Basisschool De Klinkert

Burgemeester van den Drieslaan 20 4731 EB Oudenbosch

  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert
  • Schoolfoto van Basisschool De Klinkert

Het team

Toelichting van de school

Personeelsbeleid

De kinderen zijn het belangrijkste kapitaal van onze school. Zij verdienen dan ook goede leerkrachten. Om ervoor te zorgen dat onze leerkrachten hun werk goed kunnen doen, hebben wij een zogenaamd integraal personeelsbeleid. Dit betekent dat we de kennis en de vaardigheden van de leerkrachten steeds afstemmen op het onderwijs en de zorg voor de kinderen, waartoe de leerkrachten continue scholing volgen.

De leerkracht maakt het verschil

Onze school is georganiseerd in een unit-structuur. Iedere unit wordt aangestuurd door een unit-coördinator en samen met een team van (gespecialiseerde) leerkrachten en onderwijsassistenten werken zij met de kinderen aan gepersonaliseerde leerroutes. Binnen een unit heeft ieder kind een eigen mentor. Hiermee heeft het kind elke dag te maken met een vertrouwd gezicht bij de start en aan het eind van iedere schooldag. Dit zorgt voor structuur en regelmaat. In het schooljaar 2022-2023 was de gemiddelde leeftijd van de leerkrachten 35,9 jaar.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het team van basisschool De Klinkert bestaat uit een onderwijskundig vormgever, leerkrachten, lerarenondersteuners, onderwijsassistenten, leerkrachten in opleiding, intern begeleiders, een administratief medewerkster en een directeur. We zijn georganiseerd in units en in iedere unit werkt uw kind elke dag met een vast team van vertrouwde leerkrachten. Dit zorgt niet alleen voor structuur en regelmaat, maar uw kind wordt ook door meerdere personen in zijn of haar ontwikkeling gevolgd.

Een aantal leerkrachten heeft zich middels aanvullende opleidingen gespecialiseerd. Binnen ons team beschikken we over o.a.gedrags-, reken-, taal- en leesspecialisten. Daarnaast heeft de school meerdere specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid.

Mocht een leerkracht ziek worden of langere tijd niet inzetbaar zijn, dan organiseren we vervanging. In eerste instantie zijn wij in staat om met ons team kortere vervangingen zelf op te vangen. Daarnaast heeft ons schoolbestuur een eigen vervangingspool voor langdurige vervangingen.

Aangezien het organiseren van vervanging vanwege het tekort aan onderwijspersoneel, heeft ons bestuur een protocol opgesteld geen vervanging beschikbaar dat op de website van de Borgesiusstichting staat gepubliceerd. Onze school heeft tot nu toe nog nooit kinderen naar huis hoeven sturen vanwege personeelsuitval.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijskundig beleid

Op De Klinkert geloven we dat de leerkracht het verschil maakt. Een leerkracht die zicht heeft op de ontwikkeling van het kind, weet wat het kind nodig heeft én hier pedagogisch en didactisch naar handelt, vormt de sleutel tot groei en bloei van het kind. 

We geven leerlingen de ruimte om hun persoonlijke talenten te ontdekken en om zich zo breed mogelijk voor te bereiden op de uitdagingen die de wereld voor hen in petto heeft. Om de ontwikkeling van het kind optimaal te stimuleren, zijn er een aantal factoren van belang. We zien dit op De Klinkert als voorwaardelijke factoren die zorgen voor een optimaal leerklimaat waarbij de leerstof aansluit bij de ontwikkelingsbehoefte van het kind. Dit laatste noemen we ook wel de zone van naaste ontwikkeling.Als het leerklimaat optimaal is, de leerstof aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling en de leerkracht pedagogisch en didactisch handelt naar de behoeften van het kind, zal het kind zich ongeremd kunnen ontwikkelen en zichzelf uiteindelijk overtreffen. En dat is waar wij het voor doen!

Op De Klinkert wordt, om bovenstaande te bereiken, gewerkt in units. De units zijn heterogeen samengesteld wat inhoudt dat er leerlingen van meerdere jaargroepen zich door elkaar begeven binnen de units en ingedeeld worden in een instructiegroep die past bij hun eigen niveau. Zo is er de mogelijkheid om versneld (en ongeremd) door de leerstof te gaan, of is er de mogelijkheid om wat meer herhaling in de leerstof te krijgen als hier behoefte aan is.

Binnen de units werken verschillende leerkrachten met ieder hun eigen expertise. Deze krachten worden binnen ons onderwijs benut. Zo ontstaat het beste onderwijs en wordt er vanuit meerdere invalshoeken naar een kind gekeken. Wekelijks vindt er overleg plaats over de ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van het kind en wordt de meest optimale aanpak gekozen. Ieder kind heeft een vaste mentor die zorg draagt voor het monitoren van de ontwikkeling, vertrouwenspersoon is voor het kind en contactpersoon is voor ouders. In de onderbouw van De Klinkert wordt spelend en ontdekkend geleerd. Zo wordt er thematisch gewerkt en is er bij ieder thema een grote themahoek voor de gehele onderbouw. Hierdoor sluiten we aan bij de belevingswereld van het jonge kind. In de hoek integreren we leerdoelen voor leerlingen van 4 t/m 7 jaar zodat hier op een spelende en ontdekkende wijze aan wordt gewerkt.

Ook in de midden- en bovenbouw vinden we het belangrijk dat kinderen zelf actief en betrokken zijn bij het verwerven van nieuwe kennis en willen we hen stimuleren om naast kennis, ook vaardigheden te ontwikkelen. Om deze reden is wereldoriëntatie gekoppeld aan onderzoekend leren. Door onderzoekend leren wordt de betrokkenheid enorm vergroot, worden er vaardigheden zoals samenwerken, presenteren en kritisch denken opgedaan en blijft de leerstof uiteindelijk vele malen beter beklijven.

Een compleet beeld van ons uitgebreide en rijke onderwijsaanbod staat beschreven in het onderwijskundig beleidsplan. Hierin staat ook beschreven dat op De Klinkert wordt gewerkt aan Engels vanaf de kleuters, wanneer er online-onderwijs plaatsvindt en hoe we instructiefilmpjes inzetten tijdens het werken met een weektaak, dat we een geheel eigen taalprogramma voor jonge kinderen met een taalachterstand hebben en nieuwkomersonderwijs bieden in een aparte NT2-groep. Verder hebben we hierin beschreven hoe onze schoolpleinwinkel bijdraagt aan burgerschapsvorming en hoe we nieuwe technologieën inzetten.

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerplicht

Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Dat betekent dat ze verplicht zijn om naar school te gaan. In de Leerplichtwet staat dat wanneer kinderen 5 jaar ze naar school moeten. Als kinderen 4 jaar oud zijn mogen ze naar school en dat doen de meeste kinderen ook. Kinderen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht. 

De leerplichtambtenaar van de gemeente Halderberge houdt toezicht op de naleving van de Leerplichtwet.

Onderwijstijd

Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Op De Klinkert wordt geen onderscheid gemaakt in het aantal uren onderwijstijd voor de onder- en bovenbouw. Ieder schooljaar stellen we een rooster op waarin de onderwijstijd wordt verantwoord en hiermee maken we inzichtelijk dat onze school het wettelijk voorgeschreven minimum aantal uren realiseert.

Tijdens een schooldag krijgen kinderen tijd om te pauzeren en te lunchen. Dit draagt bij aan de evenwichtige verdeling van de onderwijsactiviteiten over de dag. Met instemming van de medezeggenschapsraad hanteren we op De Klinkert een continurooster waarbij alle kinderen tussen de middag op school blijven. Alle kinderen uit dezelfde unit houden samen een lunchpauze die we niet rekenen tot de onderwijstijd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basis- en extra ondersteuning 

De onderwijsbehoefte van een kind geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor ondersteuning. Een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden. Binnen ons samenwerkingsverband PO3002 zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning.  

