Christelijke school voor speciaal Daltonbasisonderwijs De Leilinde

Kasteellaan 41 5156 CJ Oudheusden

  • De Panda's is onze "parelgroep". Hierin zitten leerlingen die extra veel zorg en begeleiding nodig hebben.
  • Leerlingen uit de groep Kangoeroes en Panda's werken samen. Leren van en met elkaar.

Het team

Toelichting van de school

Op de Leilinde werken we met een deskundig team van ongeveer negen leerkrachten die weten waarmee zij bezig zijn en hart voor de kinderen hebben. De leerkrachten zijn op diverse terreinen experts en zetten die expertise ook dagelijks in. Zo is er kennis over TOS, autisme, gedrag, rekendidactiek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Onze leerkrachten zijn belangrijk, aan hen zijn de leerlingen toevertrouwd. Zij zorgen ervoor dat de lessen goed gegeven worden en dat lesmateriaal en hulpmiddelen goed gebruikt worden. Met het team besteden we veel tijd aan samenwerking en overleg. Er zijn vergaderingen om de zorg voor de leerlingen met elkaar te bespreken. Verder worden regelmatig studiedagen gehouden en worden cursussen gevolgd.

In alle groepen vindt extra ondersteuning plaats die door de onderwijsassistenten worden verzorgd. Naast ons onderwijsteam zijn aan De Leilinde ook verschillende specialisten verbonden:

  • Orthopedagoog
  • Intern begeleider
  • Gedragsspecialist
  • Logopediste
  • Antipestcoördinator
  • Fysiotherapeute (externe praktijk)
  • Ambulant begeleiders (vanuit het SWV)

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een juf of meester proberen we op te lossen door:

  1. Te kijken of en hoe lang vervanging nodig is. Als een juf of meester naar verwachting maar kort ziek of afwezig zal zijn, kiezen we er vaak voor de duo leerkracht te vragen of hij of zij kan invallen. Of we kiezen, uit oogpunt van rust, er voor de groep thuis te laten. Als een groep thuis moet blijven, krijgen de ouders voor 7.15 uur van ons een parro-bericht.
  2. Eigen vervangers voor de klas (bijvoorbeeld leerkrachten die parttime werken). We beseffen dat het voor onze leerlingen veel impact heeft als er onverwacht een andere juf of meester voor de groep staat. U zult dat thuis dan ook wel merken. Inzetten van een vervanger is dus voor een enkele dag niet raadzaam. Bij langer ziek of afwezig zijn van de juf of meester kiezen we vaak wel voor een vervanger.
  3. Te schuiven met leerkrachten. Omdat de meeste juffen en meesters in de school wel bekend zijn, is het schuiven van een juf of meester vaak wel haalbaar. Soms is ook een onderwijsassistent in de gelegenheid een groep tijdelijk over te nemen.
  4. Bij stage de vrij geroosterde leerkracht in te zetten. Op onze school hebben we ook regelmatig te maken met stagiaires die vaardig zijn om tijdelijk een groep over te nemen. Dat kan soms ook een goede oplossing zijn.
  5. Als we van mening zijn dat het voor een groep beter is thuis te blijven, dan worden de ouders geïnformeerd (zo mogelijk uiterlijk 7.15 uur) en blijven de kinderen thuis.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op SBO Daltonschool De Leilinde zijn verschillende specialisten aanwezig:

  • Orthopedagoog/GZ-psycholoog
  • Schoolmaatschappelijk werkster
  • Intern begeleiders
  • Logopedistes
  • Fysiotherapeute
  • Dyslexie-specialist
  • Gedragsspecialisten
  • Ambulant begeleiders

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De lesroosters zijn opvraagbaar bij de directeur.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om de leertijd van de leerlingen te berekenen, wordt uitgegaan van het jaarlijks opgestelde vakantierooster van BOV (Brabants overleg vakantieplanning). Elk schooljaar bekijken we of de leerlingen voldoende uren naar school gaan. We moeten aan de wettelijke verplichting voldoen dat onze leerlingen genoeg onderwijstijd hebben gehad.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school bieden we een fijne plek voor kinderen die:

  • meer begeleiding, herhaling of langere tijd nodig hebben bij het maken van schoolwerk;
  • moeilijke dingen minder snel begrijpen dan gemiddeld op een basisschool verwacht wordt;
  • door bijvoorbeeld Autisme, ADHD of ADD moeite hebben met het volgen van onderwijs;
  • een gemiddeld tot hogere intelligentie hebben, waarbij minder prikkels en meer structuur belangrijk zijn;
  • sociaal en emotioneel ondersteuning nodig hebben waarbij rust, voorspelbaarheid en duidelijkheid nodig zijn;
  • een taalachterstand of taalstoornis hebben;
  • een achterstand in ontwikkeling hebben.

De specialistische zorg die SBO De Leilinde kan bieden, wordt beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school (SOP). Het SOP is te vinden op de site van de school.

Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief en een handelingsdeel gemaakt. Hierin staat naar welke soort van voortgezet onderwijs het kind over een aantal jaren kan gaan. En hoe we er voor kunnen zorgen dat dit lukt. Dat kunnen we pas doen wanneer we de leerling een aantal maanden kennen. Want ieder kind is anders.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team blijft zich ontwikkelen op alle gebieden waarmee we te maken hebben. Er is aandacht voor het omgaan met zeer moeilijk lerende kinderen en gedrag. Daarnaast houden we contact met andere scholen voor speciaal onderwijs om ons te verbeteren in het omgaan met kinderen met gedragsproblemen. Ook blijven we ons scholen op het gebied van lesgeven en de laatste ontwikkelingen op elk vakgebied (lezen, rekenen en taal).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. SBO De Leilinde werkt samen met PSZ De Bengelenbak en BSO Timpantee en BS De Dromenvanger. De samenwerking bestaat uit onderling overleg over kinderen en over het gebruik van het gebouw en de speelzaal.

Terug naar boven