Katholieke Basisschool Het Kofschip

Turfstekerspad 1 1191 GW Ouderkerk aan de Amstel

  • Wij vinden natuur en duurzaamheid  belangrijk bij de ontwikkeling van kinderen.
  • Wij stimuleren het samen spelen en leren de kinderen sociale vaardigheden door middel van de Kanjermethodiek.
  • Wij gebruiken ICT als middel voor gepersonaliseerd leren op maat.
  • Wij vinden veel buiten zijn in een groene uitdagende omgeving belangrijk.
  • In de middagen verbinden wij allerlei vakken en vaardigheden in ons thematisch onderwijs.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In Nederland wordt de kwaliteit van scholen vaak gemeten door de resultaten van de eindtoets in groep 8. Verschillende media maken op basis van deze eindtoetsscores jaarlijkse ranglijsten van alle Nederlandse basisscholen. Het Kofschip heeft de afgelopen decennia veel kinderen van hoger opgeleide ouders op haar school gehad. Daarmee waren de eindtoetsscores ook hoog.    

De leerling populatie in Ouderkerk aan de Amstel is anders dan bijvoorbeeld in sommige delen van Amsterdam. Wij zijn blij dat de leerling populatie de afgelopen jaren vanuit de onderbouw wat gemêleerder is geworden.  

Het omzetten van eindtoetsscores naar rapportcijfers, zoals de media deze publiceren, doen de kinderen en de school geen recht. Een kind bij ons op school is veel meer dan de scores die behaald worden. Onze focus ligt bij de kwaliteit van het onderwijs, het best haalbare uit elk kind halen en waar mogelijk onderwijs op maat te bieden.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen verwerken dagelijks hun reken- en taalopdrachten op maat, via een digitaal programma (Gynzy) op hun eigen device. Tegelijkertijd kan de leerkracht op zijn computer of tablet zien hoe de leerling de verwerkingen maakt. Zo kan de leerkracht tijdens het verwerken al bijsturen en worden alle kinderen gezien. Op deze wijze monitort de leerkracht continu de beheersing van de stof van elke specifieke leerling. Verder zijn er steeds aan het einde van een blok de online methodetoetsen via Gynzy. Deze resultaten bieden de leerkracht input om de lesstof van het komende blok op aan te passen.  

Twee keer per jaar nemen wij de IEP-toetsen af. IEP-toetsen sluiten het best aan bij de visie van het team. De visie van IEP is, dat een kind meer is dan taal en rekenen. Het IEP-leerlingvolgsysteem (LVS) werkt volgens het hoofd-hart-handenprincipe en brengt door middel van toetsen niet alleen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak, de sociaal- emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen (hart-handen). Samen met de observaties van de leerkrachten en de output vanuit Gynzy én Kanvas, vormen deze onderdelen een compleet beeld van de leerling. De leerkracht kan zo steeds het beste onderwijs op maat bieden.  

De intern begeleider houdt twee keer per jaar een bespreking met de leerkracht naar aanleiding van de resultaten uit de IEP-toetsen. Zij kijken samen hoe de leerkracht het beste kan handelen naar aanleiding van deze resultaten. Ook bekijken zij welke leerlingen extra ondersteuning binnen of buiten de groep nodig hebben. Op deze wijze kunnen wij de persoonlijke ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk volgen én stimuleren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen krijgen begin groep 7 een richtinggevend advies, dit advies geeft enkel aan waar de leerling op dat moment naar toe aan het groeien is, wat wij zien op dat moment. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een richtinggevend advies dat gebaseerd is op de rapportgegevens van groep 5 t/m 7 en de Leerling Volgsysteem gegevens van groep 5 t/m 7. De leerkrachten bestuderen alle relevantie dossiergegevens en komen in samenspraak met de intern begeleider en onder supervisie van de directie tot een richtinggevend schooladvies. Goed om te weten is dat ook de toekomstige leerkrachten van groep 8 betrokken worden bij het voorlopige schooladvies. Beide adviezen worden eind groep 7 besproken met de leerling én zijn of haar ouders.  

In groep 8 gaat de leerling weer volop aan de slag. De resultaten worden steeds tussentijds gemonitord via Gynzy. Rond de kerstvakantie zijn de IEP-leerlingvolgsysteem toetsen. De leerkracht van groep 8, de voormalige leerkracht van groep 7 en de intern begeleider gaan daarna onder supervisie van de directie nogmaals om tafel om tot een definitief schooladvies te komen. De werkhouding en resultaten van de afgelopen jaren worden hierbij afgewogen. In januari wordt het definitieve advies met kind en ouders besproken.  

In februari 2024 maken de leerlingen de IEP doorstroomtoets (voorheen was de naam IEP-eindtoets). Als de resultaten bekend zijn doen wij nog een laatste heroverweging, waarbij het advies alleen nog omhoog bijgesteld kan worden.  

Vraag de leerkracht of intern begeleider voor informatie over de gehele procedure.  

In november wordt er ieder jaar een ouderavond georganiseerd voor ouders van groep 7 en 8. Tijdens deze ouderavond nemen wij iedereen mee in kernprocedure van Amstelveen en Amsterdam. Ook presenteren wij de tijdlijn van alle toetsen en momenten die er toe doen in groep 8. De doorstroomtoets zal dan ook uitgelegd worden. Omdat deze nieuw is zal hier uitgebreid bij stil gestaan worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Wij werken er naartoe dat leerlingen die Het Kofschip verlaten:

- zichzelf kunnen positioneren als wereldburger;
- een positief zelfbeeld hebben;
- hun talenten, kwaliteiten en capaciteiten ten volle weten te benutten;
- een respectvolle houding naar de omgeving en maatschappij hebben;
- uitdagingen aan durven gaan met verschillende leerstrategieën en sociale strategieën.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verbondenheid
  • Aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven