Basisschool De Klinkert

Burgemeester van den Drieslaan 20 4731 EB Oudenbosch

  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2018 behaalden de leerlingen van De Klinkert een schoolscore van 541,6. Het landelijk gemiddelde was 534,9 en het gemiddelde van de Borgesiusstichting, waar De Klinkert onder ressorteert, bedroeg 537,5.

In 2019 werd een gemiddelde schoolscore behaald van 537,3. Het landelijk gemiddelde bedroeg 535,7. Alle leerlingen (19) hebben deelgenomen aan de Centrale Eindtoets (Cito).

Vanwege Covid-19 heeft de overheid besloten in 2020 geen Centrale Eindtoets af te nemen.

In 2021 werd een gemiddelde schoolscore behaald van 535,9. Het landelijk gemiddelde bedroeg 534,4. Alle leerlingen (25) hebben deelgenomen aan de Centrale Eindtoets (Cito).

In 2022 werd een gemiddelde schoolscore behaald van 539,5. Het landelijk gemiddelde bedroeg 534,8. Alle leerlingen (35) hebben deelgenomen aan de Centrale Eindtoets (Cito).

In 2023 werd een gemiddelde schoolscore behaald van 541,6. Het landelijk gemiddelde bedroeg 534,9. Alle leerlingen (36) hebben deelgenomen aan de Centrale Eindtoets (Cito).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Brede ontwikkeling

De brede ontwikkeling van een kind in beeld brengen vraagt om een andere manier van de ontwikkeling volgen dan we traditioneel gewend zijn. Op De Klinkert willen we in beeld brengen wie het kind is, wat het kan, welke doelen en vaardigheden worden beheerst en welke talenten het heeft. Om het kind als geheel in beeld te brengen wordt er op De Klinkert gewerkt met digitale kindportfolio’s die de traditionele schoolrapporten vervangen.

Waarom toetsen? 

We willen graag inzicht krijgen in de resultaten door middel van rapportages op leerling-, groeps- en schoolniveau. Daarnaast gebruiken we de toetsen als hulpmiddel op het onderwijs op leerlingen af te stemmen. Toetsen geven een objectief beeld van wat een leerling kan en wat een leerling nog moet leren. Met deze informatie kan de leerkracht het onderwijs optimaal afstemmen op zijn groep en op individuele leerlingen. Toetsen zijn één stukje van de puzzel. De eigen observaties van de leerkrachten vormen de belangrijkste bron van informatie in de praktijk van alledag. Toetsen maken het beeld van de leerkrachten compleet.   

Leerlingvolgsysteem

Om de ontwikkeling van een kind goed te kunnen volgen, maken scholen gebruiken van een leerlingvolgsysteem (LVS). Met behulp van de LVS-toetsen bepaalt de juf of meester waar een kind staat in zijn ontwikkeling. Zo kan er worden ingespeeld op de behoeftes van het kind. Door naast de informatie die hij zelf al verkrijgt over zijn leerlingen ook twee keer per jaar de toetsen van Cito af te nemen, kijkt een leerkracht weer even met een frisse blik naar alle leerlingen. De nieuwe informatie geeft de leerkracht de kans om tijdig bij te sturen en geeft het kind de beste kans om zijn talenten te ontwikkelen.

Vanaf schooljaar 2021-2022 kunnen wij onze leerlingen zien groeien in het gloednieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. Leerling in beeld legt de focus nog meer op de groei van iedere leerling. Via het online platform Groeimeter kunnen we meten welke leerdoelen onze leerlingen beheersen en welke stappen ze daarna kunnen maken.

LVS-toetsen

De LVS-toetsen zijn bedoeld om de vaardigheid en de groei van de leerling in beeld te brengen. De LVS-toetsen zijn methode-onafhankelijk (horen niet bij een lesmethode). Ze toetsen 'over de lesstof heen' en worden meestal twee keer per schooljaar afgenomen. Om een uitspraak te kunnen doen over bijvoorbeeld de (algehele) rekenvaardigheid van een leerling, zal de toets alle domeinen van het rekenen moeten dekken, en niet alleen de doelen die in de rekenlessen van de afgelopen periode aan bod zijn gekomen (zoals bij een methodetoets). Dat betekent dat een LVS-toets uit meer opgaven bestaat. Het resultaat van een toets is niet allesbepalend, maar draagt bij aan een betrouwbaar beeld, als stukje van de puzzel. De juf of meester ziet veel meer van een leerling en baseert zijn oordeel niet alleen op toetsscores.

Scholen gebruiken toetsen om het onderwijs op de leerlingen af te stemmen, niet om leerlingen in hokjes te plaatsen. Een toets is dus geen afrekeninstrument, maar laat zien waar een kind goed in is en waar een kind zich nog verder kan ontwikkelen. Vanuit analyses door onze leerkrachten worden de verbeterpunten van een kind inzichtelijk. Ook wordt hiermee, inzichtelijk wat zijn of haar sterke kanten zijn, zodat een kind extra ondersteund of extra uitgedaagd kan worden.