De Klinkert volgt de ontwikkeling van haar leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Dit doet de school door: 

  • De school verzamelt vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) systematisch en planmatig informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen; 
  • Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde gebeurt dit vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus; 
  • De school vergelijkt deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen; 
  • Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het aanbod, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn;  
  • Vervolgens bepaalt zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen.

Leerlingen die dat nodig hebben, ontvangen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding. Dit doet de school door: 

  • Voor leerlingen die structureel een onderwijsaanbod nodig hebben op een ander niveau dan de leeftijdsgroep, biedt de school een passend onderwijsaanbod, ondersteuning en/of begeleiding, gebaseerd op de mogelijkheden van de desbetreffende leerlingen; 
  • Het aanbod, de ondersteuning en/of de begeleiding zijn gericht op een ononderbroken ontwikkeling van de leerling; 
  • De school evalueert periodiek of het aanbod het gewenste effect heeft en stelt de interventies zo nodig bij; 
  • De school heeft in het schoolondersteuningsprofiel vastgelegd wat zij onder extra ondersteuning verstaat en welke voorzieningen de school kan bieden in aanvulling op het door het samenwerkingsverband omschreven niveau van basisondersteuning; 
  • Voor de leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief vast hoe het onderwijs wordt afgestemd op de behoefte van de leerling; 
  • Als voor leerlingen die om wat voor reden dan ook niet het beoogde eindniveau behaald wordt, door specifieke belemmerende factoren, stemt de school het onderwijs aan de leerling daarop af. De uitkomsten daarvan worden periodiek geëvalueerd en bij afwijking wordt het onderwijs bijgesteld.  

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Gelijke kansen

Om ieder kind dezelfde kansen te bieden, moeten we ongelijke behandelingen geven. Dit betekent dus dat we niet meer voor ieder kind moeten voorzien in een- en hetzelfde aanbod, maar dat we per kind, een persoonlijk en rijk aanbod ontwikkelen. Op De Klinkert zien we gepersonaliseerde leerroutes als manier om tot kansengelijkheid te komen, waarbij we expliciete aandacht hebben om het maatschappelijke belang niet uit het oog te verliezen. 

Onderwijs op maat stond staat bij ons centraal. We willen deze werkwijze verder optimaliseren zodat het onderwijsaanbod én het handelen van de leerkracht nog beter aansluiten bij wat een kind nodig heeft.Zo zal er een betere monitoring centraal komen te staan van de individuele leerdoelen en wordt toegewerkt naar een online omgeving die op ieder moment als ondersteuning kan dienen om herhaling of verdieping van de leerstof te verkrijgen als een kind dit nodig heeft.

Doelen uit ons zorgjaarplan 2023-2024:

Basisschool De Klinkert heeft met ingang van Passend Onderwijs als doel: Regulier waar het kan, speciaal als het moet. De volgende onderliggende doelstellingen op het gebied van zorg behoren hiertoe: 

  1. Een professionele samenwerking tussen de intern begeleiders waarbij de interne/externe zorg en leerlingenzorg worden verdeeld onder de 3 intern begeleiders. 
  2. Vanuit het koersplan staat inclusiviteit als een belangrijk speerpunt. De Klinkert wil een inclusievere school zijn waar zoveel mogelijk kinderen thuisnabij naar school gaan en hier onderwijs en waar nodig zorg op maat krijgen. Speciaal onderwijs wordt niet uitgesloten voor kinderen die dat nodig hebben. 
  3. De schooladvisering en aanmelding VO wordt gewijzigd en vastgesteld in een kwaliteitskaart. Tevens wordt in de schoolgids opgenomen hoe het schooladvies tot stand komt. 
  4. De school eigennormen per jaargroep en per vakgebied worden geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Daarnaast gaan we kijken naar schooleigen normen op leerlingniveau.  
  5. In het schooljaar 2023-2024 wordt de NT2 klas gecontinueerd door een vaste leerkracht en leerkrachtondersteuner. Het aanbod wordt verder vormgegeven en er wordt een beleidsplan opgesteld waarin de visie, de werkwijze, plannen en doelen worden omschreven. Tevens wordt er gestart met een leerlingvolgsysteem voor NT2 leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang

