Christelijke school voor speciaal Daltonbasisonderwijs De Leilinde

Kasteellaan 41 5156 CJ Oudheusden

  • De Panda's is onze "parelgroep". Hierin zitten leerlingen die extra veel zorg en begeleiding nodig hebben.
  • Leerlingen uit de groep Kangoeroes en Panda's werken samen. Leren van en met elkaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ook op SBO De Leilinde wordt bij leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan, een eindtoets afgenomen. De uitslagen worden aan ouders en leerlingen bekend gemaakt. Ook worden de uitslagen met hen besproken.

De school heeft de resultaten van de uitstroom van eindgroepleerlingen beschikbaar. Deze zijn op school en bij de inspectie opvraagbaar. Leerlingen van De Leilinde zijn de laatste jaren uitgestroomd volgens de gestelde uitstroomperspectieven in de OPP's van de leerlingen.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elke leerling wordt via de Commissie van Begeleiding in een voor hem of haar geschikte groep geplaatst. In deze stamgroep volgen de kinderen zoveel mogelijk hun eigen leerroute. Gaat een kind naar een andere groep, dan neemt het zijn/haar eigen werk mee.

Op onze school ontwikkelt elke leerling zich binnen zijn of haar leerroute, ‘blijven zitten’ is niet aan de orde. Door goede begeleiding ontwikkelen de kinderen zich op een natuurlijke manier. Voor de een is dat snel en voor de ander wat langzamer. De leerstof en instructie zijn daarop aangepast. Wel is het heel normaal dat kinderen langer dan een jaar bij dezelfde leerkracht en/of groepsgenootjes blijven.

We willen kinderen zo goed mogelijk volgen in hun ontwikkeling. En het onderwijs zo goed mogelijk op hun hulpvraag afstemmen. Daarom nemen we twee keer per jaar toetsen af. We hebben dezelfde toetsmomenten als de reguliere basisscholen. Die zijn in januari en juni. Het systeem levert waardevolle informatie op over de ontwikkeling van de leerling. Het laat zien hoeveel een kind gegroeid is in ontwikkeling.

Soms is de uitkomst van toetsen niet zoals we hadden verwacht. Dan kunnen we de manier van lesgeven aanpassen. Hiervoor wordt een handelingsdeel ontwikkelingsperspectief opgesteld. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt door de leerkracht bijgehouden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school stelt jaarlijks een overzicht van de uitstroomgegevens van de schoolverlaters op. Deze gegevens zijn op school en bij de inspectie opvraagbaar.

In het schooljaar 2022-2023 hebben 26 leerlingen de school verlaten. Een overzicht in aantallen van de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gingen:

  • Voortgezet Speciaal Onderwijs  GT/TL  -  2
  • Voortgezet Speciaal Onderwijs  BB/KB  -  6
  • Praktijkonderwijs  -  11
  • VMBO BB/KB  -  2
  • Speciaal Onderwijs  -  3
  • Regulier PO  -  4

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn:

  • De school moet voor alle leerlingen veilig zijn.
  • Leerlingen moeten een sociaal-emotionele en lichamelijk veilige plek hebben om zich te kunnen ontwikkelen.
  • Op onze school zitten kinderen met veel verschillende leer-, taal/spraak- en gedragsproblemen. Door kinderen veel positieve ervaringen te geven, worden zij sterker.
  • Ze leren te geloven in hun eigen kunnen en durven daardoor nieuwe uitdagingen aan te gaan.

De Leilinde besteedt aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen. We leren ze de basiswaarden. Ook vinden we beleefdheid en regels in de omgang met elkaar belangrijk.

De sociale opbrengsten van de school zijn goed. Om dit te meten, nemen we vragenlijsten af en de WMK quickscan. Verbeterpunten nemen we op in het jaarplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Openheid
  • Samenwerken en samen werken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt wettelijk toezicht om te komen tot handhaving en verbetering van de kwaliteit van onderwijs. Informatie van de Inspectie is interessant voor ouders, personeel en bestuur.

Een inspectiebezoek bestaat uit gesprekken met het College van Bestuur, de locatiedirectie, lesbezoeken, dossieronderzoeken en gegevens uit Scholen op de Kaart. De uitkomsten van dit onderzoek bevatten voor de school aanbevelingen en aandachtspunten. Deze worden verwerkt in herstel- en verbeterplannen op de locatie.

Terug naar boven