Basisschool St. Jozef

De Cope 28 3421 XL Oudewater

  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St. Jozef

Het team

Toelichting van de school

De school heeft ook een gespecialiseerde leerkracht die de leerlingen van de projectklas (hoogbegaafdheid) en de praktijkklas begeleid.  Vakcoördinatoren, met een specialistische opleiding, zijn verantwoordelijk voor een specifiek vakgebied. Op onze school zijn er o.a. coördinatoren voor rekenen/wiskunde, Nederlandse taal en Engels.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten.
Door het grote tekort aan leerkrachten kan de school niet altijd een beroep doen op de RTC. We proberen de vervanging dan intern op te lossen. In uitzonderlijke gevallen kan besloten worden om groepen te combineren of om de leerlingen een dag thuis te laten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het Managementteam (MT) van de school bestaat uit de directeur, de onderbouwcoördinator en de intern begeleiders. Het MT stuurt de school en het onderwijs op de school organisatorisch aan. De school heeft ook een Zorgteam (ZT). Hier maken de intern begeleiders, de taal- en de rekencoördinator en de directeur deel van uit. Op uitnodiging kan ook de vakcoördinator Engels aanwezig zijn bij het ZT. Het ZT is verantwoordelijk voor de zorg op leerling-, groeps- en schoolniveau. Voor alle vakgebieden, zoals wereldoriëntatie, heeft de school coördinatoren. Deze vakcoördinatoren zijn verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling van hun vakgebied.
De leerlingen zijn gegroepeerd volgens het jaarklassensysteem. Een uitzondering wordt gemaakt in de groepen 1 en 2. Hier is sprake van heterogene groepen. De school heeft enkelvoudige groepen 7 en 8, maar ook een combinatiegroep 7/8. 
Op de dinsdag, woensdag en vrijdag worden de gymlessen voor alle groepen verzorgd door een vakleerkracht. De leerkrachten van de groepen 1/2 geven ook op andere dagen bewegingsonderwijs. Ze werken hierbij samen met de makers van Lessenplan, een vernieuwende methode voor het bewegingsonderwijs.
Alle leerkrachten volgen opleidingen om het vak Engels geïntegreerd in andere vakken te kunnen verzorgen. Cursussen worden o.a. gevolgd bij Earlybird en bij Pilgrims in Edinburgh (Schotland).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 is het onderwijs thematisch ingericht. Er wordt hierbij gewerkt middels de methode Kleuterplein waarbij alle vakgebieden aan bod komen. Tijdens zintuiglijke ontwikkeling is er veel aandacht voor taal, rekenen, motorische ontwikkeling, expressie en spel in de hoeken. Voor sociaal emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van de methode Kanjertraining. 

In de onderwijstijd zintuiglijke ontwikkeling wordt aandacht besteed aan: taal (2.00 uur), rekenen (1 uur), expressie (2 uur) en spel in de hoeken (3.50 uur)


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het kader van internationalisering en het toenemende belang van de Engelse taal wordt het Engels ook toegepast bij andere roostervakken. Dit begint al met kringactiviteiten bij de kleutergroepen. We noemen dit Content and Language Integrated Learning (CLIL). Dit is niet zichtbaar in de concrete invulling van de lestijd.

De vakken wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde en techniek) worden in thema's aangeboden. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Bij de activiteiten die behoren bij kunst en cultuur, zoals projecten en uitstapjes, wordt altijd aansluiting gezocht bij de Blink-thema's.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Voor de (hoog)begaafde kinderen hebben we een Plusklas in de onderbouw en de Projectgroepen in de midden- en bovenbouw. De leerlingen met een lager uitstroomniveau werken in de Praktijkklas. In deze groepen maken we leerlingen bewust van hun capaciteiten en kwaliteiten, maar we leren hen ook om te gaan met hun valkuilen. Dit in relatie met hun sociale omgeving.

De zorg voor de leerlingen wordt zoveel als mogelijk in de eigen groep gegeven. Onze wijze van werken en de methodieken die we daarvoor inzetten zijn daarop ingericht. Maar soms is het nodig dat een kind meer ondersteuning krijgt. In de onderbouw bieden we extra taalondersteuning en in de midden- en bovenbouw zetten we de remedial teacher in voor de kernvakken.

Soms blijkt dat een kind speciale zorg of meer ondersteuning nodig heeft. Onze interne begeleiders (IB'ers)  zoeken dan samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs passend te maken. Soms geeft een remedial teacher (RT'er) extra hulp aan leerlingen. Of we zetten onderwijsspecialisten, o.a. orthopedagogen, in van De Groeiling.

We werken samen met externe organisaties die ons adviseren, maar die leerlingen ook in praktische zin ondersteunen. Denk hierbij aan motorische trainingen, dyslexietrainingen en speltherapie. Dit alles gericht om kinderen te laten groeien op hun eigen manier. 

Een van de belangrijkste partijen waar we mee samenwerken is PassenderWijs:

Elke basisschool is sinds 2014 aangesloten bij een samenwerkingsverband passend onderwijs. Wij zijn aangesloten bij Passenderwijs, het samenwerkingsverband primair onderwijs in de regio Utrecht-West (Woerden, Montfoort, Oudewater, De Ronde Venen en Stichtse Vecht). Schoolbesturen in onze regio werken samen aan het bieden van passend onderwijs. Passenderwijs heeft de taak om in samenwerking met de schoolbesturen van het regulier en gespecialiseerd onderwijs een dekkend aanbod van ondersteuningsmogelijkheden te organiseren. Elke basisschool biedt basisondersteuning. Binnen Passenderwijs zijn algemene afspraken gemaakt over wat het minimale niveau van deze basisondersteuning moet zijn. Voor sommige kinderen is basisondersteuning niet voldoende. Passenderwijs kan ons helpen bij het bepalen wat uw kind extra nodig heeft. Natuurlijk wordt u hier als ouder bij betrokken. Als duidelijk is welke ondersteuning wenselijk is, wordt gekeken hoe en waar deze het beste geboden kan worden. Om Passenderwijs te betrekken is uw toestemming als gezaghebbende ouder of verzorger nodig. Vanuit Passenderwijs is het streven om passend onderwijs zo thuisnabij mogelijk te maken: passend onderwijs op een reguliere basisschool wanneer het kan en binnen het gespecialiseerd onderwijs wanneer dit voor uw kind het meest passend is. Voor een volledig overzicht van de werkzaamheden en mogelijkheden van Passenderwijs wordt u verwezen naar de website van het samenwerkingsverband (www.passenderwijs.nl).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft al veel mogelijkheden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden. Dat wat we al bieden willen we versterken, verfijnen en borgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de peuteropvang tot aan groep 8. KMN Kind & Co verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma zodat kleuters spelenderwijs achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. 

Terug naar boven