Op De Klinkert wordt het uitgangspunt gehanteerd dat we een kleuter zoveel mogelijk kleuter willen laten zijn en daarom enkel toetsen inzetten als screening of aanvullende observatie voor de volledigheid van de beeldvorming van een kind. Bij de kleuters wordt een beeld gevormd van de ontwikkeling van kleuters middels het observatie- en registratiesysteem DORR. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Plaatsingswijzer

Leerlingen krijgen in groep 8 van de basisschool een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school. In het schooladvies staat welk type middelbare school het beste bij een leerling past. Op De Klinkert werken we met de plaatsingswijzer. Hiermee wordt de advisering door de basisschool naar het vervolgonderwijs gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

  • Begrijpend Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Technisch Lezen
  • Spelling

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst.

De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen, waarbij de rol van de leerkracht als professional bepalend blijft.

Adviesprocedure Borgesiusstichting

Het uitgangspunt van de Borgesiusstichting is dat alle leerkrachten en betrokkenen bij de totstandkoming van het schooladvies een schooladvies beogen dat past bij het kind en dat recht doet aan de capaciteiten en mogelijkheden van ieder kind, ongeacht herkomst, uit wat voor gezin het kind komt of waar het kind woont.

De school zorgt ervoor dat alle kinderen goed worden voorbereid op de overgang naar het vervolgonderwijs. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passend schooladvies krijgen, hanteert de school een zorgvuldige adviesprocedure, waaruit blijkt dat de school ernaar streeft om kinderen gelijke kansen te bieden.

In leerjaar 6 en leerjaar 7 wordt de plaatsingswijzer besproken met ouders en kind en in leerjaar 8 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. Het voorlopig schooladvies wordt gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. Naast de cognitieve ontwikkeling over een langere periode wordt ook veel waarde gehecht aan de zachte kindkenmerken, zoals inzet, motivatie, werkhouding en huiswerkattitude. Deze kunnen namelijk van grote invloed zijn op het succes in het vervolgonderwijs.

In leerjaar 8 nemen alle kinderen (behoudens wettelijke uitzonderingen) deel aan de Cito doorstroomtoets en deze wordt op elke school conform de voorschriften afgenomen.

Wanneer het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, wordt het schooladvies in overleg met ouders en kind heroverwogen en mogelijk bijgesteld. Alleen als een bijstelling niet in het belang van het kind is, zal het schooladvies worden aangehouden. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport. Wanneer het resultaat van de doorstroomtoets lager uitvalt dan het voorlopig schooladvies, wordt er sowieso niet naar beneden bijgesteld.

Het definitieve schooladvies is een gewogen oordeel van de verschillende capaciteiten, het leerpotentieel en de zachte kindkenmerken van het kind op grond van het voorlopige schooladvies en de doorstroomtoets. Het oordeel van de school is leidend.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit vertrouwen jezelf overtreffen!

Wij geloven erin dat je goed in je vel moet zitten, gelukkig moet zijn, om tot ontwikkeling te kunnen komen. Een veilige omgeving is daarbij van groot belang. Je voelt je veilig als je gezien wordt en er vertrouwen in jou is. Wij geven vertrouwen in kinderen en stimuleren hen moedig te zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan. We bieden ruimte voor initiatieven. Door het vertrouwen te geven, zullen kinderen moedig zijn om uitdagingen aan te durven gaan en worden grenzen verlegd. Het brengt je verder.

De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander agressief gedrag niet worden getolereerd. Een open en ondersteunende cultuur, waarin leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben, bevordert hun welbevinden en vermindert problematisch gedrag. Op De Klinkert willen we dan ook dat ieder kind zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Wanneer kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn en luisteren naar elkaar, zal er respect ontstaan en zijn problemen bespreekbaar.

Onze ambitie

Het is onze ambitie dat ieder kind zichzelf leert kennen, respecteren en zijn eigen unieke ik dusdanig leert ontwikkelen dat het kind zichzelf zal overtreffen. Wij willen gezien worden als de basis van deze ontdekking en ontwikkeling. De school die bij oud-leerlingen in gedachten zal blijven als de school waar met passie onderwijs gegeven werd en ieder leerde uit zijn comfortzone te komen, zodat grenzen verkend en verlegd werden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geluk
  • Respect
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Predicaat GOED

Op 9 en 10 november 2020 heeft de inspectie De Klinkert bezocht in het kader van een onderzoek naar kwaliteitsverbetering (OKV). De inspectie kwam tot de conclusie dat de kwaliteit van het onderwijs op De Klinkert goed is en ze kent de school het predicaat GOED toe. 

Hoofdconclusie

Met uitzondering van de standaard Resultaten (OR1) die als Voldoende is beoordeeld, zijn alle overige standaarden als Goed gewaardeerd. De goede/uitmuntende kwaliteitscultuur is de aanjager van deze school waar het permanent verbeteren centraal staat.

Het 'jezelf overtreffen' geldt voor zowel de leerlingen als de leraren. Daarbij staat het gehele schoolsysteem in dienst van het sterker maken van het primaire proces.

Terug naar boven