Basisschool St. Jozef

De Cope 28 3421 XL Oudewater

  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school willen wij de kinderen een warme, veilige en geborgen plek bieden. Deze voorwaarden zijn essentieel om kinderen hun talenten en kwaliteiten optimaal te laten benutten, zodat zij stappen in hun ontwikkeling kunnen zetten. In deze ontwikkeling is de stap naar het voortgezet onderwijs een heel belangrijke.
Bij het meten van onze eindopbrengsten speelt het kind dus een centrale rol. Hebben we voor ieder kind aangesloten bij datgene wat het kan en waarin het verder kan groeien? Heeft ieder kind het beste uit zichzelf gehaald? De Cito-Eindtoets helpt ons om daar zicht op te krijgen. We bekijken de resultaten altijd in perspectief. De ontwikkeling die een leerling tijdens zijn schoolperiode heeft doorgemaakt, ook in sociaal-emotioneel opzicht, zegt meer dan een score op zich. Daarnaast gebruiken we de resultaten op de eindtoets om ons onderwijs te evalueren: hebben wij er als school toe gedaan? Hierbij kijken we ook naar het niveau waarop kinderen hun ontwikkeling op school zijn gestart. Want een groep met relatief lage prestaties in groep 8 kan wel degelijk een mooie leerontwikkeling hebben doorgemaakt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Gemiddelde eindtoetsscores

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.

De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie .

Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.

Weergave Resultaten eindtoets

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We doen ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we alle leerlingen vanaf groep 3 gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen. Wij werken onder andere met methodetoetsen en Cito-toetsen en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde (dat is altijd 3,0).

Wij nemen geen toetsen af bij groep 1 en 2. De kleuters worden geobserveerd middels het kleutervolgsysteem KIJK

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Wij bereiden kinderen hier goed op voor en beginnen daar op tijd mee. Eind groep 7 krijgen leerlingen een pre-advies. Dit baseren we vooral op hun leerprestaties voor begrijpend lezen en rekenen gedurende hun schoolloopbaan. Daarnaast vormen inzet en werkhouding een belangrijk onderdeel. In groep 8 geven we informatie over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Voor 1 maart krijgen leerlingen een schooladvies. Als een kind op de eindtoets boven verwachting scoort, heroverwegen wij het advies en passen het eventueel aan. Dit in overleg met ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de periode maart t/m juni deed de onderwijsinspectie een bestuursonderzoek bij Stichting De Groeiling. Voorafgaand aan dit onderzoek werd onze school door het bestuur voorgedragen voor een onderzoek naar de beoordeling goed. Dit onderzoek is uitgevoerd op maandag 27 mei 2019. Na een intensieve dag kregen we van de onderwijsinspectie de beoordeling Goede school.

Uit het inspectierapport van juli 2019: De RKBS St. Jozef krijgt de waardering Goede school. Dit blijkt uit de waardering Goed voor drie standaarden in het kwaliteitsgebied Onderwijsproces, één standaard in het kwaliteitsgebied Schoolklimaat en de twee standaarden in het kwaliteitsgebied Kwaliteitszorg en ambitie, waaronder de Kwaliteitscultuur. De andere standaarden hebben we als voldoende beoordeeld. Binnen een veilige en gestructureerde omgeving werken directie en team in gezamenlijkheid aan continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Onderwijskundig leiderschap en een professioneel team zorgen ervoor dat een belangrijk deel van de missie van de school zichtbaar is in de praktijk. Leerlingen en ouders zijn positief over de school en voelen zich prettig en gezien. Met de goede beoordelingen van belangrijke standaarden laat de school zien dat ze terecht trots is op haar onderwijs.

Terug naar boven