Een van de voorzieningen die kindcentrum De Klinkert te bieden heeft is een peuteropvang door onze kinderopvangpartner De Dwergjes. Op een speelse manier leren de peuters sociale vaardigheden zoals rekening houden met elkaar, delen en natuurlijk samen spelen. Wij werken met thema's waarmee wij de kinderen verschillende activiteiten aanbieden. Er is veel aandacht voor hun creatieve ontwikkeling door met de peuters te tekenen en te knutselen. Buiten kunnen de kinderen zich heerlijk uitleven. Maar ook binnen is er volop ruimte om lekker te spelen: in de verschillende themahoeken, een puzzel maken of een spelletje doen. Een belangrijk onderdeel van het peuterspelen is de taalontwikkeling. Bij ieder thema leren de kinderen nieuwe woorden en leest de leidster voor uit bijpassende boeken.

Hoe ziet een dagdeel eruit?

Op de speelzaal kent men verschillende activiteiten en doorgaans heeft elk dagdeel een centraal thema. Bij het werken met peuters is het van belang dat vrij spelen en gezamenlijke activiteiten elkaar afwisselen. Naast "druk" bezig zijn, zijn er voldoende rustmomenten ingebouwd.Dit gebeurt onder andere door samen in de kring te zingen, naar een verhaaltje te luisteren, iets te drinken, iets te eten, maar ook door in kleine groepjes aan bepaalde thema's te werken. Er worden materialen aangeboden die het mogelijk maken het kind te stimuleren in de verschillende aspecten van zijn ontwikkeling.

Aan het eind van een dagdeel wordt er (als het weer het toelaat) altijd nog buiten gespeeld. De peuters kunnen dan klauteren, fietsen, steppen, met de bal spelen en zich uitleven in de zandbak. In de gemeente Halderberge hebben de peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen en consultatiebureaus gezamenlijk afspraken gemaakt om een goede overgang voor peuters naar de basisschool mogelijk te maken.

Welke ontwikkelingsaspecten worden er in de speelzaal gestimuleerd?

Sociale ontwikkeling:

  • het kind komt in aanraking met andere kinderen.
  • het kind komt in aanraking met andere volwassenen dan zijn ouders/verzorgers en leert ervaren dat zij ook kunnen troosten en beschermen. Het leert dat er naast thuis nog een andere wereld is.

Emotionele ontwikkeling:

  • het uiten van gevoelens. Het is van belang dat het kind ervaart dat het in de speelzaal mag huilen, lachen en boos worden.
  • via het spel en het contact met andere kinderen wordt het bovendien geconfronteerd met gevoelsuitingen van leeftijdsgenootjes en andere volwassenen dan zijn ouders/verzorgers.

Ontwikkeling van creativiteit:

  • het leren ontdekken van plezierige mogelijkheden van allerlei soorten materialen, zoals zand, water, klei, verf, lijm, krijt, papier etc.

Taalontwikkeling:

  • het gebruik van taal wordt gestimuleerd door middel van allerlei liedjes, opzegversjes, gesprekken, voorlezen en diverse spelvormen.

Motorische ontwikkeling:

  • de fijne motoriek wordt ontwikkeld door het aanbieden van allerlei constructie-materiaal, puzzels en handvaardigheidstechnieken op een hele eenvoudige manier;
  • de grove motoriek wordt gestimuleerd door het gebruik van klimrek, glijbaan, fietsjes, wip-wap en door gebruik te maken van het gymzaaltje in de kleuterafdeling.

Terug naar boven