Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Kofschip heeft een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten bevoegd om bewegingsonderwijs te geven. Daarnaast zijn er specialisten voor:
- Cultuur onderwijs
- Taal- en spellingsonderwijs
- Rekenonderwijs
- Passend Onderwijs
- Hoogbegaafdheid
- Jonge kind
- ICT
- NT2 (voor anderstalige kinderen)
- Schoolontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen onderwijs volgen op het niveau dat bij ze past.
Jonge kinderen leren door spel. Daarom bieden wij uw kind in de kleuterklas spelenderwijs de beginselen van taal, rekenen, muziek, Engels, motoriek, sociaal emotionele ontwikkeling en 21ste- eeuwse vaardigheden aan. Bijvoorbeeld door kinderen in de (kleine) kring te laten vertellen, spelletjes, tabletgebruik, themataken, samen spelen/werken, Beebot (de beginselen van programmeren) en in groep 2 via weektaken.
Eigen verantwoordelijkheid nemen vinden we nu al belangrijk. Zo krijgen de oudste kleuters bijvoorbeeld een weektaak waarbij ze zelf mogen bepalen welke taak ze op welke dag doen in die week.
De kleuters werken met de methode: Digikeuzebord. Dit is een digitaal bord waarop de kinderen zelf kunnen aangeven welke activiteit ze willen doen en met wie. Binnen deze activiteiten vallen alle vakken als rekenen, taal, creatieve ontwikkeling etc. Het digitaal keuzebord heeft een online leerlingvolgsysteem met doelen en leerlijnen. Aan de hand daarvan wordt de ontwikkeling van uw kind door middel van observaties vastgelegd. Hierdoor hoeven de kleuters geen toetsen meer te maken.
Wij werken vanuit thema’s uit de methodes Kleuterplein en Kleuteruniversiteit of we bedenken zelf thema's. Bij elk thema laten we uw kind meedenken en -helpen bij de inrichting van een themahoek. Met behulp van de ouders verzamelen we passende spullen voor in deze hoek, ondernemen we passende activiteiten in de klas, komt er speciaal bezoek en maken we soms zelfs uitstapjes.
Er zijn steeds vaker kinderen in de groep waarbij Nederlands niet de moedertaal is. Daarom hebben de leerkrachten van onderbouw zich gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal (NT2). Door deze kennis kunnen wij deze kinderen beter begeleiden.
Wij geven dagelijks divers onderwijs op maat en werken met persoonlijke leerdoelen. Voor de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap verbeteren wij ons onderwijs doorlopend, om het beste onderwijs op maat aan te kunnen bieden.
Naast de basisvaardigheden bieden wij een thematisch programma voor een brede ontwikkeling. Hierbij werken wij groepsdoorbroken aan de verschillende vakken die binnen het thema vallen. Daarbij is er ook aandacht voor cultuur, creativiteit, en 21ste-eeuwse vaardigheden zoals persoonsvorming en samenwerken.
Het is onze intentie om leerlingen te inspireren en aan te moedigen om actief op ontdekking te gaan, waarbij ze zowel nieuwe als oude werelden verkennen. We streven ernaar om een praktische benadering te hanteren waarbij leerlingen hun fantasie kunnen gebruiken en hun creatieve talenten kunnen ontwikkelen. Bovendien vinden we het belangrijk dat ze zelf ervaren waar ze goed in zijn en trots kunnen zijn op hun prestaties en verworven kennis. Kortom, we willen dat ze schitteren!
Om dit te bereiken, hebben we een thematische methode geïmplementeerd dat elke middag na de pauze plaatsvindt, Blink Geïntegreerd. Deze methode is gebaseerd op schoolbrede thema's, waardoor leerlingen op een geïntegreerde en speelse manier kunnen leren over diverse vakgebieden, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, verkeer, creatieve vakken, techniek, dans, drama en muziek.
Tijdens dit programma worden leerlingen gestimuleerd om te ontdekken, te onderzoeken, te ervaren en te doen, zowel binnen als buiten het schoolgebouw.
Binnen onze school hebben we speciale ondersteuning beschikbaar voor leerlingen die te maken hebben met leerproblemen en/of gedragsproblemen. We streven ernaar om deze leerlingen in de groepen passende begeleiding te bieden, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Daarnaast vinden we het belangrijk om ook ondersteuning te bieden aan leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Zowel binnen als buiten de groepen zorgen we voor aanvullende ondersteuning, zodat deze leerlingen voldoende uitdaging en stimulans krijgen om hun talenten verder te ontwikkelen.
Wij differentiëren in de klas op drie verschillende niveaus: intensief, basis en verrijkt. Voor de leerlingen die buiten deze drie niveaus vallen, bieden bij binnen en/of buiten de klas ondersteuning, zowel individueel als in kleine groepjes. Deze ondersteuning wordt (bijna) de hele week aangeboden door extra handen die bij ons op school werken zoals onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, collega’s die ambulant zijn of externe organisaties die wij tijdelijk inhuren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het afgelopen jaar was zorg & passend onderwijs één van de focuspunten in ons jaarplan. In schooljaar 2023-2024 gaan we deze kennis en aanpak verder ontwikkelen en verduurzamen.
Het SOP (het schoolondersteuningsprofiel), de zorgniveaus (met extra ondersteuning) en zorgroutes krijgen wederom de aandacht. Ook de handelingsplannen en het leerlingvolgsysteem blijven wij ontwikkelen en steeds onderzoeken wat het beste werkt voor ons. Door gedifferentieerd les te geven zorgen wij ervoor dat het onderwijs aansluit bij alle leerlingen en alle niveaus.
Kind & Co heeft een prachtige peutergroep ingericht afgelopen schooljaar. Natuurlijke materialen, veel licht en een heerlijke groene buitenspeelplek. Een heerlijke plek voor de peutertjes om te spelen en ontwikkelen: https://www.kmnkindenco.nl/pg/peutergroep-ouderkerk-aan-de-amstel-villa-kapitein/
Wij staan verder in nauw contact met alle kinderdagverblijven en peuterscholen in de omgeving. Wij dragen zorg voor een goede overdracht en een fijne start voor het kind.