  • er is één leerling verwezen naar een school voor speciaal basisonderwijs.
  • 10 leerlingen hadden Leerling gebonden Financiering (een rugzak voor speciale zorg), waarvan 2 een dubbele indicatie.
  • 1 leerling uit groep 3 t/m 8 bleef zitten
  • geen leerlingen uit groep 1/2 kregen een verlengd kleuterjaar
  • 1 leerling heeft een versnelling gehad
  • 3 leerlingen zijn uitgestroomd naar het VWO
  • 4 leerlingen zijn uitgestroomd naar het Havo/VWO
  • 6 leerlingen zijn uitgestroomd naar TL/Havo
  • 3 leerlingen zijn uitgestroomd naar het VMBO

De eindscore van de eindCITO in groep 8 is als volgt: 535,9. We staan ervoor, dat kinderen die onze school verlaten, een goede aansluiting hebben bij de school voor voortgezet onderwijs die voor hen geschikt is. Dit is afhankelijk van wat een kind aankan. We werken aan de vorming van zelfbewuste, sociaal voelende mensen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven