Katholieke Basisschool Het Kofschip

Turfstekerspad 1 1191 GW Ouderkerk aan de Amstel

  • Wij vinden natuur en duurzaamheid  belangrijk bij de ontwikkeling van kinderen.
  • Wij stimuleren het samen spelen en leren de kinderen sociale vaardigheden door middel van de Kanjermethodiek.
  • Wij gebruiken ICT als middel voor gepersonaliseerd leren op maat.
  • Wij vinden veel buiten zijn in een groene uitdagende omgeving belangrijk.
  • In de middagen verbinden wij allerlei vakken en vaardigheden in ons thematisch onderwijs.

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben allemaal onze eigen expertise. Daarnaast hebben wij ook benoemde specialisten in de school. Specialisten zijn door de hele school in te zetten met hun expertise. Deze leerkrachten kunnen in overleg naar de LC-schaal (coördinerend leerkracht) doorgroeien en ambulant ingezet worden. Zij werken in dat geval beleidsmatig mee met de directie en de intern begeleider en zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn/haar vakgebied in de school. Zo bieden wij ook de leerkrachten ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.

Momenteel hebben wij benoemd:

Rekencoördinator
Specialist hoogbegaafdheid
NT2 specialist (voor kinderen met een andere taal dan Nederlands als achtergrond)
Cultuur coördinator
ICT-specialist

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij het verlof van een leerkracht zijn er een aantal opties: er zijn een aantal collega's met ambulante uren, een collega kan worden gevraagd extra te werken of de kinderen worden over andere groepen verdeeld. Gelukkig is dit laatste op Het Kofschip amper aan de orde.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het Kofschip heeft een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten bevoegd om bewegingsonderwijs te geven. Daarnaast zijn er specialisten voor:

  • Cultuur onderwijs
  • Taal- en spellingsonderwijs
  • Rekenonderwijs
  • Passend Onderwijs
  • Hoogbegaafdheid
  • Jonge kind
  • ICT 
  • NT2 (voor anderstalige kinderen)
  • Schoolontwikkeling

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen onderwijs volgen op het niveau dat bij ze past.  

Jonge kinderen leren door spel. Daarom bieden wij uw kind in de kleuterklas spelenderwijs de beginselen van taal, rekenen, muziek, Engels, motoriek, sociaal emotionele ontwikkeling en 21ste- eeuwse vaardigheden aan. Bijvoorbeeld door kinderen in de (kleine) kring te laten vertellen, spelletjes, tabletgebruik, themataken, samen spelen/werken, Beebot (de beginselen van programmeren) en in groep 2 via weektaken.  

Eigen verantwoordelijkheid nemen vinden we nu al belangrijk. Zo krijgen de oudste kleuters bijvoorbeeld een weektaak waarbij ze zelf mogen bepalen welke taak ze op welke dag doen in die week.  

De kleuters werken met de methode: Digikeuzebord. Dit is een digitaal bord waarop de kinderen zelf kunnen aangeven welke activiteit ze willen doen en met wie. Binnen deze activiteiten vallen alle vakken als rekenen, taal, creatieve ontwikkeling etc. Het digitaal keuzebord heeft een online leerlingvolgsysteem met doelen en leerlijnen. Aan de hand daarvan wordt de ontwikkeling van uw kind door middel van observaties vastgelegd. Hierdoor hoeven de kleuters geen toetsen meer te maken.  

Wij werken vanuit thema’s uit de methodes Kleuterplein en Kleuteruniversiteit of we bedenken zelf thema's. Bij elk thema laten we uw kind meedenken en -helpen bij de inrichting van een themahoek. Met behulp van de ouders verzamelen we passende spullen voor in deze hoek, ondernemen we passende activiteiten in de klas, komt er speciaal bezoek en maken we soms zelfs uitstapjes.  

Er zijn steeds vaker kinderen in de groep waarbij Nederlands niet de moedertaal is. Daarom hebben de leerkrachten van onderbouw zich gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal (NT2). Door deze kennis kunnen wij deze kinderen beter begeleiden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij geven dagelijks divers onderwijs op maat en werken met persoonlijke leerdoelen. Voor de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap verbeteren wij ons onderwijs doorlopend, om het beste onderwijs op maat aan te kunnen bieden.

Naast de basisvaardigheden bieden wij een thematisch programma voor een brede ontwikkeling. Hierbij werken wij groepsdoorbroken aan de verschillende vakken die binnen het thema vallen. Daarbij is er ook aandacht voor cultuur, creativiteit, en 21ste-eeuwse vaardigheden zoals persoonsvorming en samenwerken.

Het is onze intentie om leerlingen te inspireren en aan te moedigen om actief op ontdekking te gaan, waarbij ze zowel nieuwe als oude werelden verkennen. We streven ernaar om een praktische benadering te hanteren waarbij leerlingen hun fantasie kunnen gebruiken en hun creatieve talenten kunnen ontwikkelen. Bovendien vinden we het belangrijk dat ze zelf ervaren waar ze goed in zijn en trots kunnen zijn op hun prestaties en verworven kennis. Kortom, we willen dat ze schitteren!  

Om dit te bereiken, hebben we een thematische methode geïmplementeerd dat elke middag na de pauze plaatsvindt, Blink Geïntegreerd. Deze methode is gebaseerd op schoolbrede thema's, waardoor leerlingen op een geïntegreerde en speelse manier kunnen leren over diverse vakgebieden, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, verkeer, creatieve vakken, techniek, dans, drama en muziek.  

Tijdens dit programma worden leerlingen gestimuleerd om te ontdekken, te onderzoeken, te ervaren en te doen, zowel binnen als buiten het schoolgebouw.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school hebben we speciale ondersteuning beschikbaar voor leerlingen die te maken hebben met leerproblemen en/of gedragsproblemen. We streven ernaar om deze leerlingen in de groepen passende begeleiding te bieden, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.  

Daarnaast vinden we het belangrijk om ook ondersteuning te bieden aan leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Zowel binnen als buiten de groepen zorgen we voor aanvullende ondersteuning, zodat deze leerlingen voldoende uitdaging en stimulans krijgen om hun talenten verder te ontwikkelen.  

Wij differentiëren in de klas op drie verschillende niveaus: intensief, basis en verrijkt. Voor de leerlingen die buiten deze drie niveaus vallen, bieden bij binnen en/of buiten de klas ondersteuning, zowel individueel als in kleine groepjes. Deze ondersteuning wordt (bijna) de hele week aangeboden door extra handen die bij ons op school werken zoals onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, collega’s die ambulant zijn of externe organisaties die wij tijdelijk inhuren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het afgelopen jaar was zorg & passend onderwijs één van de focuspunten in ons jaarplan. In schooljaar 2023-2024 gaan we deze kennis en aanpak verder ontwikkelen en verduurzamen.

Het SOP (het schoolondersteuningsprofiel), de zorgniveaus (met extra ondersteuning) en zorgroutes krijgen wederom de aandacht. Ook de handelingsplannen en het leerlingvolgsysteem blijven wij ontwikkelen en steeds onderzoeken wat het beste werkt voor ons. Door gedifferentieerd les te geven zorgen wij ervoor dat het onderwijs aansluit bij alle leerlingen en alle niveaus.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kind & Co heeft een prachtige peutergroep ingericht afgelopen schooljaar. Natuurlijke materialen, veel licht en een heerlijke groene buitenspeelplek. Een heerlijke plek voor de peutertjes om te spelen en ontwikkelen: https://www.kmnkindenco.nl/pg/peutergroep-ouderkerk-aan-de-amstel-villa-kapitein/ 

Wij staan verder in nauw contact met alle kinderdagverblijven en peuterscholen in de omgeving. Wij dragen zorg voor een goede overdracht en een fijne start voor het kind.

Terug naar boven